نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970918091 ۱۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس با اعلام قیمت جدید ۴ محصول ایران خودرو به نوعی آزادسازی قیمت خودرو کلید خورده و قرار است سازمان حمایت پس از بررسی‌های خود میزان افزایش را تعیین کند، اما به نظر پیشنها خودروسازان اجرایی خواهد شد، نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو و راهکار ایجاد این صنعت چیست؟

نظر شما در مورد افزایش قیمت خودرو چیست؟/ راهکار نجات صنعت خودرو چیست؟

به گزارش الف، بازار خودرو بعد افزایش نرخ ارز، با مشکل مواجه شد و خودروسازان پس از نوسانات نرخ دلار، خواستار افزایش قیمت شدند. پس از کنار گذاشتن شورای رقابت در بحث قیمت گذاری خودرو و واگذاری آن ستاد تنظیم بازار (وزارت صنعت)، خودروسازان به شدت پیگیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو و قانونی کردن بودند و پیشنهادشان افزایش قیمت به ۵ درصد حاشیه بازار بود، البته دولت در ابتدا موافق افزایش ۲۵درصدی قیمت بود ولی این موضوع به مذاق خودروسازان خوش نیامد و آنها بر پیشنها خود پافشاری کردند.

پس از حذف شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کننده در حال بررسی قیمت خودرو با توجه به افزایش قیمت ارز بود تا اینکه ایران خودرو قیمت جدید ۴ محصول خود را اعلام کرد که به عنوان نمونه قیمت پژو پارس اتوماتیک که حدود ۵۵ میلیون تومان بود با افزایش بیش از ۲۸ میلیون تومانی داشت و با اعلام قیمت جدید این ۴ محصول به نوعی آزادسازی قیمت خودرو کلید خورده است. البته ایران خودرو اعلام کرد که فروش تحویل فوری چهار محصول ایران خودرو مشمول قیمت گذاری نیست و قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است.

رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت  در این مورد گفت: نمی‌توان این قیمت گذاری را غیر قانونی دانست، اما باید سازمان حمایت اعلام نظر کند. وی با بیان این که بخشی از خودروها، مشمول قیمت‌گذاری از سوی شورای رقابت هستند، بیان کرد: سازمان حمایت آنالیز قیمت را می‌گیرد و آن را کارشناسی می‌کند و قیمت‌هایی که به تازگی اعلام شده، جزو همین مصوبات خارج از تصمیم شورای رقابت بوده است. 

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در این زمینه اعلام کرد: بررسی های لازم صورت می‌گیرد و اگر این افزایش غیر قانونی باشد برخورد می‌شود و رئیس این سازمان گفت: اجازه افزایش قیمت در اختیار خودروسازها نیست، اما به دنبال این افزایش قیمت‌، بازار را رصد و سپس واکنش نشان می‌دهیم و این سیاست باید ظرف یک تا دو هفته آینده منجر به کاهش قیمت خودرو شود و اگر این اتفاق نیفتد حتماً پیگیری می‌کنیم.

افزایش قیمت خودرو در حالی در حال اجرایی شدن است که به نظر افزایش قیمت ۴ محصول ایران خودرو با هماهنگی وزارت صنعت و سازمان حمایت بوده تا بازار با قیمت‌های را رصد و واکنش خریداران و بازار را ببینند و اگر مورد مطلوبشان بود اجازه افزایش قیمت برای سایر خودروها را بدهند و قیمت کارخانه‌ای خودروها به کمتر از ۵درصد حاشیه بازار برسد موضوعی که خودورسازان دنبال آن هستند.

هر چند از سود اختلاف قیمت خودرو درب کارخانه و بازار به جیب دلالان می‌رود و خودروسازان نیز با توجه به افزایش نرخ ارز باید افزایش قیمت دهند اما خود آنها با عدم عرضه کافی خودرو به بازار و حتی احتکار آن باعث ایجاد اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار شدند البته آنها بازار را به صورت انحصاری در اختیار دارند و دلایل خود مانند کمبود قطعه و... عنوان می‌کنند.

با توجه به افزایش قیمت خودرو، نظر شما در مورد آن چیست؟ و خریداران (مصرف کننده)، باید چه اقدامی انجام دهند؟ راهکار شما برای رونق و توسعه صنعت خودرو  چیست؟