حفاظت از 23 میلیون هکتار از مراتع به مردم واگذار شد

گروه اجتماعی الف،   3970824150

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: حفاظت از 23 میلیون هکتار از مراتع و منابع طبیعی در قالب طرح «حفاظت مشارکتی» به مردم واگذار شد.

بهمن افراسیابی امروز در حاشیه بازدید از اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان سمنان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری صورت گرفت، در گفت‌وگو با فارس در سمنان اظهار داشت: در بحث حفاظت از منابع طبیعی، محوری کردن نقش مردم به‌عنوان یک راهبرد اساسی مدنظر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت بالقوه و مشارکت مردم و بومیان محلی در امر حفاظت از منابع طبیعی ظرفیتی است که به تحقق اهداف سازمان در صیانت از این منابع خدادادی منجر خواهد شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در گذشته این مساله از اهمیت کمتری برخوردار بود، افزود: امروزه با پررنگ کردن نگاه مردم به بحث حفاظت با تکیه‌بر آموزش، سعی شده تا از این مساله غفلت نشود و دخالت و مشارکت مردم در طرح‌ها در سیاست اجرایی سازمان جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته است.

افراسیابی اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، تاکنون 23 میلیون هکتار در قالب طرح حفاظت مشارکتی با ایجاد انگیزه اقتصادی به مردم واگذار شد.

وی افزود: بیشتر این واگذاری‌ها در عرصه مرتعی به بومیان محلی و ذی‌نفعان و بهره‌برداران بوده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح و تلاش برای توسعه آن ادامه داد: با ارزیابی‌های صورت گرفته و اجرای آزمایشی این طرح در چهارمحال و بختیاری، ارزیابی‌ها نشانگر موفقیت 73 درصدی در اجرای آزمایشی بوده است.

افراسیابی تصریح کرد: کاهش قطع درخت و حریق، جلوگیری از تصرف، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و ... از پیامدهای مثبت اجرای این طرح بوده است.