واکنش‌ها به بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران/ استراتژی که نتیجه معکوس دارد و صادراتی که صفر نشد

گروه جهان الف،   3970815115 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحریم های آمریکا علیه ایران این بار برخلاف دفعات گذشته نه تنها با اجماع کشورهای دنیا همراه نشده بلکه اگر اروپا به انجام وعده های خود متعهد باشد می باید سازوکار ویژه ای را طراحی کند که می تواند تاثیر تحریم ها را کاهش دهد. در این راستا شخصیت ها و رسانه های جهانی نیز بیشتر به سرزنش ترامپ و حمایت از ایران پرداخته بودند.

واکنش‌ها به بازگشت تحریم‌های نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران/ استراتژی که نتیجه معکوس دارد و صادراتی که صفر نشد

به گزارش الف، دیروز مائک پمپئو، وزیر خارجه و استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا از بازگشت تحریم ها علیه ایران خبردادند. دومین مرحله بازگشت تحریم های از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام مرتبط با حوزه های حمل و نقل، انرژی ، بانکی و بیمه است. اگر چه وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه 8 کشور از تحریم های نفتی ایران معاف شده اند از موضع گیری های قبلی خود عدول کرد. مثلاً رئیس جمهور آمریکا بارها قبلاً عنوان کرده بود بدنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است.

مایک پمپئو در کنفرانس خبری دیروز با استیو منوچین اعلام کرد هند، چین، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه به طور موقت از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران استثنا شده اند.

شخصیت‌ها و رسانه‌های خارجی بر این باور هستند علاوه بر نادیده گرفتن تعهدات بین المللی و پشت پا زدن ترامپ به نهادها و ساختارهای جهانی، تحریم ایران موجب افزایش جدی قیمت نفت در بازارهای انرژی خواهد شد و اقتصاد دنیا را با چالش رو به رو می کند. از سوی دیگر بازگشت تحریم ها علیه ایران ضمن تشدید شکاف بین واشنگتن و اروپا و روسیه و چین، ممکن است موجب تکانه هایی در اقتصاد آمریکا نیز شود.

تحریم‌های آمریکا در راستای تحت فشار قرار دادن مردم، ایجاد نارضایتی و تحریک به انجام ناآرامی صورت می‌گیرد تا سیستم سیاسی در نهایت مجبور به بازگشت به میز مذاکره و پذیرش خواسته‌های واشنگتن شود.

اما محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا نوشت: قلدری های آمریکا نتیجه معکوس داشته است، چرا که دنیا نمی‌تواند به ترامپ و همکاران او اجازه دهد نظم جهانی را نابود کنند. این آمریکاست که منزوی شده است نه ایران.

در ادامه واکنش برخی رسانه ها و شخصیت ها به تحریم های جدید آمریکا آورده شده است.

واشنگتن پست: استراتژی ترامپ نتیجه معکوس خواهد داشت

 نشریه واشنگتن پست عنوان کرد با توجه به مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و عدم همراهی کشورهای دنیا بعید است آمریکا در رسیدن به اهداف خود توفیق پیدا کند.

دنیس راس، مشاو سابق دولت های آمریکا هم در مصاحبه با واشنگتن پست دلیل عدم موفقیت تحریم های آمریکا را عدم همراهی کشورهای مختلف و مهارت و تجربه ایران در دور زدن تحریم ها دانست. راس همچنین با اشاره به اینکه زمان اوباما تحریم های بین المللی علیه ایران با اجماع جهانی اجرایی می شد گفت همین عامل، دور زدن تحریم ها را برای ایران بسیار سخت می کرد. اتفاقی که از دیدگاه وی این بار هرگز رخ نداده است.

روزنامه ترکیه ای: تحریم های آمریکا به اقتصاد جهانی ضربه می زند

روزنامه ینی شفق ترکیه با انتشار گزارشی درباره دور جدید تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران نوشت که جنگ اقتصادی دولت واشنگتن با جهان وارد مرحله جدیدی شده به طوری که ادامه این تحریم ها آسیب جدی به اقتصاد جهانی وارد می کند. ینی شفق با اشاره به سخنان دونالد ترامپ مبنی بر شکست سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران نوشت: درد ترامپ قیمت نفت است چرا که نمی خواهد قیمت طلای سیاه در جهان افزایش یابد.

دیوید پولاک: تحریم ها فروش نفت ایران را به صفر نمی رساند

دیوید پولاک، کارشناس سیاست خاور نزدیک موسسه واشنگتن در مصاحبه با خبرگزاری شینهوا چین تصریح کرده است «تحریم ها بر اقتصاد ایران بی تاثیر نیست اما اینکه گفته شود تحریم ها فروش نفت را به صفر می رساند، اصلا عملی نیست» و کسی این را جدی نمی گیرد.

این کارشناس آمریکایی گفت: معافیت ها به ایران امکان می دهد همچنان نفت خود را بفروشد و اقتصاد این کشور کماکان پویایی خواهد داشت. پولاک تاکید کرد ایران هم تجربیات بسیار بالایی در برابر تحریم ها و مهار آنها دارد و با عرضه نفت در بورس و همچنین دادن امتیازات مختلف از جمله کاهش قیمت به دنبال جذب مشتریان بیشتری برای خرید است.

