مدیریت تهران با روزی ۲۵ میلیارد درآمد

گروه اجتماعی الف،   3970823060

شهردار جدید تهران معتقد است اگر شهرداری نتواند روزی ۲۵ میلیارد تومان درآمد داشته باشد ممکن است در امور جاری خود بماند و تراکم فروشی خطرات جبران ناپذیری برای پایتخت به همراه خواهد داشت.

مدیریت تهران با روزی ۲۵ میلیارد درآمد

به گزارش فارس، پیروز حناچی (55 ساله) با رای شکننده 11 به 10 پیروز انتخابات شورای شهر شد تا به عنوان سومین شهردار تهران طی 14 ماه گذشته زمام امور را در دست بگیرد.

وی که پیش از این  یکی از رقبای نجفی و افشانی محسوب می شد و نتوانسته بود صندلی شهردار تهران را از آن خود کند اما با انتخاب نجفی ،حناچی معاون فنی و عمرانی شهرداری شد و افشانی هم او را به معاونت شهرسازی فرستاد.

حال قرار است حناچی، در 2.5 سال زمان باقی مانده از عمر شورای پنجم، شهر پر چالش تهران را که میراث دو مدیر سابق است اداره کند.

***سوابق پیروز حناچی

حناچی که فارغ التحصیل اولین دوره دبیرستان مفید است. وی سال ۱۳۶۰ ورودی ۱۳۶۳ رشته معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۷۱ از دانشکده معماری دانش آموخته و فارغ التحصیل  نخستین دوره دکتری معماری دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۸ است. او در دولت سیدمحمد خاتمی، در وزارت راه و شهرسازی دارای مسئولیت و در دولت محمود احمدی نژاد نیز مشاور وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود. او در دولت حسن روحانی نیز معاون معماری و شهرسازی عباس آخوندی بود.

***شعار شهردار جدید، تهران شهری برای همه

شعار پیروز حناچی برای دوران مدیریتش  "تهران شهری برای همه" است.به اعتقاد حناچی،‌ اقداماتی که برای تهران به عنوان شهری برای همه انجام می شود موجب پایداری، زیست پذیری ،کاهش آلایندگی آب و هوا و از میان برداشتن عرصه های ناپایدار شهری، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک است. از همین رو تهران را با مدیریت خردمندانه، شفاف، هوشمند و مشارکت پذیر شهر را اداره خواهد کرد.

***افزایش ۲۵ درصدی سهم حمل و نقل عمومی

از نگاه حناچی مهمترین چالش های پیش روی پایتخت، آلودگی هوا، آلودگی آب، عدم توازن منطقه‌ای، وجود ترافیک، عدم عدالت و برخورداری از خدمات شهر، عدم توجه به بافت فرسوده به عنوان اصلی ترین چالش های شهر است در این راستا راهکارهایی را متناسب با هر چالش در نظر دارد. اینکه در مواجهه با چالش‌های آلودگی هوا و آلودگی آب در شهر تهران مهمترین برنامه کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایط نقلیه، تکمیل شبکه فاضلاب، هدایت و بهره برداری از آبهای سطحی و احیای قنات هاست. یا در حوزه رفع چالش ترافیک و ایجاد نظام دسترسی مناسب هم باید سهم حمل و نقل عمومی که حدود ۱۹ درصد است به ۲۵ درصد افزایش یابد.

حناچی احیای رود دره های تهران و استفاده از تکنولوژی های نوین بازیافت را از جمله راه حل هایی می داند علاوه براینکه مناسب سازی شهر برای گروه‌های خاص مثل زنان و کودکان نیز در برنامه پیشنهادی لحاظ شده است. همچنین توانبخشی فعالیت ستادهای بازآفرینی و پیگیری تحقق آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری از موضوعات مطرح در برنامه شهردارجدید تهران است.

