مروری بر اخبار مهم روز؛ علی لاریجانی از ریاست مجلس بازمی‌ماند؟/ اصلاح‌طلبان هم باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشند/ استیضاح ظریف یا پاس گل به دولت

گروه سیاسی الف،   3970907116 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

علی لاریجانی از ریاست مجلس بازمی‌ماند؟/ اصلاح‌طلبان هم باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشند/ استیضاح ظریف یا پاس گل به دولت

علی لاریجانی از ریاست مجلس بازمی‌ماند؟

خبر تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح لاریجانی منتشر شد و مانند طرح سوال از رئیس‌جمهور، برخی نمایندگان امضایشان را پس گرفتند و دوباره با امضای برخی دیگر به حدنصاب رسید.

طرح استیضاح رئیس مجلس تهیه شد

آیا استیضاح رئیس مجلس امکانپذیر است؟

امضاهای استیضاح لاریجانی مجدد به حد نصاب رسید

حقیقت ماجرا این است که علی لاریجانی به میل خویش، مجلس را اداره می‌کند و در این راه، توجهی به آیین‌نامه داخلی مجلس ندارد. بارها و بارها نمایندگانی از طیف‌های مختلف سیاسی به رعایت‌نکردن آیین‌نامه مجلس توسط لاریجانی اعتراض کرده‌اند. مثلا مصطفی کواکبیان در مجلس دهم چندین‌بار به این مسئله اعتراض کرد.

اما متاسفانه نمایندگان معترض به لاریجانی، دیر متوجه این مسئله شده‌اند. همین افراد بودند که در انتخابات امسال هیئت‌رئیسه مجلس علی‌رغم آگاهی از این روحیه لاریجانی، در برابر عارف به او رای دادند و لاریجانی را بر کرسی ریاست نشاندند.

از سویی دیگر اعتراض کنونی به لاریجانی، هرچند از نظر حقوقی وارد است اما چون مرتبط با FATF است با مخالفت فراکسیون امید روبرو می‌شود و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. به‌نظر می‌رسد نمایندگان معترض تا انتخابات سال آینده هیئت‌رئیسه مجلس باید صبر کنند.

در همین زمینه نامه نیوز در تحلیلی تلاش برای استیضاح لاریجانی را از سوی جبهه پایداری دانسته و نوشته است: «پایداری ها روز سخت علی لاریجانی در گرفتن رای اکثریت نمایندگان را برای تداوم ریاست در مجلس به یاد دارند و امیدوارند با وعده سپردن کرسی ریاست به عارف یا پزشکیان، فراکسیون امید را با خود همراه کنند و علی لاریجانی را از راس هرم تصمیم گیری در پارلمان کنار بگذارند.»

هرچند بعید است اراده‌ای تشکیلاتی از سوی جبهه پایداری در این ماجرا وجود داشته باشد.

***

اصلاح‌طلبان هم باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشند

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره عملکرد دولت روحانی با روزنامه شرق گفت‌وگو کرده است. مرعشی در بخشی از این مصاحبه گفته است: «انتظار می‌رفت آقای روحانی تجربه آقایان هاشمی و خاتمی را اجرا کند، اما متاسفانه تجربه دوره احمدی‌نژاد را برگزید و وزرا در دو دولت اخیر استقلال عمل ندارند و شخصیت ایشان آن‌چنان که در قانون اساسی آمده است، محترم شمرده نمی‌شود...

دولت ایران باید پیش‌بینی روی‌کارآمدن ترامپ را می‌کرد و برای شرایط پس از ریاست‌جمهوری او تدابیر ویژه‌ای می‌اندیشید. دیپلماسی ایران باید پیش از خروج آمریکا از برجام کارهایی را انجام می‌داد که آمریکا را محدود کند. به نظر می‌رسد در آن مقطع دولت اعتماد مقامات عالی را از دست داده بود و بسیار منفعل عمل کرد. آقای روحانی با آن عزمی که در روزهای نخست مذاکرات هسته‌ای داشت، از برجام پشتیبانی نکرد و روزی باید در پیشگاه تاریخ پاسخ بدهد که چه مشکلاتی در آن ایام وجود داشت...

