رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با الف در نظام مالیاتی باید از فرد محوری به سمت سیستم محوری حرکت  کنیم

گروه سیاسی الف،   3971026184 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصاد مجلس تصویب و جهت بررسی نهایی به صحن علنی ارسال شده است. طبق ماده 30 لایحه مذکور، سازمان امور مالیاتی در امور مالی، اداری و استخدامی از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت مستثنی خواهد شد.

در نظام مالیاتی باید از فرد محوری به سمت سیستم محوری حرکت  کنیم

 

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با الف با تاکید بر این موضوع که هر چه دستگاهها را دچار تبعیض کنیم، آن تبعیض اثر منفی در کارکرد سایر دستگاهها می گذارد، از تصویب ماده 30 لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون متبوع خود انتقاد کرد.

تصویب ماده 30 لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اثر منفی در کارکرد سایر دستگاه ها دارد

محمدرضا پورابراهیمی در خصوص مستثنی شدن سازمان امور مالیاتی کشور از شمول قوانین و مقررات عمومی دولت گفت: در خصوص ماده 30 لایحه مالیات بر ارزش افزوده، اشکالاتی مطرح است. در واقع ما هر چه دستگاهها را دچار تبعیض کنیم، آن تبعیض اثر منفی در کارکرد سایر دستگاهها می گذارد و بعضاً مشکلاتی ایجاد می کند. به عنوان مثال گفته می شود اگر قضات تامین مالی نباشند در پرونده ها تخلف می کنند. لذا این مساله را در گزارش ها هم تعمیم دادند و اظهار کردند اگر در سازمان امور مالیاتی امتیازاتی برای بحث مثلاً حقوق کارمندانش، در نظر گرفته نشود می تواند تالی فاسد ایجاد کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد به حامیان تصویب ماده 30، افزود: من شخصا اعتقاد دارم نباید این تبعیض ها وجود داشته باشد. زیرا ممکن است دستگاه های دیگر هم مطالبه های دیگری داشته باشند. در این صورت قانون مادر، از بین می رود. زیرا دیگر حوزه ای باقی نمی ماند و همه می خواهند مستثنی شوند.

پورابراهیمی با اشاره به رویه بررسی ماده 30 لایحه مذکور، سازمان امور مالیاتی را مدافع جدی تصویب ماده 30 عنوان کرد و گفت: تلاش زیادی برای  متقاعد کردن نمایندگان مبنی بر ضرورت مستثنی شدن سازمان امور مالیاتی و تصویب ماده 30، در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفت که به رغم همه مخالفت ها، ماده 30 در نهایت به تصویب کمیسیون رسید.

اصلاح فرایند اخذ مالیات و سیستم محوری شدن آن، راهکار اصلی

نماینده مردم کرمان در خانه ملت خاطر نشان کرد: ارقام در سازمان امور مالیاتی سنگین است و لذا کارشان مانند قضات حساس است. بر این اساس ما باید سیستم قانون ارزش افزوده و صندوق مکانیزه فروش را از فرد محوری به سمت سیستم محوری منتقل کنیم. به عبارت دقیق تر یعنی امکان تشخیص را از فرد بگیریم و به سیستم بدهیم.