نمایندگان در گفتگو با الف مطرح کردند؛ توضیح سه جمله ای ظریف درباره پولشویی و انکار اظهارات/ پیگیری استیضاح ظریف در جلسه امروز مجلس

گروه سیاسی الف،   3970830001 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان می گویند استیضاح ظریف در دستور کار برخی نمایندگان قرار دارد و در جلسه امروز مجلس هم آنرا پیگیری می کنند.

توضیح سه جمله ای ظریف درباره پولشویی و انکار اظهارات/ پیگیری استیضاح ظریف در جلسه امروز مجلس

به گزارش خبرنگار الف، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد که «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم؛ اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم. من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی را که در این قضیه منافع دارند، پشت القای این تصورات می‌دانم».

این اظهارات ظریف با انتقادات جدی نمایندگان مواجه شد.

حتی برخی از نمایندگان هم موضوع استیضاح ظریف را مطرح و تاکید کردند اگر وزیر خارجه توضیحات قانع کننده ای در این زمینه ارائه نکند، طرح استیضاح وی در مجلس مطرح می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم خواستار حضور ظریف در این کمیسیون و توضیح وی در این زمینه شد.

خبرنگار الف روز گذشته در گفتگو با نمایندگان موضوع استیضاح ظریف، حضور وی در کمیسیون و توضیحات وی درباره پولشویی را سوال کرد.

توضیحات ظریف درباره پولشویی در روزهای آینده

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس در همین زمینه به خبرنگار الف گفت: آقای ظریف بعدازظهر یکشنبه این هفته در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شد و درباره لایحه سی اف تی توضیحاتی به نمایندگان داد.

وی افزود: حضور ظریف در کمیسیون و توضیح برای موضوع پولشویی  همچنان در دستور کار کمیسیون است و من اطلاع ندارم که وی چه زمانی در کمیسیون حاضر می شود و توضیحات خود را ارائه می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: موضوع استیضاح ظریف را هم برخی از نمایندگان پیگیر هستند.

همفکری برای استیضاح

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار الف گفت: در حال تهیه و تنظیم استیضاح ظریف هستیم.

وی تصریح کرد: افرادی که منافع ملی را در نظر دارند، موافق استیضاح ظریف هستند.

این نماینده گفت: ما در جلسه امروز مجلس پیگیر استیضاح هستیم و با برخی از نمایندگان در این زمینه همفکری می کنیم تا جمع بندی داشته باشیم.

انکار ظریف

سید حسن نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس هم به خبرنگار الف گفت: آقای ظریف یکشنبه در جلسه کمیسیون حاضر شد و در خصوص لایحه سی اف تی توضیحاتی ارائه کرد.

وی افزود: آقای ظریف در لابه لای اظهارات خود به موضوع پولشویی و اظهار نظرش در این زمینه اشاره کرد و گفت که « در این زمینه اینجوری که گفتند من نگفتم. بروید کلیپ را ببینید».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: آقای ظریف در خصوص پولشویی به همین سه جمله کوتاه بسنده کرد و توضیح دیگری نداد.

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که در کلیپ هم مشخص است که ظریف برخی افراد و نهادها را به پولشویی متهم می کند و حال چرا وی در کمیسیون انکار کرد، گفت: برخی نمایندگان کلیپ را ندیدند.