حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و سفر محمد بن سلمان به پاکستان/ پاسخ ایران چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3971129070 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان و سفر محمد بن سلمان به پاکستان/ پاسخ ایران چه خواهد بود؟

الف/ حادثه تروریستی انفجار اتوبوس نیروهای سپاه در 24 بهمن ماه در جاده خاش - زاهدان که منجر به شهادت 27 نفر شد از تلخ ترین حوادث سالیان اخیر بود. البته در ماه های اخیر حوادث و اقدامات تروریستی دیگری نیز در جنوب شرقی کشور و در استان سیستان و بلوچستان رخ داده بود.

سخنان و موضع گیری مقام های مختلف سیاسی و نظامی کشورمان حاکی از نقش عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این جنایت است.بر اساس احتمالات می توان گفت حداقل دولت پاکستان نیز نسبت به ورود تروریست ها از خاک این کشور جهت انجام عملیات کوتاهی داشته است. در واقع اسلام آباد در قبال ناامنی مرزی و جولان تروریست های تکیفری، سیاست فعالانه ای نداشته است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که با روی کار آمدن عمران خان در پاکستان این انتظار بوجود آمده بود که اسلام آباد پیگیر عملیاتی شدن سیاست خارجی مسالمت آمیز و دوستانه در قبال ایران است. به خصوص اینکه عمران خان از شرکت در جنگ یمن با وجود تلاش گسترده عربستان امتناع کرده بود و حتی از موضعی بی طرف پیشنهاد میانجیگری بین تهران و ریاض را نیز داده بود.

همزمان با این اتفاقات، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیروز همراه با هیاتی 700 نفره وارد پاکستان شد. بدون شک این سفر می تواند بر روابط ایران و پاکستان تاثیر جدی داشته باشد. به خصوص اینکه عربستان و امارات در پی این هستند با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی پاکستان با کمک های مالی و انعقاد قراردادهای تجاری(مثلا توسعه بندر گوادر به عنوان رقیب چابهار) زمینه همکاری بیشتر جهت تحقق اهداف سیاسی خود را فراهم نمایند. به عبارتی دیگر سفر محمد بن سلمان به پاکستان را می توان سفری با ماهیت ژئوپلیتیک، اقتصادی و سیاسی ارزیابی کرد. البته در این تور آسیایی، اهداف دیگری مانند خروج ریاض از انزوا که در پی مرگ جمال خاشقچی گریبان گیر آن شده نیز وجود دارد.

از سوی دیگر فراموش نشود چند وقت قبل محمد بن سلمان به صراحت از انتقال درگیری ها و ناآرامی های منطقه به داخل مرزهای ایران سخن گفته بود. در واقع راهبرد ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان تلاش برای تجهیز گروهک های تروریستی جهت ایجاد ناامنی و تنش های داخلی در مرزهای شرقی و غربی است. نگاهی به آمار حملات تروریستی در چند وقت اخیر بیانگر توطئه کشورهای غربی- عربی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب در مرزهای ایران و انتقال آن به کل کشور است.

بنابراین به لحاظ سیاسی سفر محمد بن سلمان به پاکستان را باید در راستای زمینه سازی برای جدایی کامل اسلام آباد و تهران ارزیابی کرد تا این گونه، شرایط برای جولان بیشتر گروه‌های تروریستی در شرق کشور فراهم شود. 

همچنین عربستان و آمریکا از نقش آفرینی ایران در افغانستان جهت ترغیب طالبان برای ورود به فاز سیاسی و محدود شدن داعش نیز نگران اند و از این رو تلاش می کنند به هر طریق ممکن(از جمله با کمک گرفتن از اسلام آباد) تهران از این فرایند کنار گذاشته شود.

در این راستا ضرورت دارد علاوه بر این که پاسخی منطقی و قاطع به کشورهای حامی تروریست ها داده می شود اما در عین تلاش شود تا از ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای خنثی کردن نقشه های کشورهای غربی و عربی جهت بحرانی ساختن روابط تهران و اسلام آباد نیز استفاده شود تا پاکستان به حلقه ای از سیاست ضدایرانی ترامپ، بن سلمان و نتانیاهو تبدیل نشود.