نشنال اینترست: زندگی هزاران بیمار در معرض خطر است

نشنال اینترست هم در گزارشی نوشت: تحریم های آمریکا صدها بانک و شرکت ایرانی را هدف قرار داده و واردات مواد غذایی و دارو و سایر کمک های بشردوستانه را دشوار می سازد. لذا نجات جان بیماران مبتلا به هموفیلی و انواع مشخصی از سرطان تحت تحریم ها بسیار دشوار می شود. زندگی هزاران بیمار در معرض خطر است. هدف اعلام نشده رئیس جمهور آمریکا از تحریم ها این است فشار را تا اندازه ای بر ایران افزایش دهد که ایران در نهایت پای میز مذاکره بیاید و به توافقی یکجانبه متعهد شود و حاکمیت خود را در ازای ذره ای مزایای اقتصادی و امتیاز از واشنگتن تسلیم کند. اما فراموش نکنیم ایران پیش از این هم پای میز مذاکره رفته بود و مزیت لازم را کسب نکرده است. تهران طبق قانون بازی کرد اما آمریکا عهدش را شکست. حقیقت این است رئیس جمهوری آمریکا هیچ راهبرد واقعی ندارد و سیاست فشار حداکثری ترامپ زاییده بغض و کینه وی برای پیشی گرفتن از روسای جمهوری پیشین، تهدید ایران و فرمانبرداری از متحدان منطقه ای خود است.

بلومبرگ: صادرات نفت ایران در نخستین ماه بازگشت تحریم‌ها افزایش یافت

بلومبرگ هم در تحلیلی پیرامون بازگشت تحریم های نفتی ایران نوشت تحریم‌های آمریکا با هدف صفر کردن صادرات نفت ایران در نیمه شب اجرایی شد ولی سرسختی آغازین دونالد ترامپ با نزدیک شدن موعد مقرر تعدیل شده است. با اعطای معافیت به کشورهایی که خرید خود را از ایران متوقف کرده بودند، اکنون صادرات نفت ایران در ماه نوامبر افزایش می یابد نه کاهش.

بلومبرگ در ادامه عنوان می کند تحریم‌های جدید سخت ترین تحریمهای تاریخ اعلام شدند و هدفشان جلوگیری از صادرات نفت ایران است ولی واقعیت این است که طبق انتظار پیش نرفته‌اند. در 6 ماه قبل از اجرایی شدن تحریم ها تاثیر آنها شبیه به تحریم‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا در سال 2012 به نظر می‌رسد.

کارشناس آمریکایی: ایران تسلیم تحریم های واشنگتن نمی‌شود

اسکای نیوز نیز به نقل از مارک فیتزپاتریک کارشناس مطرح آمریکایی در مسائل هسته ای به تحریم های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: قطعا این تحریم ها تاثیرات منفی اقتصادی خواهد داشت اما نمی تواند ایران را به زانو درآورد. رئیس موسسه مطالعات راهبردی آمریکا افزود: ایران با بدترین شرایط اقتصادی در گذشته روبه رو بوده و توانسته از آن عبور کند. ایران کشور انعطاف پذیری است، لذا اگر آسیب نیز ببینید، این آسیب در حدی نخواهد بود که این کشور را به درخواست مذاکره با آمریکا بکشاند.

چاینادیلی: تحریم‌ انگیزه ایران برای اتکا به صنایع‌بومی را افزایش می‌دهد

روزنامه چینی چاینا دیلی نوشت تصمیم آمریکا برای بازگردانی تحریم‌ها، با اعتراض‌ها و نگرانی‌های بین‌المللی مواجه شده است. این روزنامه به نقل از لی جین یک کارشناس چینی نوشت، بازگشت تحریم‌ها، ایران را در برابر انتظارات آمریکا تسلیم نمی‌کند اما این انگیزه را ایجاد می‌کند تا محکم تر صنایع خود را توسعه دهد و وابستگی به صادرات نفت را کاهش دهد. وی افزود این تحریم‌ها به ایران انگیزه می‌دهد تا بر استقلال خود افزوده و در مسیر خود پیش رود.

اسکای نیوز: تحریم‌ها ایران را به زانو درنخواهد آورد

اسکای نیوز هم نوشت دونالد ترامپ می‌خواهد ایران را به پذیرش یک توافق جدید که همه رفتارهای به گفته آنها مخرب ایران در غرب آسیا را متوقف کند، وادار کند و جاه طلبیهای هسته‌ای این کشور را نیز مهار کند. این رسانه در ادامه نوشت ؛ اما تحلیلگران می‌گویند که تحمیل آنچه که مقامات آمریکایی، سختترین تحریمهای تاریخ علیه این کشور غنی از منابع نفتی می‌خوانند در انجام ماموریت خود شکست خواهد خورد.

خبرگزاری رسمی چین: تحریم نفت ایران با مخالفت جهانی مواجه شده است

 شینهوا هم در مطلبی تحلیلی نوشت تحریم نفتی که آمریکا برای فشار فزاینده بر اقتصاد ایران اعمال کرده است، با مخالفت های خارجی زیادی روبرو شده است. شینهوا شرایط دور جدید تحریم ها را با گذشته متفاوت دانسته و آورده است این تحریم ها با توجه به توافق جامعه جهانی با ایران در مورد برجام، با اجماع جهانی همراه نیست.

خبرگزاری چین تاکید کرد همه فکر می کردند وقتی تحریم ها آغاز شود چه اتفاقات بزرگی رخ می دهد اما وقتی شرایط مانند قبل ادامه پیدا کرد، آن جو روانی شکسته می شود و ایران نیز برنامه های اقتصادی و تجاری خود را ادامه می دهد.