شنیدم که چینی‌ها و روس‌ها گلایه‌مند بودند که ایران پس از برجام آنها را رها کرد. چرا باید رها می‌کردیم؟ من منکر مشکلات خارجی و فشارهای داخلی نیستم اما با درنظرداشتن تمام این شرایط اگر تدبیر در کار بود، وضعیت فعلی به وجود نمی‌آمد.»

اصلاح‌طلبان اکنون که دولت روحانی دچار افت محبوبیت شده تلاش دارند با ژست انتقادی، حساب خود را از دولت سوا کنند تا کارنامه ضعیف روحانی به پای آن‌ها نوشته نشود. اظهارات مرعشی در این چارچوب، قابل تحلیل است.

به‌نظر می‌رسد حسین مرعشی حمایت تمام‌قد خود و باقی اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ۹۶ را فراموش کرده است. تمام اشکالاتی که به دولت روحانی وارد دانسته است اشکالاتی است که از سال ۹۲ برقرار بوده است. اصلاح‌طلبان با آگاهی از کارنامه، شخصیت و منش سیاست‌گذاری روحانی در سال ۹۶ از او حمایت کردند. به‌همین جهت ایشان هم باید در پیشگاه تاریخ پاسخگو باشند.

***

با قانون جدید انتخابات روند ردصلاحیت‌‌ها تغییر می‌کند؟

پروانه مافی نماینده تهران به انتخاب گفت: «‏در جلسه کمیسیون شوراها، ماده 28 قانون انتخابات که شرایط انتخاب شوندگان در هنگام ثبت نام را بیان می کند، اصلاح شد.‏ در این ماده اعتقاد و التزام به اسلام و تابعیت ایران به عنوان شرایط انتخاب شوندگان ذکر شده که با تصویب ‏نمایندگان کمیسیون، عدم اعتقاد به اسلام صرفا به وسیله «اعلان عمومی شخص» به اثبات می رسد و عدم التزام به اسلام نیز ‏صرفا از طریق «تجاهر به فسق» ثابت می شود.‏

 با این اصلاح، عدم التزام به اسلام صرفا از طریق تجاهر به فسق قابل اثبات است؛ یعنی مثلا ‏فرد به صورت علنی کار خلافی را انجام دهد.‏ با اصلاح این ماده، روند ردصلاحیت هایی که با استناد به عدم التزام عملی به اسلام انجام می شد، اصلاح می ‏شود.‏»

***

استیضاح ظریف یا پاس گل به دولت

دیروز یک نماینده مجلس از امضای طرح استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خبر داد. مسعود فروغی، روزنامه‌نگار اصولگرا در این‌باره نوشت: «این طرح پاس گل خوبی به ظریف ودولت است چون: ۱- آقای ظریف مجری ایده مرحوم هاشمی و جناب روحانی مبنی بر دوستی با امریکا است که در مذاکرات هسته‌ای در توافقنامه برجام ظهور پیدا کرد، ایشان باید تا انتهای دولت روحانی بر مسند قدرت بماند تا اشتباه بزرگ برجام و آسیب بزرگی که ایران از نزدیکی بیش از حد به امریکا خورد را جبران کند.
۲- استیضاح ظریف رای آور نیست و این مساله به تقویت او در افکار عمومی منجر می‌شود، وقتی آقایان منتقد می‌دانند مجلس فعلی توانایی انداختن وزیری مثل ظریف را ندارد چرا وارد بازی از پیش باخته می‌شوند؟»

استیضاح یا پاس گل به ظریف؟

روزنامه اصولگرای جوان هم در مطلبی نوشته است: «از چند جهت الان وقت استیضاح و یقه‌گیری نیست. یکی از این جهات، موقعیت ما در برابر دشمن است. ایران باید امروز به دنیا نشان دهد که اگر با تحریم و تحدید دشمن خارجی روبه رو شود، انعطاف بسیار زیادی در سیاست داخلی برای رسیدن به مرز‌های انسجام و وحدت ملی نشان می‌دهد...

