نظر شما در مورد عملکرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چیست؟/ آیا به ظایف خود عمل می‌کند؟

گروه اقتصادی الف،   3971117147 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به جایگاه قانونی و وظایف سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و با توجه به وضعیت بازار‌ها در این روزها و افزایش قیمت‌‌ها، نظرتان در مورد عملکرد و کارکرد این سازمان چیست؟؛ البته الف پیرو پاسخ به سوالات مخاطبان و مردم مکاتباتی با این سازمان داشت تا ریاست آن سازمان، مهمان ویژه الف شود و به سوالات مخاطبان پاسخ دهد، اما از پاسخگویی شفاف خودداری کردند.

نظر شما در مورد عملکرد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان چیست؟/ آیا به ظایف خود عمل می‌کند؟

به گزارش الف، امروز همه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را می‌شناسند و با وظایف آن آشنا هستند. سازمانی که باید باشد، اما برخی به عملکرد آن انتقاد جدی دارند، سازمانی که باید هم از مصرف کننده حمایت کند و هم تولیدکننده؛ یعنی هوای هر دو را داشته باشد.

مصرف کنندگان حقوق گوناگون دارند و دولت‌ها باید از حقوق آنها حمایت کنند و این نقش را با تاسیس سازمان‌های کنترلی و حمایتی ایفا می‌کنند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ساختار اجرایی دولت وجود دارد و اکنون زیرمجموعه وزارت صمت است. بر اساس قانون، نقش حمایت از حقوق هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار (مصرف کننده و تولید کننده) را بر عهده دارد. البته این سازمان تلاش‌هایی را در جهت وظایف خود انجام می‌دهد، امروز شاهد اتفاقاتی در بازار خودرو و... هستیم؛ آیا واقعا کارا هست؟

مانند سازمان حمایت در کشورهای دیگر نیز وجود دارد که البته جدا از دولت هستند، اما در کشور ما حمایت دوجانبه از تولیدکننده و مصرفکننده عملا کارکرد این سازمان را زیر سوال برده است و اصلاح عملکرد این سازمان در راستای تصمیم گیری برای منافع مردم جزء ضروریات است.

عملکرد سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده بر مبنای نظارت و کنترل کمیت و کیفیت خدمات و کالاهای عرضه شده در کشور است. انتقاداتی به عملکرد این سازمان وارد است؛ البته سازمان حمایت عمدتا به قیمت گذاری در برخی بازارها بسنده می‌کند؛ درحالی‌که وظیفه اصلی آن باید قاعده گذاری مناسب و اقدام برای عملیاتی شدن قوانین است.

اهداف ذکرشده در اساسنامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اهدافی ایده‌ال برای سازمانی است که می‌خواهد حامی تولیدکننده و مصرف کننده باشد؛ اما برخی معتقدند عملکرد این سازمان نشان می‌دهد نه تنها واقف به اهداف و وظایف خود نیست، بلکه گاهی متناسب با نام خود نیز عمل نکرده و فراموش می‌کند که قرار بر این بوده که حامی باشد نه ناظر مطیع!

چنان که گفته شد برخی اقتصاددان‌ها از روش قیمت گذاری توسط سازمان حمایت و وجود آن در کشور انتقاداتی دارند و آن را مغایر با اصول اقتصاد آزاد می‌دانند و از طرفی دیگر برخی‌ دیگر معتقدند وجود چنین اهرمی از ملزومات برقراری عدالت و جلوگیری از گران فروشی و تخلف در ارائه‌ی خدمت است.

در ماده ۷ اساسنامه در مورد وظایف و اختیارات این سازمان

۱ - حمایت از تولید و فرآورده‌های داخلی و عرضه خدمات متناسب در جهت افزایش آن‌ها.

۲- حمایت از مصرف‌کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمت‌های داخلی و خارجی و کنترل آن‌ها.

۳ - همکاری و تحقیقات لازمه در تشویق صادرات محصولات و فرآورده‌های داخلی با سازمان‌های مربوطه و شناسایی امکانات بازارهای خارجی‌در جذب تولیدات داخلی.

۴ - بررسی و تعیین و تعدیل و کنترل قیمت انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی صنعتی و معدنی و همچنین بررسی‌های لازمه‌در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی.

آمده است.

 الف پیرو پاسخ به سوالات مردم در خصوص وضعیت بازار و نقش حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده مکاتباتی با این سازمان انجام داد تا ­عباس تابش رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مهمان ویژه الف باشد و مردم و مخاطبان بتوانند پاسخ سوالات خود را از این طریق دریافت کنند، اما بعد از پیگیری‌های متعدد راه به جایی نبردیم و ظاهر این سازمان تمایلی به ارائه پاسخ به سوالات را نداشت و ندارد.

با توجه کارکرد و نقش سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده؛ نظر شما در مورد آن چیست؟ پیشنهادتان برای کارا‌تر شدن این سازمان چیست؟ آیا به ظایف خود عمل کرده است یا نه؛ و ایراد کار را در کجا می‌دانید؟

اهداف سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده

 

رویکرد‌های سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده