بعد از سهمیه بندی بنزین، کم مصرف ها را تشویق کنید

نقی عبدالجوادی دستجردی، گروه تعاملی الف،   3970928034 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بعد از سهمیه بندی بنزین، کم مصرف ها را تشویق کنید

آن گونه که از خبرها استنباط می‌شود بنزین در حال حرکت به سمت دو نرخی شدن است و دوباره صاحبان خودروها مجبورند برای سیر کردن شکم خودروهای خود از کارت سوخت و بنزین دو نرخی استفاده کنند. بنابراین خودروسوارانی که بیش از سهمیه خود استفاده کنند مجبورند پول بیش‌تری پرداخت نمایند و این عین عدالت است. هر که مصرفش بیش هزینه‌اش بیش‌تر.

اما به نظر من در دور اول سهمیه بندی ها در مورد تعدادی از هم وطنان عزیز عدالت رعایت نشد و این هم وطنان کسانی بودند که کمتر از سهمیه شان مصرف کردند. حتی سهمیه شان را که می‌توانستند بفروشند ولی نفروختند و در کارت سوخت خود نگه داشتند و در آخر به جای آن که تشویق شوند جریمه شدند و یک دفعه دیدند سهمیه ذخیره شده در کارت سوخت شان به یک باره پریده است. در حالی که دولت کمتر کاری که می‌توانست برای تشویق این هم وطنان انجام دهد این بود که فرصت بیش‌تری به آن‌ها بدهد تا بنزین ذخیره شده در کارت‌های سوخت شان را به مرور زمان مصرف کنند. هر کار خوبی پاداشی دارد و اگر کار خوب تشویق و پاداش نداشته باشد دیگران ترغیب به انجام کار خوب نخواهند شد. حتی ممکن است در دور جدید سهمیه بندی بنزین که قرار است دوباره برقرار شود افراد کمتری به صرفه جویی و کم مصرف کردن اقدام بکنند.

بنزین یک کالای با ارزش و مهم می‌باشد. کشور ما تا سال‌ها وارد کننده بنزین بوده است. حتی در دور گذشته تحریم‌ها و پیش از برجام حرف از تحریم بنزین ایران بود. بنابراین مصرف بیش‌تر مساوی با وابستگی بیش‌تر به خارج است. علاوه بر این مصرف بیش‌تر بنزین مساوی با آلودگی بیش‌تر هوا و افزایش بیماری‌هاست. بنابراین می‌بایست دولت مردم را به مصرف کم‌تر تشویق نماید. حالا که دور جدید سهمیه بندی بنزین در راه است نگارنده پیشنهاد می‌نماید دولت محترم در این دور راهکارهایی را برای تشویق کم مصرف‌ها و جریمه پر مصرف‌ها در نظر بگیرد تا تعداد مالکان خودرویی که کم‌تر از سهمیه مصرف می‌کنند از دور قبلی بیش‌تر شوند. حتی دولت می‌تواند در صورت صرفه جویی بیش‌تر در مصرف بنزین، آن را به کشورهای همسایه بفروشد و درآمدهای خود را افزایش بدهد و ارز بیش‌تری وارد کشور بکند و تا حدودی آثار و تبعات ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد. در عوض تشویق‌هایی را برای کم مصرف‌ها در نظر بگیرد. مثلا هر ماهه بنزین مصرف نشده و مانده در کارت سوخت هم وطنان را اگر مایل به فروش آن بودند بخرد و صادر کند.

مصرف کمتر را می‌توان کم کم به کالاهای اساسی دیگر نیز تعمیم داد.