اردوغان: دستور قتل خاشقجی از بالا صادر شده بود

گروه جهان الف،   3970812036 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت، عربستان باید به سوالات زیادی درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد پاسخ داده و بگوید که چه کسی دستور قتل او را صادر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: «ما می دانیم دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در بالاترین سطوح حاکمیت عربستان صادر شده است.»

رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشتی برای واشنگتن پست نوشت، عربستان باید به سوالات زیادی درباره قتل خاشُقجی پاسخ دهد. آن‌ها باید بگویند که چه کسی دستور قتل را صادر کرد.

اردوغان گفت، تلاش‌های ترکیه باعث شد که جهان بفهمد که خاشقجی با برنامه‌ریزی قبلی و با قساوت هر چه تمام کشته شد.

وی افزود: «عربستان باید پاسخ دهد که جسد خاشقجی کجاست و همکار محلی آن‌ها که بقایای جسد را به او تحویل داده‌اند، کیست.»

اردوغان بدون اشاره مستقیم به ولیعهد سعودی گفت: «ما می‌دانیم که دستور قتل خاشقجی از "بالاترین سطوح" در دولت عربستان صادر شده است.»

رئیس جمهور ترکیه گفت: «البته من برای یک لحظه هم باور نمیکنم که ملک سلمان، خادم حرمین شریفین، دستور قتل او را صادر کرده باشد. یک‌ماه از قتل خاشقجی گذشته، ولی ما هنوز نمیدانیم جسد او کجاست. برخی امیدوارند این موضوع به مرور زمان فراموش شود.»

رجب طیب اردوغان افزود: «ترکیه و عربستان دوست یکدیگرند، اما دوستی با ریاض باعث نمیشود ما چشممان را به روی جنایتی که مقابل چشمهایمان اتفاق افتاد، ببندیم.»

اردوغان تاکید کرد: «اقدام برخی مقامات سعودی برای لاپوشانی قتل خاشقجی و تصادفی جلوه دادن آن مایه تاسف و ناراحتی ما شد. ما باید هویت اصلی عاملان قتل خاشقجی را آشکار کنیم تا دیگر کسی جرات نکند در خاک یک عضو ناتو، چنین جنایتی را رقم بزند.»