پشت پرده سناریوی دانمارک / تروریسم خوب تروریسم بد

گروه جهان الف،   3970814195 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

دولت دانمارک در آستانه بازگشت تحریم های آمریکا و زمانی که می باید اروپا از مکانیسم پیشنهادی و مالی خود رونمایی کند اقدام به اتهام زنی علیه ایران برپایه یک سناریوی صهیونیستی کرد. البته این نوع اتهام زنی ها مسبوق به سابقه است و اگر ایران مصرانه خواستار پیگیری این موضوع باشد شاید یک بار برای همیشه تکلیف چنین بازی هایی به پایان برسد.

پشت پرده سناریوی دانمارک / تروریسم خوب تروریسم بد

به گزارش الف، قضیه دانمارک و نوع واکنش کشورهای اروپایی در نوع خود بسیار جالب است. دولت دانمارک روز 8 آبان مدعی شد یک شهروند نروژی ایرانی تبار را در حال عسک برداری از محل زندگی حبیب جبر، یکی از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه دستگیر کرده است.

بعد از انتشار این خبر، دانمارک بلافاصله سفیر خود را برای پاره‌ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخواند.

ساعاتی بعد از اعلام این ادعا، جروزالم پست به نقل از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت موساد به دانمارک کمک کرده تا طرح ایران برای ترور یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه را خنثی کند. نکته مهم این است بعد از گذشت حدود یک هفته از ادعای عجیب سرویس اطلاعاتی دانمارک، مدرک و شواهد مستند و قابل اتکایی تاکنون ارائه نشده است.

در واکنش به ادعای دانمارک، کشورهای اروپایی طبق معمول شروع به موضع گیری علیه ایران و تشدید فضای ایران هراسی کردند. چنان چه یک روز بعد یعنی روز 9  آبان، وزرای خارجه ۵ کشور حوزه اسکاندیناوی از جمله سوئد، نروژ، فنلاند، ایسلند و خود دانمارک با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از ادعای ضدایرانی دولت دانمارک حمایت کردند.

ماریا کوچیانچیک، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوالی درباره ادعای دانمارک اظهار کرد: اتحادیه اروپا گزارشات مربوطه را دنبال می‌کند و با مقامات دانمارکی در ارتباط است. در حال حاضر این مسئله با مقامات کشور مربوطه عضو (دانمارک) مورد بحث است.

جرمی هانت، وزیر امورخارجه انگلیس نیز این مسئله را نگران کننده توصیف کرد و گفت که لندن در کنار دانمارک ایستاده است.

نروژ هم روز 10 آبان سفیر ایران در این کشور را به دلیل آن چه مظنون بودن ایران در دست داشتن ترور یک چهره گروهک تروریستی الاحوازیه و دخیل بودن یک شهروند نروژی با پیشینه ایرانی در این پرونده عنوان شد، احضار کرد.

اما نکته جالبی که هیچ کدام از کشورها و رسانه های اروپایی به آن نپرداختند و آگاهانه از کنار آن گذاشتند این بود که دانمارک چرا به عضو گروهک تروریستی الاحوازیه پناهندگی داده است. همان گروهکی که 31شهریور‌ماه امسال در حمله به رژه نیروهای مسلح در اهواز نقش داشته که در جریان آن 24 نفر از شهروندان ایرانی به شهادت رسیدند.

بعد از این اتفاق بود که یعقوب حر التسطری، سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت.ایران  همان زمان اعلام کرده بود کشورهای دانمارک، هلند و انگلیس به چند تن از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه پناه داده‌اند. البته اگر همان موقع وزارت خارجه کشورمان سیاست سختگیرانه تری در قبال این کشورها و علی الخصوص دانمارک داشت چند هفته بعد و بر اساس یک سناریوی صهیونیستی در جایگاه بدهکار (از نظر کشورهای اروپایی) قرار داده نمی شد.

از سوی دیگر باید گفت اصولاً کشورهای غربی و در این ماجرا، اروپایی ها تقسیم بندی تروریسم خوب و بد را پذیرفته اند و بر اساس آن عمل می کنند. از دید آنها تروریستی که در راستای منافع سیاسی آنها عمل می کند نه تنها نباید مورد تقبیح قرار بگیرد بلکه باید از اقدامات آن نیز حمایت و پشتیبانی کرد و به آن فضا و امکانات لازم را نیز اعطا کرد.

