در واکنش به یک مصاحبه اعلام شد ایران هیچ تعهدی برای افشا اطلاعات بانکی خود به وزارت خزانه داری آمریکا نداده است

گروه اقتصادی الف،   3970823194
 ایران هیچ تعهدی برای افشا اطلاعات بانکی خود به وزارت خزانه داری آمریکا نداده است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل منطقه و سیاست خارجی در تاریخ 23 مهر97 در گفتگو با فارس به نقد پیوستن ایران به CFT‌ و FATF پرداخت این مصاحبه در الف نیز منتشر شد .

وی دربخش از این گفتگو می گوید: حتماً این دولت اطلاعات مزبور را به آمریکایی‌ها می‌داد؛ کما اینکه این کار را انجام دادند و اسامی خیلی از کسانی که در زمینه تبادلات ارزی در صرافی‌ها مشغول بودند به گروه ویژه اقدام مالی ارائه شد و البته کار غیرقانونی هم بود و اثرات مخربی را هم بر اقتصاد ما داشت.

بدنبال انتشار این گفتگو یک مقام مطلع در این پرونده در گفتگو با الف با تکذیب سخنان آقای زارعی گفت: اولا cft یک کنوانسیون است و سازمان و محلی برای دریافت اطلاعات ندارد .کنوانسیون از اعضا میخواهد در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم با یکدیگر همکاری داشته باشند و به هیچ خریدار و فروشنده ای تکلیف نشده آمار فروش را به شخصی بدهند.  و در هیچ کجای کنوانسیون نه ما و نه هیچ کشوری مکلف نشده گزارش میزان پولی را که دریافت داشته بدهد.

وی افزود : نه ایران و نه هیچ کشور دیگری ،نه به آمریکا و نه به هیچ کشور دیگری تعهد نداده است که اطلاعات بانکی خود را به طور کامل برای وزارت خزانه داری آمریکا افشا نماید. اینها همه تهمتهایی است که زده می‌شود و در حکم ایراد اتهام و نشر اکاذیب است و قطعا خیانت به مردمی است که به رسانه ها اعتماد دارند.