بهشتی‌پور در گفتگو با الف: مشکلات را نباید به تحریم‌ها ربط داد و ناامید کردن مردم در این شرایط درست نیست/ اروپایی‌ها به دنبال بهانه جویی هستند؛ نباید بنشینیم و منتظر اقدام آنها باشیم

گروه سیاسی الف،   3970812044 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اروپا وقت چندان ندارد و ایران هم نمی‌تواند منتظر آنها بماند و باید هرچه سریع‌تر ساز و کارهای خود را نهایی کرده و اجرایی کنند، گفت: نباید بنشینیم و منتظر اقدام آنها باشیم و نباید همه مشکلات را هم به تحریم‌ها ربط داد و باید با کشورهایی از جمله چین و روسیه برای جبران آثار تحریم‌ها رایزنی کنیم.

مشکلات را نباید به تحریم‌ها ربط داد و ناامید کردن مردم در این شرایط درست نیست/ اروپایی‌ها به دنبال بهانه جویی هستند؛ نباید بنشینیم و منتظر اقدام آنها باشیم

به گزارش الف، آمریکا روز گذشته روز گذشته از بازگشت «تمام تحریم‌های نفتی و بانکی ایران» که براساس برجام لغو شده بود، خبرداد. مقام‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در مراسمی در جمع خبرنگاران بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند را اعلام کردند. این تحریم‌ها که از روز دوشنبه اجرایی می‌شوند، بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه  ایران احیا می‌شوند. 

آمریکا پس از خروج از برجام (در اردیبهشت امسال) اقدام به بازگشت تحریم‌ها کرد که در مرحله نخست در مرداد ماه و مرحله دوم آن نیز روز ۱۳ آبان (دوشنبه هفته جاری) اجرایی خواهد کرد. اروپایی‌ها که خود را را پایبند به برجام عنوان کردند قرار شد منافع ایران از برجام را با ارائه بسته پیشنهادی خود جبران کنند اما تا امروز وقت کشی کردند.

حسن روحانی رئیس ‌جمهور کشورمان نیز روز پنجشنبه در یادداشتی که در نشریه فایننشال تایمز منتشر شد، با بیان اینکه رفتار دولت آمریکا ثبات بین‌المللی را به خطر می‌اندازد از اروپا خواست تا در برابر یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن با ایران همکاری کند و عنوان کرد: پس از خروج آمریکا از برجام، ما با طرف‌های باقی‌مانده در این توافق، مذاکرات سازنده‌ای را داشتیم. حمایت آن‌ها ارزشمند بوده است، اما این مهم است که طرف‌های اروپایی، چین و روسیه بسته نهایی پیشنهادی خود را برای جبران و تسکین تاثیر تحریم‌های جدید و یک‌جانبه آمریکا پیش از آنکه اعمال شوند را ارائه و اجرا کنند و شرط نجات توافق تاریخی برجام را در بهره‌مندی مردم ایران از منافع آن است.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسایل هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد سرانجام مذاکره با اروپایی ها و برجام گفت: قرار بود اروپایی‌ها بسته پیشنهادی خود را تا قبل از ۱۳ آبان به ایران ارائه دهند که هنوز چنین موضوعی تحقق نیافته است و ما همچنان منتظر هستیم تا ببنیم چنین کاری را انجام خواهند یا خیر.

وی افزود: همان‌طور‌که می‌دانید آمریکا گروه اقدام علیه ایران را تشکیل داده و این گروه تمام فعالیت‌های ایران و ارتباط با اروپا را رصد و مانیتور می‌کنند. ایران و اروپا در نشست های قبلی خود گفته‌اند نمی‌خواهند طوری عمل کنند که آمریکایی‌ها از بسته پیشنهادی و راه‌حل‌هایی که به دنبال دور زدن تحریم‌ها است، آگاه شود، لذا اروپا بسته پیشنهادی خود را ارائه کرده، اما معطل سازوکار اجرایی آن است تا ۱۳ آبان آن‌ را اجرایی کند.

بهشتی پور خاطرنشان کرد: اروپا باید در این چند روز باقی مانده از فرصتی که ایران به آن داده است، استفاده کرده و وعده‌های خود را عملیاتی کند و تنها به حرف بسنده نکند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد اینکه اروپایی ها در حال وقت کشی هستند، گفت: بنده معتقدم هنوز باید امید داشت و البته این امید نباید به معنای اعتماد کردن به غربی‌ها باشد، اما ناامید کردن مردم در این شرایط اقتصادی جامعه هم درست نیست و نباید در داخل کشور بنشینیم و منتظر اقدام اروپایی‌ها باشیم، این اشتباه است.

وی ادامه داد: باید نظام بانکی خود را اصلاح کرده و اقداماتی را برای حل مشکلات انجام دهیم و باید مشکلات تولید را مرتفع کنیم؛ نباید تنها منتظر غربی‌ها باشیم و نباید همه مشکلات را هم به تحریم ها ربط داد و در حال حاضر باید با کشورهایی از جمله چین و روسیه برای جبران آثار تحریم‌ها رایزنی کنیم که چنین اقداماتی را نیز در حال انجام است.

این کارشناس مسائل بین الملل به اتهام زنی غرب علیه ایران در دانمارک اشاره کرد و گفت: غربی‌ها (اروپایی‌ها) به دنبال بهانه جویی هستند تا از  انجام تعهدات خود سر باز زنند، اما نکته ای که وجود دارد این است که مسئله دانمارک و موضوع هسته‌ای با یکدیگر متفاوت است و نباید این دو را به هم ربط داد و اتحادیه اروپا نباید تحت تاثیر کشورهای دیگر قرار گیرد.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه نباید به اروپایی‌ها خوشبین بود، گفت: شواهد نشان می‌دهد که اروپایی ها نمی‌خواهند بازار اقتصاد ایران را از دست بدهند و سوی دیگر به دلیل مسائل امنیتی نمی‌خواهند زیر توافق هسته‌ای بزنند، اما اروپا برای اینکه بخواهند در مقابل آمریکا هم بایستد، قطعا سازوکارهایی را تععین خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: اروپا وقت چندان ندارد و ایران هم نمی‌تواند خیلی منتظر آنها بماند، لذا باید هرچه سریع‌تر ساز و کارهای خود را نهایی کرده و اجرایی کنند و از اتهام زنی‌ها و بهانه جویی‌ها علیه ایران دست بردارند.