نمایندگان چه در استیضاح وزیر خارجه، موفق به برکناری او شوند و چه نشوند، بازی را به ظریف باخته‌اند. اگر استیضاح، رای نیاورد، گویی برجام و ادعای پولشویی رای آورده است! و اگر استیضاح رای بیاورد، آن‌کس که از وزارت خارجه می‌رود، یک قهرمان ملی می‌شود که «داشت تلاشش را می‌کرد»، اما مجلس نگذاشت؛ و بالاخره امضاکنندگان استیضاح، مجلس شناس خوبی هم نیستند. مجلس دهم نشان داده است که مجلس تصمیم‌سازی نیست. اگرچه مجلس در راس امور است، اما این نمایندگان هستند که باید نشان دهند در راس امور بودن را می‌فهمند و قدر می‌دانند. برکناری وزیر امور خارجه - به فرض- کار مجلس دهم نیست که با موگرینی، عکس یادگاری می‌اندازد!»

***

دولت، برنده اجرای قانون بازنشستگان؟

جهان‌نیوز درباره اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نوشت: «مجلس با تصویب قانون «منع بکارگیری بازنشستگان» یک خانه تکانی مهم را در دولت به وجود آورد. مدیران کهن‌سالی که در دولت بازنشسته‌ها حضور داشتند یک به یک مجبور شدند که پست خود را ترک کنند تا ظرفیت حضور جوانان در دولت دوازدهم آزاد شود...

به مدد اجرای قانون برخی از حاشیه‌سازان در پاستور که دولت هم ظاهرا توان خارج کردن این افراد را از بدنه مدیریتی خود نداشت، از قوه مجریه بیرون رفتند تا فضا برای کار اساسی دولت مهیا شود. از این پس هم مردم برای کار و گره گشایی از مشکلات از دولت انتظارات زیادی دارند که به نظر می رسد که گام اول و محکم که غربالگری دولت بود آنهم از خارج از پاستور برداشته شد. به نظر می رسد که بایستی در این حوزه دولت نیز خود دست به کار ترمیم در سطوح دیگر شود و خصوصا در وزارت نفت که به واسطه قانون منع بکارگیری بازنشستگان برخی از مدیران میانی از بدنه این وزارتخانه جدا شدند.»

***

نفوذ آمریکا در وزارتخانه‌ها به روایت محسن رضایی

مدتی پیش محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت از حضور نفوذی‌های آمریکا در وزارتخانه‌ها خبر داد. دیروز دبیرخانه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور از ارسال نامه‌ای به محسن رضایی خبر داد و درخواست کرد رضایی ارائه اسناد و مدارک مربوطه را ارائه دهد.

واکنش دبیرخانه ستاد اطّلاع‌رسانی دولت به اظهارات محسن رضایی درباره نفوذی‌ها

اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت هم در پاسخ به نامه دبیرخانه ستاد اطلاع رسانی دولت نوشت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصداق ها و موارد نفوذ در کشور را به مراجع مربوطه ارائه خواهند کرد.

محسن رضایی مصداق‌های «نفوذ» را به مراجع مربوطه ارائه خواهد کرد

این نامه‌نگاری‌ها برای علاقمندان به سیاست آشناست. در ماجرای محمدجواد ظریف و پولشویی هم نامه‌نگاری مشابهی انجام شد. در آنجا هم ظریف مدعی پولشویی گسترده در کشور شد، متعاقب آن دادستانی درخواست ارائه اسناد کرد و ظریف هم پاسخی برایشان نوشت.

به‌نظر می‌رسد چنین اتها‌م‌ها و چنین نامه‌نگاری‌هایی در شان کشور ما نیست. سیاستمداران اگر مدعی مسئله‌ای هستند باید پیش از رسانه‌ای کردن آن اتهام، از طریق نهادهای ذیربط پیگیر حل مسئله شوند، نه‌اینکه بی‌هدف، تیری در هوا رها کنند.

چنین اتفاق‌هایی نشان از اختلاف بین دستگاه‌های مختلف کشور است و نمایش اختلاف در شرایط کنونی کشور به ضرر منافع ملی است.