ساخت داروی کمیاب ضدسرطان در کشور

گروه سلامت الف،   3970812214 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

داروی ضد سرطان بوسولفان که اخیراً توسط وزارت بهداشت اعلام شد در کشور کمیاب و محدود شده، توسط دکتر نادر نوروزی پسیان عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه با درجه خلوص بسیار بالا و با یک روش ساده بدون نیاز به تکنیکهای جداسازی ساخته شد.

ساخت داروی کمیاب ضدسرطان در کشور

به گزارش ایسنا، این دارو که با نام تجاری مایلران و بوسولفکس شناخته می‌شود در انحصار کشور آمریکا و فرانسه بوده و یکی از داروهای گران قیمت ضد سرطان است که توسط دکتر نوروزی بومی‌سازی شده و می‌تواند به تولید انبوه برسد.

دکتر نوروزی در این خصوص گفت: وزارت بهداشت از مراکز دانشگاهی و برجسته علمی درخواست تولید ۱۶۰ قلم داروی حیاتی را کرده بود که داروی بوسولفان یکی از آنها بود و با کمک خداوند و پس از ماه‌ها تلاش، این دارو که جهت درمان لوسمی ملونید مزمن استفاده می‌شود با موفقیت کامل تولید شد.

وی با تشکر از حمایت‌های رییس دانشکده شیمی دانشگاه ارومیه از نتایج پژوهشی استادان بویژه نتایج مربوط به این دارو گفت: از مسئولان وزارت بهداشت تقاضای عاجزانه دارم جهت بومی‌سازی و تولید انبوه این داروی کمیاب و کمک به سلامت جامعه حمایت‌های لازم را اعمال کنند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، دکتر نوروزی تصریح کرد: قیمت این دارو در سال پیش، ۶ میلیون ریال توسط سازمان تامین اجتماعی عنوان شده بود که با بومی‌سازی آن، این قیمت به یک چهارم قیمت فعلی کاهش می‌یابد و دیگر انحصار آن در اختیار چند کشور خاص نیست که در روزهای تحریم نگران آن باشیم.