***ایجاد درآمد پایدار و استفاده از سیستم های تشویقی

ایجاد درآمدهای مالی و پایدار موضوعی بود که به اعتقاد وی، محوری ترین چالش این دوره شورای شهر است،از همین رو باید برنامه‌هایی تدوین کرد که با استفاده از سیستم‌های تشویقی میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارض افزایش یابد. کاهش سهم درآمد عوارض ناشی از صدور پروانه و تدوین ساز و کار مناسبی دریافت عوارض عمومی متناسب با میزان بهره برداری از مواهب شهر نیز از جمله برنامه‌های حناچی است.
مدیریت هماهنگ در ساماندهی بافت تاریخی، بهره برداری از ظرفیت‌های اکولوژیک شهر تهران، تدوین ساز و کارهای مناسب صدور جواز بهره‌برداری و مرمت، به رسمیت شناختن حوزه بهسازی و مرمت در بافت تاریخی شهر تهران در تمام برنامه ها نیز مورد توجه قرار گرفته که به گفته شهردار تهران با جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های عمرانی مورد توجه است.

بر اساس این گزارش، ۱۲۸ هکتار از باغات تهران نابود شده و شهرسازی ترافیک و آلودگی هوا را در پایتخت افزایش داده است.
زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید:  در حوزه شهرسازی یکی از معضلات ما موضوع عملکرد و خروجی‌هاست. از طرح جامع و طرح تفصیلی تبعیت نشده و همه شیوه‌هایی که قرار بود برای افزایش کیفیت کار، سرعت، هزینه کمتر، تعدیل نیروی انسانی و در نهایت رضایت شهروندان ایجاد شود مانند دفاتر خدمات الکترونیک همگی با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

نوری بیان کرد: «به ضرس قاطع می‌توانم بگویم هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است و در عین حال حوزه شهرسازی به محیط زیست و باغات صدمه زده به شکلی که 128 هکتار از باغات ارزشمند تهران نابود شده است. شهرسازی، ترافیک و آلودگی هوا را افزایش داده و در نهایت باعث سلب رضایت شهروندان شده‌ است. لذا از شما(خطاب به حناچی) می‌خواهم بگویید که چه برنامه عملیاتی برای ساماندهی حوزه شهرسازی دارید. با توجه به تجربه و تخصصی که در این حوزه از شما سراغ دارم.»

قرار بود تهران شهر انسان محور باشد و گسترش حمل و نقل پاک در دستور کار قرار گیرد.آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران  در این باره می گوید: طرح راهبردی حریم پایتخت چه گام‌هایی دارد و چه نتایجی را برای کلانشهر تهران در بر خواهد داشت؟ قطعا مسائل شهر تهران موضوعات کوتاه مدت نیستند و باید مسائل کلان را هم مد نظر قرار داد. در منطقه شهری تهران چگونه می‌توان بر چالش‌ها و مشکلات محیط زیستی غلبه کرد؟ طرح جایگزین برج باغ را با همکاری شورا ارائه داده‌اید. در خصوص شهر انسان محور چه برنامه‌ای را مد نظر دارید؟ چه برنامه عملیاتی در زمینه گسترش حمل و نقل پاک مد نظر دارید؟

بیش از ۴ میلیون حاشیه نشین در اطراف تهران وجود دارد و در موضوع پسماند پایتخت دچار بحران شده است.همچنین تهران از نظر تامین منابع مشکل دارد.

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید :‌با 500 هزار حاشیه نشین انقلاب شد، برای بیش از چهار میلیون حاشیه نشین چه برنامه‌ای دارید؟ چه برنامه‌ای برای حوزه فرهنگی و اجتماعی مد نظر قرار داده‌اید؟

الهام فخاری عضو شورای شهر تهران هم معتقد است:  موضوع پسماند و دیپلماسی شهری در برنامه‌های شما نادیده گرفته شده بود. شما به عنوان معاون وزیر از مجموعه دولت با مدیریت شهری سر و کار داشتید اما امروز در مجموعه شهرداری تهران هستید. آیا تفاوتی در حوزه شهرداری تهران در نگاه امروز شما با گذشته وجود دارد یا خیر؟

