ترامپ از "پیشرفت بزرگ" در راه توافق تجاری با چین خبر داد

گروه جهان الف،   3971009108

رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت، گفت‌وگوی تلفنی "طولانی و بسیار خوبی" با رئیس‌جمهوری چین داشته است و اینکه یک توافق تجاری احتمالی میان ایالات متحده و چین بسیار خوب پیشرفت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، در شرایطی که نیمه تعطیل شدن دولت آمریکا از یک هفته گذشت و پایان نزدیکی هم برای آن دیده نمی‌شود، دونالد ترامپ در واشنگتن توئیت‌هایی علیه دموکرات‌ها منتشر می‌کند و از احتمال ارتقای روابط با چین سخن می‌گوید.

جنگ تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و بازارهای مالی جهان را دچار تحول کرد چرا که تبادل کالاهایی به ارزش صدها میلیارد دلار میان دو اقتصاد بزرگ جهان با تنش بر سر تعرفه‌ها دستخوش اختلالاتی شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین اما با توقف این جنگ موافقت کردند. آنها تصمیم گرفتند از اول دسامبر برای ۹۰ روز اعمال تعرفه بیشتر را متوقف کنند و همزمان روی توافقی برای پایان این مناقشه مذاکره کردند.

ترامپ شنبه در پیامی نوشت: گفت‌وگوی طولانی و بسیار خوبی با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین داشتم. توافق بسیار خوب جلو می‌رود. اگر بشود، بسیار جامع خواهد بود، تمام موضوعات، حوزه‌ها و نکات مورد مناقشه را پوشش می‌دهد. پیشرفت بزرگی حاصل شده است!

رسانه دولتی چین هم از گفت‌وگوی شی و ترامپ در روز شنبه خبر داد و به نقل از رهبر پکن تاکید کرد، تیم‌های دو طرف روی اجرای سازشی که اوایل دسامبر حاصل شد کار می‌کنند. خبرگزاری دولتی شینهوا به نقل از شی جینپینگ نوشت: امیدوارم تیم‌های دو طرف دیدار کرده و سخت کار کنند تا در کوتاه‌ترین زمان به توافقی که به نفع دو طرف باشد و به نفع جهان هم باشد، دست پیدا کنند.    

وزارت خارجه چین امروز یکشنبه اعلام کرد مناسبات مستحکم برای اقتصادهای دو کشور و تضمین ثبات و صلح جهانی اهمیت دارد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: مناسبات پکن-واشنگتن اکنون در نقظه آغاز جدیدی ایستاده است و طرفین باید به حاکمیت ملی، امنیت، توسعه و مدیریت مناسب اختلاف‌ها احترام بگذارند. طرفین باید با منطق و عینی به اهداف استراتژیک طرف مقابل بنگرند، ارتباط استراتژیک را تقویت کنند و اعتماد دوجانبه استراتژیک برای جلوگیری از سوء تعبیرهای استراتژیک را ارتقا دهند.