۵ نوامبر هم تمام شد و.../ بلند شدن ققنوس از خاکستر و همت آقای روحانی

سید امیر سیاح،   3970816056 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

 ۵ نوامبر هم تمام شد و.../ بلند شدن ققنوس از خاکستر و همت آقای روحانی

چهارم و پنجم نوامبر ۲۰۱۸ ؛ روزهایی که از ۶ ماه پیش ترامپ برایش خط‌و‌نشان می‌کشید که اقتصاد ایران فرو می‌پاشد، مردم شورش می‌کنند و ایران تسلیم می‌شود، گذشت و با وجود همه فشارهای عملی و روانی آمریکا و متحدانش و با وجود همه ندانم‌کاری‌ها و خیانت‌های اقتصادی داخلی، تقریباً هیچ یک از پیش‌بینی‌های ترامپ محقق نشد.

ساده‌انگاری است تصور کنیم ۱۳ ‌آبان به‌عنوان روز اعمال اوج فشار تحریم‌ها توسط تیم ترامپ به‌طور تصادفی انتخاب شده بود. این انتخاب هم هوشمندانه بود و هم برای تحقق هدف اصلی‌اش (به زانو درآوردن ایران)، بسیار دقیق و همه‌جانبه طراحی شده بود اما خدا خواست به معنای واقعی کلمه شکست بخورد.

عملیات منجر به بازگشت تحریم‌ها همه‌جانبه بود و جنگ روانی رسانه‌های سعودی، اخلالگری‌های ارزی اماراتی، آشوبگری تروریست‌های میدانی مجاهدین خلق در دی‌ماه گذشته فقط قطعاتی از پازل این تصویر کلی را نشان می‌دهد؛ تصویری که بولتون با دیدن آن، محکم وعده داد جمهوری اسلامی چهلمین سالش را نخواهد دید.

برخی ندانم‌کاری‌ها یا شاید خیانت‌های داخلی طی یک‌سال گذشته در دستکاری بازارهای خودرو، پول و ارز و مقاومت برای اعمال سیاست‌های مقاوم‌ساز، قطعات دیگری از آن پازل شوم بوده‌اند؛ پازلی که امروز به هم ریخته و چیدن دوباره آن بسیار بسیار سخت است.

۶ ماه پیش و به‌محض اعلام خروج ترامپ از برجام، جمعی از نخبگان اقتصادی با تشکیل اتاق فکرهای متعدد و متنوع، چندین بسته ضدتحریمی به دولت و مجلس تقدیم کردند اما شاید خواست خداوند بود که مسوولان خسته و ندانم‌کار، تقریباً هیچ یک از سیاست‌های نجات‌بخش این بسته‌ها را اجرا نکرده‌اند و کارت‌های ایران دست نخورده بمانند برای امروز.

در شرایطی که آمریکا همه کارت‌هایش را برای فشار اقتصادی به ایران بازی کرده، ایران تقریباً هیچ یک از کارت‌هایش را بازی نکرده و دستش برای حرکت‌های تاریخی نجات‌بخش کاملاً پر است.  در این یک‌سال گذشته، اقتصاد ایران ضربات سهمگینی خورد اما متلاشی نشد. زیر‌ساخت‌ها و نیروی انسانی عظیم و دانش‌آموخته‌اش باقی و این ظرفیت‌های فوق‌العاده آماده جهش‌های بزرگ است؛ 

به قول نیچه، تیری که مرانکشد، قوی‌ترم می‌کند. اقتصاد ایران می‌تواند مانند ققنوس از زیر خاکسترهای تحریمی ۹۷ سر بلند کند و اوج بگیرد. اقتصاد ایران هیچ‌گاه مثل امروز زخمی نبوده و هیچ‌گاه مثل امروز برای جراحی‌های بزرگ و تاریخی مهیا نبوده است. فقط باید از خدا بخواهیم همچنان‌که ۴ و ۵ ‌نوامبر را از سر ملت ایران گذراند، به آقای رییس‌جمهوری و تیمش، تدبیر، امید، همت و جسارت دهد تا راه درست را برای استفاده از فرصت‌های بی‌نظیر تحریم‌های فعلی نشان دهد.

بر خلاف همه تلاش‌های ترامپ و تیمش، ۵ نوامبر هم تمام شد و اقتصاد ایران نه‌تنها زنده است، بلکه ظرفیت‌های بسیار زیادی هم دارد. بلند شدن ققنوس از این خاکستر دور از دسترس نیست اگر آقای روحانی بخواهد و همت کند.

اگر اعضای خسته و ناکارآمد و امتحان‌پس‌داده را از دولت مرخص کند. اگر بسته‌های ضد‌تحریم را که توسط نخبه‌ترین سیاست‌گذاران کشور تدوین شده، در دستور کار قرار دهد. اگر با مردم و کارآفرینان صادق باشد، بابت همه اشتباهات پنج سال گذشته عذرخواهی و خائنان و ندانم‌کارها و مفسدان را به دادگاه معرفی کند تا سرمایه اجتماعی بازگردد و یک ملت بیایند پشت دولت برای استفاده درست از فرصت‌های بزرگ تحریم۹۷.

 

منبع: صبح نو