نمایش دیدار با نتانیاهو، واکنش به اتهام پشتیبانی از انصارلله

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970812035 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نمایش دیدار با نتانیاهو، واکنش به اتهام پشتیبانی از انصارلله
درباره تاثیر "سفر نتانیاهو به مسقط" بر حقوق فلسطینیان، سر راست ترین واکنش را می توان از مقامی در جنبش فتح نقل کرد که «عادی سازی رایگان روابط با اسرائیل» را غیر معقول دانست. 
 
همه گروه های فلسطینی اقدام سلطان قابوس را محکوم کردند. دولت اسرائیل این سفر پر هیاهو را پاسخ به دعوت سلطان عمان اعلام کرد اما عمان مدعی است که به پیشنهاد نخست وزیر اسرائیل انجام شد. آنچنانکه این مهمانی جنجالی مخفیانه بود، هنوز انگیزه ها و مذاکرات آن نیز چندان روشن نیست. 
 
می توان از زاویه ای غیر از معامله قرن و میانجیگری صلح فلسطین درباره این سفر گمانه زنی کرد و دیدار هفته پیش ابومازن را تلاش ناکام فلسطینی ها برای منصرف کردن سلطان قابوس از این ابتکار به حساب آورد.  عمان کشوری در همسایگی یمن است و تنها عضو از شورای همکاری خلیج فارس محسوب می شود که به ائتلاف سعودی برای حمله به یمن نپیوست و حتی بارها علیه جنگ عرب ها با یک کشور عربی موضع انتقادی گرفت. 
 
از ابتدای جنگ یمن فعالین رسانه ای یمنی مدعی شدند که یکی از مهمترین اهداف این جنگ ایجاد خط انتقال نفت از خاک یمن برای دور زدن تنگه هرمز و باب المندب است. در مقابل عمان طالب ایفای نقش ترانزیتی در شبه جزیره بوده و سالهاست در رقابت برای داشتن این نقش، طرح توسعه بنادر کشور را دنبال می کند. اخیرا نشانه های بسیاری مخابره شده که گویا ائتلاف مهاجم، طرح احداث خط لوله انتقال نفت به اضافه ساخت بندری در «استان مَهره» یمن را آغاز کرده است. استان مهره در شرق یمن خط مرز این کشور با عمان است و در طرف دیگر با «استان ظفار» عمان مجاورت دارد. استان ظفار در عمان یک استان بسیار مهم محسوب می شود و گویا مسقط طی سالها با هدف حفاظت از امنیت عمان، به اوضاع مهره یمن توجه ویژه داشته است. جنگ جاری میان ائتلاف با انصارلله دور از جغرافیای مهره دنبال می شود لذا مسقط نسبت به تحرک نظامی ائتلاف سعودی در این استان مرزی مشکوک است. مسقط طی این جنگ تلاش کرده که نقش میانجی میان انصارلله و ائتلاف را بازی کند اما بارها با این اتهام روبرو شده است که آگاهانه از ارسال تسلیحات و کمک ایران به انصارلله از مسیر عمان در مرز مهره چشم پوشی می کند. علی رغم تکذیب و انکارها از سوی مسقط، دامنه اتهام زنی ها تا ادعای پشتیبانی مستقیم مسقط از انصارلله گسترده شده و موضع بی طرفی و میانجیگری عمانی ها را تضعیف کرده و همین بهانه ای برای تقویت حضور نظامی ائتلاف در استان مهره شده است. مسقط نسبت به تجمع گروه های شبه نظامی همکار ائتلاف در حیاط خلوت خود احساس خطر می کند و همچنین می داند که همین حضور نظامی زمینه احداث خط لوله ای را مساعد خواهد کرد که در صورت اجرا، از رونق تنگه هرمز و عمان خواهد کاست. 
 
پر گفتن از اینکه انصارلله یمن با تسلط بر باب المندب مزایای دریای سرخ و خلیج عقبه را تهدید خواهد کرد، دستاویزی برای جلب و بازی دادن اسرائیل در این میدان شده است. شکست انصارلله هدف اصلی نبرد یمن است. انصارلله پرچمی برافراشته که بر آن «مرگ بر اسرائیل» دارد و «لعنت بر یهود» را هم شعار می دهد. در ماه های گذشته تعداد زیادی موشک انصارلله به سمت عربستان پرتاب شد و حملات پهباد های یمنی نیز به تلافی تهاجمات متجاوزین دنبال می شود. متجاوزین به یمن دوستانشان را در این روایت همصدا کرده اند که پهبادها و موشک ها از مبدا ایران به یمن قاچاق می شوند بنابراین لازم است که مسیر انتقال شناسایی و مسدود شود!
 
اخیرا حتی مذاکرات صلح یمن در ژنو به علت بی اعتمادی سعودی به عمان مختل شد چون اجازه سفر نمایندگان انصارلله از راه عمان مورد اختلاف بود. بعید نیست که عمان زیر فشارهای چند جانبه ناشی از اتهام جانبداری از انصارلله و همکاری در انتقال تسلیحات ایرانی، به یادآوری روابطش با اسرائیل متوسل شده باشد. به مهمانی پذیرفتن نخست وزیر و مقامات امنیتی اسرائیل هرگز با مواضع اعلامی ایران و انصارلله قابل جمع نیست. مسقط با نشان دادن این اختلاف نظر شاید در تقلای تبرئه از اتهام حمایت و تجهیز انصارلله باشد بلکه بر این بستر بتواند برای میانجی گری جنگ یمن و نظارت بر حضور ائتلاف در استان مهره چانه زنی کند.