به همین دلیل است که اروپایی ها در دهه های اخیر یکی از حامیان جدی گروهک منافقین بوده اند و کشورهای مختلف در غرب میزبان آنها بوده اند. منافقینی که دست شان به خون 17 هزار شهید آلوده است و خودشان نیز نه تنها این را مسئله انکار نکرده اند بلکه  به این مسئله افتخار هم می کنند.

هم چنین می توان به ترور شهدای هسته ای اشاره کرد که رژیم صهیونیستی بارها به دست داشتن در این جنایات اعتراف کرده اما هیچ گاه از طرف کشورهای غربی اقدام و واکنشی در قبال آنها صورت نگرفته است. از این رو باید گفت همین سیاست دوگانه کشورهای غربی یکی از عوامل گسترش تروریسم در جهان بوده است.

چرا دانمارک در پازل صهیونیست ها بازی می کند؟

نکته جالب آن است دولت دانمارک در آستانه بازگشت تحریم های آمریکا و زمانی که می باید اروپا از مکانیسم مالی خود رونمایی کند اقدام به این اتهام زنی علیه ایران کرد. به همین دلیل این گمانه مطرح شده این موضوع سناریویی برای تخریب روابط تهران با اتحادیه اروپا جهت عدم انجام تعهدات و در تنگنا قرار گرفتن ایران باشد. اگر این فرضیه صحیح باشد نشان دهنده هماهنگی رژیم صهیونیستی با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای افزایش محدودیت ها علیه ایران است.

این احتمال نیز مطرح شده چنین جوسازی رسانه ای در راستای تحت الشعاع قرار دادن ماجرای قتل جمال خاشقچی صورت گرفته باشد. فردی که بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط ماموران اعزامی از ریاض سلاخی شد. این حادثه موجب شد عربستان از حدوداً چهل روز قبل هفته های کابوس واری را پشت سر بگذارد که در نهایت نیز به قتل این روزنامه نگار منتقد اعتراف کرد. بر این اساس، پرونده سازی در دانمارک در راستای انحراف افکار جهانی از ماجرای خاشقچی و بازگشت دوباره به فضای ایران هراسی به اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: سفیر ایران در دانمارک اخراج نشده است/ رد پای موساد در حادثه تروریستی دانمارک

جنجال جدید علیه ایران و واکنش دیرهنگام وزارت خارجه/ توطئه مشترک برای تخریب روابط با اروپا

نکته مهم این است از همان روزهای اولی که چنین اتفاقی رسانه ای شد ایران بر لزوم شفافیت ماجرا و روشن شدن همه ابعاد آن تاکید داشته است. دیروز نیز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه اظهار کرد: با توجه به حادثه پیش آمده؛ ما اعلام آمادگی برای همکاری جهت کشف حقایق کردیم، لذا باید دید دانمارکی‌ها تا چه میزان می‌خواهند به تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند.

در این راستا بهرام قاسمی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز از دعوت سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک به وزارت امور خارجه گفت و این که خواسته ایران مبنی بر همکاری های جامع و گسترده از جمله در حوزه های امنیتی با کشورهای مزبور و انجام تحقیقات مشترک به منظور کشف واقعیات به آنها اعلام شد.

البته در طول چند سال اخیر کشورهای غربی بارها تلاش کردند این سناریوهای تکراری را علیه کشورمان اجرا کنند. در این باره می توان به جنجال ترور عادل الجیبر در آمریکا توسط شخصی به نام منصور ارباب سیر و یا دستگیری دو نفر همزمان با سفر روحانی به اروپا در تیرماه امسال به اتهام تلاش برای بمب گذاری همایش منافقین اشاره کرد.

ماجرای دانمارک نیز در راستای چنین سناریوهایی علیه ایران مطرح شده و اگر کشورمان مصرانه خواستار پیگیری این موضوع باشد شاید یک بار برای همیشه تکلیف چنین قصه های ساختگی و مضحکی به پایان برسد.