نشست ورشو؛ شکستی دیگر در کارنامه آمریکا به رهبری ترامپ

*سید محمدعلی حسینی،   3971124120 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
نشست ورشو؛ شکستی دیگر در کارنامه آمریکا به رهبری ترامپ

آمریکا در یک هماهنگی کامل با رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای مرتجع عربی از مدتی قبل، برگزاری نشستی در لهستان را کلید زدند. در میان هدف هایی که بانی آمریکایی این اجلاس به دنبال آن بوده، موضوع ایران هراسی و مشوه جلوه دادن نقش فعال، سازنده و ثبات ساز جمهوری اسلامی درمنطقه، از اهمیت کلیدی برخوردار بوده، به عبارت دیگر، ایران هراسی، موضوعی بود که رژیم آمریکا به دلیل نقشی که برای جمهوری اسلامی در انزوای سیاسی بین المللی ایالات متحده و شکست و ناکامی‌اش در سوریه، عراق، لبنان، یمن و افغانستان قائل بوده است، در صدر اولویت‌ها و دستور کار نشست لهستان قرار گرفت و مقامات آمریکایی آن را مورد تصریح و تاکید قرار دادند.

دیپلماسی فعال رسمی و غیر رسمی دستگاه سیاست خارجی کشورمان موجب گردید تا مقامات آمریکایی از ترس شکست یا برگزاری کمرنگ و بی‌خاصیت اجلاس، به تکاپو افتاده و با عقب نشینی از ادعای اولیه خود، هدف اجلاس را تغییر داده و اعلان نمایند که این اجلاس، علیه هیچ کشوری (ایران) نیست و ثبات بیشتر در خاورمیانه مورد توجه آن است. با توجه به اعلام عدم حضور تعدادی از کشورها و مقامات مهم دعوت شده به این اجلاس، واشنگتن از این اقدام فریبکارانه، قصد دارد تا کشورهای بیشتری را تشویق به شرکت در این نشست بنماید.

با این وجود:
۱. تصور این که در این اجلاس که مقامات شکست خورده و سرافکنده آمریکایی، صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی دلبسته و پیرو آنان حضور دارند، مطلب یا موضع خصمانه‌ای علیه اقتدار، نفوذ سیاسی- معنوی و نقش فعال منطقه‌ای و همچنین قدرت دفاعی و بازدارنده موشکی کشورمان بیان نشود، تصوری باطل و غیر واقع بینانه است.

۲. بنا به ادعای مقامات آمریکایی، قرار بود این اجلاس با حضور ۵۰ تن از رهبران کشورهای جهان تشکیل شود، اما اکنون خبرها حکایت از آن دارد که سطح اجلاس به سطح وزرای خارجه تقلیل یافته و تنها قریب ۳۰ وزیر خارجه در این نشست شرکت خواهند کرد و بقیه کشورها در صورت حضور در سطوحی پائینتر شرکت خواهند کرد.

۳. بنظر می‌رسد بالاترین سطح مشارکت را رژیم جعلی - تروریستی اسرائیل خواهد داشت که نخست وزیر آن شرکت خواهد کرد که در این صورت، این به معنای سرخوردگی مضاعف شرکت کنندگان و بی اعتباری افزون‌تر اجلاس خواهد بود.

۴. هدف مهم دیگری که طرف خود شیفته و متوهم آمریکائی به دنبال آن است این که طرف‌های عربی حاضر در اجلاس را به کنار گذاردن اختلافات بین خود فرا بخواند و رویای موسوم به "معامله قرن" ترامپ و داماد صهیونیست‌اش (کوشنر) را مبنی بر فراموشی قضیه فلسطین و ایجاد تفاهم و حل و فصل مناقشات خاورمیانه از طریق ایجاد دوستی و تفاهم بیشتر و علنی، بین مجموعه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی زمینه سازی کند؛ غافل از اینکه ملت مبارز فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی و مردمی آن سرزمین هستند که حق تعیین سرنوشت خود و همچنین تعیین تکلیف اشغالگران صهیونیست را برعهده دارند و این حق اصیل خود را به احدی واگذار نکرده اند.

در خاتمه و جمع بندی می‌توان گفت برگزاری بی ثمر اجلاس ورشو که شکست آن از همان ابتدا عیان و آشکار می‌نمود، برگه دیگری بر مجموعه شکست‌های پی در پی رژیم آمریکا به رهبری ترامپ خواهد افزود.

 

*سید محمد علی حسینی، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق کشورمان در ایتالیا