درخواست زیباکلام از اصلاح‌طلبان: روحانی را تحت فشار بگذارید

گروه سیاسی الف،   3970926121 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

صادق زیباکلام با بیان اینکه مردم باید به اصلاح‌طلبان رای بدهند چون نتیجه رای ندادن به اصلاح‌طلبان و نتیجه شرکت نکردن در انتخابات ما را به عقب می‌برد گفت: راه برون‌رفت از وضعیت فعلی این نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند بلکه برعکس راه برون‌رفت آن است که روحانی را تحت فشار بگذارند

درخواست زیباکلام از اصلاح‌طلبان: روحانی را تحت فشار بگذارید

نامه‌نیوز نوشت: «نوع رفتار انتخاباتی مردم در ایران مشخص نیست. بارها شده اصلاح‌طلبان مطمئن به پیروزی بودند اما نتیجه را به رقیب واگذار کردند و در عوض نیز زمان‌هایی اصولگرایان تصور می‌کردند در جایگاه پیروز قرار هستند اما نتایج اعلامی با برآوردهای آنها فاصله زیادی داشت. تحلیل‌هایی که درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۸ مطرح می‌شود هم چندان شفاف و روشن نیستند. نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان نمی‌دانند با چه واکنش اجتماعی مواجه خواهند بود؟ در این میان نکته بسیار مهم برای هر دو جناح میزان مشارکت عمومی است.

صادق زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید به اصلاح‌طلبان رای بدهند، به نامه‌نیوز گفت: مردم باید به اصلاح‌طلبان رای بدهند چون نتیجه رای ندادن به اصلاح‌طلبان و نتیجه شرکت نکردن در انتخابات ما را به عقب می‌برد. رای دادن به اصلاح‌طلبان ممکن است ما را به جلو نبرد، همچنان که رای دادن به روحانی در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ ما را خیلی به جلو نبرد اما رای ندادن و عدم شرکت در انتخابات یقینا ما را به عقب می‌برد.

وی ادامه داد: وقتی در انتخابات مجلس هفتم، هشتم و نهم شرکت نکردیم، مجلس دست کسان دیگری افتاد. شورای شهر ۱۲ سال دست رقیب بود. در این دوران دیدیم چقدر خسارت و هزینه به مردم وارد شد بنابراین چاره دیگری جز مشارکت در انتخابات نداریم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح‌طلبان عذرخواهی کنند، مردم به آنها رای می‌دهند، اظهار کرد: بحث عذرخواهی نیست اصلاح‌طلبان باید صادقانه با مردم سخن بگویند. بگویند رای به روحانی درست بود و اگر چرخ زمان به ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگردد، ما همچنان باید به روحانی رای بدهیم.

وی با بیان این که سکوت اصلاح‌طلبان معنا و مفهوم ندارد، افزود: اصلاح‌طلبان یا سکوت کردند یا می‌گویند: «ما پشیمانیم و نباید به روحانی رای می‌دادیم.» این موضع درستی نیست. اعتبار و سرمایه اجتماعی تنها امتیاز اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود چون قدرت و تشکیلات ندارند بنابراین باید درباره درستی تصمیم‌شان برای حمایت از روحانی در سال ۹۲ و ۹۶ با مردم صحبت کنند و توضیح دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: راه برون‌رفت از وضعیت فعلی این نیست که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند بلکه برعکس راه برون‌رفت آن است که روحانی را تحت فشار بگذارند که در جهت مطالبات ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ گام بردارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه طور بهزاد نبوی زمان مجلس ششم در اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان و رد صلاحیت اصلاح‌طلبان استعفا کرد اما الان می‌گوید نباید از اصولگرایان میانه‌رو مثل ناطق، باهنر و لاریجانی جدا شویم، گفت: واقعیت‌ها چشمان خیلی‌ها را باز کرد. واقعیت‌ها باعث می‌شود که آدم از اوج ایده‌آلیستی فاصله بگیرد و به خیلی چیزها تن بدهد یا آنها را قبول کند. همان طور که چشمان مرحوم هاشمی رفسنجانی باز شد یا همان طور که چشمان اصلاح‌طلبان به روی مرحوم هاشمی رفسنجانی باز شد.

صادق زیباکلام یادآور شد: ما اصلاح‌طلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق نوری و علی لاریجانی رای دهیم. اینها بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه می‌شویم. بنابراین نباید اسمش را گدایی قدرت گذاشت. اصلاح‌طلبان چیزی در دولت دوازدهم به دست نیاوردند و نمی‌خواستند به دست بیاورند اما در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ و ۹۶ شرکت کردند و به روحانی رای دادند تا به عقب برنگردیم و سیاست‌های سال ۸۴ تا ۹۲ بر کشور حاکم نشود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: معتقدم کار اصلاح‌طلبان درست بود که سعی خود را بر این گذاشتند تا مردم را مجاب به حضور در پای صندوق‌های رای کنند.»