در گفتگو با الف؛ علیخانی: پولی شدن طرح زوج و فرد فعلا در رسانه‌ها مطرح شده/ در کاهش ترافیک نقش دارد، اما.../ مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه در مورد تصمیم گیری‌ها است

گروه اجتماعی الف،   3970913121 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ مصوبه‌ای در مورد پولی شدن طرح زوج و فرد به ما نرسیده است، گفت: این طرح در کاهش ترافیک نقش زیادی خواهد داشت، البته باید به همراه با بسته‌ای از سیاست‌ها اجرا شود تا نتیجه داشته باشد و تکمیل توسعه حمل و نقل عمومی بسیار مهم است.

علیخانی: پولی شدن طرح زوج و فرد فعلا در رسانه‌ها مطرح شده/ در کاهش ترافیک نقش دارد، اما.../ مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه در مورد تصمیم گیری‌ها است

به گزارش الف، چند روز پیش بود که محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اظهارات معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص طرح زوج و فرد، گفت: بر اساس اعلام این معاونت قرار است هر خودرویی که وارد طرح زوج و فرد شود، هزینه پرداخت کند که البته این موضوع هنوز در شورای شهر بررسی نشده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مطرح شدن حذف طرح زوج و فرد، گفت: اینگونه نیست که این طرح حذف شود بلکه قرار است محدوده طرح ترافیک گسترش یابد و در واقع زوج و فرد نیز به این بخش افزوده شود. البته باید به طور دقیق این موضوع را از کمیسیون حمل و نقل پیگیری شود.

این موضوع واکنش‌های زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشت. بسیاری از کارشناسان اجرای این طرح‌ را غیرکارشناسی‌ دانسته و اذعان کردند که این موضوع برای شهروندان تهرانی درد سرساز شده و از مشکلات ترافیک نمی‌کاهد. البته این موضوع می‌تواند در کاهش مصرف سوخت و ترافیک تاثیر گذارد باشد به شرط آنکه حمل و نقل عمومی توسعه یابد و مردم بتوانند از آن به سهولت استفاده کنند.

در همین راستا الف، گفتگویی با محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*بحث‌های در مورد پولی شدن طرح زوج و فرد مطرح شده، جزییات این خبر چیست؟ 

ما هم اصل این خبر را در رسانه‌ها خواندیم، متاسفانه مشکل اصلی نبود مدیریت یکپارچه و واحدی در خصوص تصمیم گیری مسایل در کشور و به خصوص شهر تهران است، در واقع باید یک مدیریت شهری واحد در مورد بحث ترافیک، حمل و نقل و سایر موارد دیگر به وجود بیاید. بحث اصلی در مورد محدوده‌ها، زمان و ساعات آن طبق قانون به عهده شورای ترافیک تهران است و شورای شهر متاسفانه هیچ نقشی در آن ندارد و تنها در زمان نرخ‌گذاری دنبال شورای شهر می‌آیند. در موضوع طرح و ترافیک نیز فقط بحث نرخ‌گذاری به شورا آورده شد و در مورد تغییر محدوده یا افزایش زوج و فرد در شورای عالی ترافیک مصوب شد و شورای شهر تهران نقشی نداشته است و آخرین مصوبه هم محدوده طرح ترافیک است.

متاسفانه قبل از اینکه این طرح‌ها مصوبه شود، قطعی اعلام می‌شود که کار درست و صحیحی نیست و قبلش باید در کمیسیون مربوطه، شورا و سپس مرجع تصویب شورای عالی ترافیک تهران مطرح شود که این شکل اقدام پخته‌ای خواهد بود. در مورد پولی شدن طرح زوج و فرد نیز همانطور که گفتم هنوز چیزی ارائه نشده است و ما هم از طریق رسانه‌ها شنیدیم که دنبال چنین طرحی در سال آینده در دستور کار دارند.

