حاجی‌نوری خالق «تخت جمشید ایران» در آرژانتین، درگذشت

گروه فرهنگی الف،   3971021133

حسن حاجی نوری خالق مجسمه "سرستون تخت جمشید" در شهر بوینس آیرس آرژانتین در سن ۹۲ سالگی بر اثر کهولت سن در تهران از دنیا رفت و روز یکشنبه از مقابل خانه هنرمندان تشییع خواهد شد.

به گزارش تسنیم، حسن حاجی نوری پیشکسوت مجسمهساز و خالق سرستون تخت جمشید در شهر بوینس آیرس آرژانتین در سن 92 سالگی در تهران از دنیا رفت. داریوش حاجی‌نوری این خبر را تایید کرده و دلیل فوت را مشکل ریوی اعلام کرده است. در بیشتر آثار حسن حاجی‌نوری، ایران باستان مورد توجه قرار گرفته است و او جایگاه ویژه‌ای در زمینه مجسمه سازی شهری دارد. از این هنرمند پیشکسوت در سال 1392 و  در سی‌وپنجمین نشست پژوهشی نگارخانه برگ تجلیل شد.

حسن حاجی‌نوری و یکی از آثار او

این هنرمند، سازنده مجسمه‌ای به ارتفاع 12 متر برای کشور آرژانتین بود که در مدت دو سال در محل تخت جمشید ایران ساخته بود. حسن حاجی نوری متولد 1305 در جواهردشت است و اولین آموزه‌های هنری‌اش را نزد استاد رحیم زاده ارژنگ  یاد گرفت و درسال 1323 کارگاه کارگاه شخصی‌اش را دایر کرد و بعدها به عنوان مدرس نقاشی و مجسمه سازی در اداره کل هنرهای زیبا مشغول به خدمت شد. این هنرمند در سال 1336 با ساخت ماکت مجسمه اردشیر بابکان، مقام اول مسابقه پیکره سازی را گرفت و ماکت‌هایی از آثار باستانی ایران به سفارش موزه‌ی ایران باستان ساخت.

در پی درگذشت این مجسمه ساز، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت این پیشکسوت مجسمه سازی را تسلیت گفت. در پیام تسلیت سید مجتبی حسینی آمده است: "حاجی نوری با توجه و نگاه به تاریخ و گذشته ایران، بر اساس آثار تاریخی و باستانی آثار ارزشمندی اجرا کرده است و آثاری نیز از بزرگان ادب و فرهنگ و مجسمه هایی با دغدغه اجتماعی و مردمی از این هنرمند به یادگار مانده است".

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: "حاجی نوری با علاقه و فارغ از هیاهو سال ها در عرصه مجسمه سازی تلاش کرد. درگذشت این هنرمند گرانقدر را تسلیت می گویم، یاد و نامش گرامی و روحش شاد"

حاجی‌نوری خالق «تخت جمشید ایران» در آرژانتین، درگذشت

گفتنی است، پیکر حسن حاجی نوری، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌ساز صبح روز یکشنبه بیست و سوم دی‌ماه از مقابل خانه هنرمندان تهران تشییع می‌شود.