امینی نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران: مهمترین دغدغه مدیریت شهری تامین منابع مالی است. اگر منابع مالی وجود داشته باشد در همه حوزه‌ها می‌توانیم کارهای موثری انجام دهیم. اما اگر پول نباشد همه کارها قفل خواهد شد. شما برای تامین منابع و درآمد برای شهرداری که لازمه توفیق برای شهر است چه برنامه‌ای را مد نظر قرار داده‌اید؟

شهردار تهران باید توانایی تامین منابع مالی را داشته باشد و مدیر هزینه و در آمد باشد.اسماعیل دوستی عضو اصلاح طلب شورای چهارم در این باره می گوید: تا زمانی که منابع مالی نباشد نمی توان کاری انجام داد از همین رو شهردار منتخب باید این توانایی را داشته باشد تا از اقتصاد موجود تهران سهم شهرداری را جذب کند.

به گفته عضو اصلاح طلب شورای چهارم، باید منابع مالی شهرداری تامین و موضوع تهاتر و هولوگرام مجددا راه اندازی شود،‌ شورای پنجم اشتباه کرد که مانع صدور هولوگرام شد.

دوستی لزوم توجه به مقوله حمل و نقل عمومی، مترو ترافیک و مسایل فرهنگی شهر تهران را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: پروژه های عمرانی که در سال های گذشته آغاز شده و مدتی است تعطیل شده اند باید راه اندازی شود تا شهروندان از ثمرات آن بهره مند شوند.

شورای پنجم  سیاسی شده و بیشتر تصمیمات  به صورت حزبی گرفته می شود. پروژه های عمرانی در شهر تعطیل و کارهای خدماتی به صورت نصفه و نیمه در حال اجراست.

اقبال شاکری عضو سابق شورای شهر تهران در این باره می گوید: اصلاح رفتار سیاسی و جناحی شورای شهر اولویت اساسی است، تا مادامی که رقابت های سیاسی خارج از شورا وارد شورا می شود آثار آن را در مدیریت شهری می بینیم و این اشتباه است.

این عضو سابق شورای چهارم خاطرنشان کرد: زیرساخت های حمل و نقل اعم از مترو و ناوگان اتوبوسرانی، پارکینگ ها، ساماندهی وضع ترافیک،‌ آلودگی هوا و محیط زیست باید در این زمان باقی مانده به طور جدی پیگیری شود.

شاکری خاطرنشان کرد: مترو ظرفیت جابجایی هفت میلیون مسافر در روز دارد که 2 خط تعطیل شده و در حال حاضر تنها 2.5 میلیون مسافر از این ناوگان استفاده می کند، توسعه مترو نیازمند تجهیز و تامین منابع است همچنین حدود 5000 اتوبوس باید به ناوگان افزوده شود اما با نگاه جناحی نمی توان این کارها را انجام داد.

پیروز حناچی شهردار تهران می‌گوید که بین سازمانی که از منابع عمومی استفاده می‌کند تا سازمانی که باید درآمد کسب کند، تفاوت زیادی وجود دارد.

به اعتقاد شهردار جدید تهران، اگر شهرداری نتواند روزی ۲۵ میلیارد تومان در آمد داشته باشد ممکن است در امور جاری خود بماند.

حناچی گفت:  تراکم فروشی یعنی واگذاری اجازه ساخت و ساز خارج از برنامه های مصوب و این کار خطرات زیادی دارد.یکی از مشکلات این است که نمی توانیم جمعیت پذیری تهران را کنترل کنیم و خدمات را به تناسب توزیع کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های جدی بنده توسعه مبتنی بر اقتصاد فرهنگی است که یکی از کم عارضه ترین نوع توسعه در شهرهاست.

حناچی به عنوان سومین کلیددار در ۱۴ ماه گذشته وارد بهشت شد و قرار است کارهای بر زمین مانده را اجرا کند. البته شایعاتی مبنی بر اینکه احتمال دارد وی از سوی مراجع ذی صلاح تایید نشود دست به دست می شود ولی هنوز منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است.