*به نظر شما در مورد عملیاتی کردن چنین طرحی چیست؟ آیا در حجم ترافیک تهران تاثیرگذار است؟

اینکه بخواهیم قبل از اینکه طرحی تصویب شود، اظهارنظر کنیم، پیش داوری درستی نیست و باید کار کارشناسی کرد. هنوز سوالی که مطرح است که آیا اصلا طرح ترافیکی تاثیر دارد یا خیر؟ بنده معتقدم که این طرح می‌تواند در کاهش ترافیک مرکزی شهر نقش زیادی داشته باشد و ۳۵ کیلومتر مربع را در برمی‌گیرد که نقطه‌ای از شهر را شامل می‌شود. طرح‌ها باید به اصطلاح همراه با بسته‌ای از سیاست‌ها اجرا شود تا نتیجه داشته باشد. یک طرح نمی‌تواند به تنهایی مشکلاتی را حل نماید، مثل محدوده طرح ترافیک که اگر گسترش هم یابد اشکالی ندارد. اما در کنار این موارد باید موارد دیگر اجرایی شود یعنی به تنهایی موثر نخواهد بود.

در کنار طرح ترافیک باید انجام معاینه فنی خودروها به درستی انجام شود، همچنین روشن شدن تکلیف موتور سیکلت‌ها که چند برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند و تکمیل توسعه حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و می‌تواند در کنار آن امکان دیگری فراهم کرد. زمانی‌که هنوز تکلیف حمل و نقل عمومی مشخص نیست و نمی‌تواند مناطق تهران را پوشش دهد، باید همزمان اقدامات دیگری نیز صورت داد.

* به نظر شما چه اشکالات مهمی در حوزه حمل و نقل عمومی در تهران وجود دارد؟

یکی از موارد دیگری که وجود دارد، تکلیف پارک حاشیه تهران که هنوز مشخص نیست، پارک ماشین‌هایی که فضای شهری را اشغال می‌کند. ما بحث ساماندهی پارک حاشیه‌ای را مصوب کردیم که هنوز اتفاق خاصی در این خصوص نیفتاده است و اینها مسایلی هستند که باید اجرا شود. در حوزه حمل و نقل عمومی مسایل و مشکلات بسیاری وجود دارد که در شورای شهر در حال حل این مشکلات است.

*شورای شهر تهران و به خصوص کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا چه اقداماتی انجام داده است؟

شورای شهر جلسات و بازدیدهای روتین را از مناطق مختلف تهران دارد، در حوزه پژوه‌های عمرانی و حمل و نقل برخی موانع و مشکلات وجود دارد که این موارد باید شناسایی شوند و هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. ما پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم و اقدامات خوبی هم در این زمینه در حال انجام است و اولویت اصلی ما بحث گسترش حمل و نقل عمومی است. 

از آغاز شورای پنجم پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شده است، متاسفانه در دوره‌های گذشته اختلاف دولت با شهرداری بسیار زیاد بود و کمک‌های قانونی انجام نشده ولی از آغاز شورای پنجم با پیگیری‌هایی که انجام دادیم توانستیم ۶۳۰ واگن خریداری کنیم که دولت و شورای اقتصاد نیز آن را مصوب و پرداخت کردند.

همچنین تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و شهرداری کلان‌شهرها با وزارت نفت و سازمان بهینه‌سازی سوخت برای کلان‌شهرها، اتوبوس و واگن خریداری شده است که بخش زیادی متعلق به تهران است که قطعا به حمل و نقل عمومی کمک خواهد کرد.

*آخرین خبرها در مورد حمل و نقل تهران چیست؟

جدیدا یارانه‌ای برای اولین بار به مبلغ ۹میلیارد و نهصد میلیون بلیت اتوبوس پرداخت شده که قبلا پرداخت نشده بود و همچنین ۱۱ میلیارد تومان بابت بلیت مترو دولت پرداخت کرد که درست است رقم زیادی نیست، اما بعد از اختلافات دولت و شهرداری اقدان مثبتی است و امیدواریم تا این روند ادامه پیدا کند تا بتوانیم مشکلات تهران از جمله معضل ترافیک و آلودگی را با گسترش حمل و نقل عمومی حل نماییم.