پشت پرده جنجال جدید علیه ایران و واکنش دیرهنگام وزارت خارجه/ توطئه مشترک برای تخریب روابط با اروپا

گروه جهان الف،   3970809157 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشور دانمارک میزبان تعدادی از اعضای گروهک های تروریستی ضدایران است که بارها خودشان به نقش داشتن در ترورها و عملیات خرابکارانه اعتراف کرده اند. چنان چه یکی از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه به صراحت از دست داشتن در حمله تروریستی به رژه اهواز سخن گفته بود. شاید اگر همان موقع به صورت جدی این مسائل پیگیری می شد اینک کپنهاگ بر اساس یک سناریوی صهیونیستی طلبکار نمی شد.

پشت پرده جنجال جدید علیه ایران و واکنش دیرهنگام وزارت خارجه/ توطئه مشترک برای تخریب روابط با اروپا

به گزارش الف، دیروز دولت دانمارک بدون ارائه هیچ گونه سندی و در ادامه جو ایران هراسی مدعی شد تهران در پی انجام عملیات تروریستی در خاک این کشور بوده است. بر اساس ادعای فین بورچ اندرسون، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک، دستگاه اطلاعاتی ایران در پی ترور مسئول شاخه گروهک تروریستی الاحوازیه در دانمارک بوده است.

رئیس سازمان اطلاعات و امنیت دانمارک عنوان کرد پلیس دانمارک یک شهروند نروژی ایرانی تبار را که در حال عسکبرداری از محل زندگی عضو گروهک تروریستی الاحوازیه بوده بازداشت کرده و این گونه توطئه خنثی شده است.

بعد از چند ساعت وزارت امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور مرتضی مرادیان سفیر ایران را احضار کرده و همچنین سفیر خود را نیز از تهران فراخوانده است.همچنین آندره ساموئلسن، وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری گفت معتقد است ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند. ساموئلسن عنوان کرد دانمارک در تلاش خواهد بود تحریم‌های جدیدی در چارچوب اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کند.

این اقدام دانمارک با واکنش سریع مقامات آمریکایی مواجه شد و مایک پمپئو اعلام کرد اروپا در طول چهل سال گذشته در معرض حملات تروریستی ایران بوده است.

اما جروزالم پست به نقل از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت موساد به دانمارک کمک کرده تا طرح ایران برای ترور یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه را خنثی کند.

بیشتر بخوانید:

نقش اسرائیل در اتهامات ضد ایرانی دانمارک

مذاکره دانمارک با اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه ایران

این در حالی است که پلیس بلژیک نیز چند ماه قبل و در آستانه سفر حسن روحانی به اروپا عنوان کرده بود دو شهروند بلژیکی ایرانی تبار را به همراه یک بمب دست ساز که قصد انجام عملیات در همایش منافقین در فرانسه را داشتند دستگیر کرده است.

همان زمان نیز رژیم صهیونیستی اعلام کرد در کشف توطئه این بمب گذاری به دولت های اروپایی کمک کرده است.

اما برخلاف جوسازی های دولت های غربی، چنین اقداماتی  آن هم در آستانه تحریم های بانکی و نفتی علیه ایران و در زمانی که قرار است اروپا بسته پیشنهادی خود را برای جلب رضایت تهران برای ماندن در برجام ارائه دهد جای تامل دارد.

به همین دلیل بود که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای مقامات دانمارکی را مغرضانه خواند و انتساب عملیات ادعایی به جمهوری اسلامی را تکذیب کرد.  قاسمی طرح این ادعاها را «در  ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی» توصیف کرد.

البته مایا کوتسیانیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با سی ان ان با بیان اینکه اروپا همچنان از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، در خصوص فضاسازی اخیر دانمارک علیه ایران گفت که این اتحادیه در حال پیگیری اطلاعات مربوط به این حادثه است و در این خصوص با مقامات دانمارکی در ارتباط است.

بیشتر بخوانید:

واکنش اتحادیه اروپا به ادعای دانمارک علیه ایران

احضار سفیر دانمارک به وزارت خارجه

در واکنشی دیرهنگام اما وزارت خارجه صبح امروز سفیر دانمارک را قبل از خروج از ایران فراخواند. سفیر هم گفت که برای پاره ای از مشورت ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی خواهد کرد تا مطالب و انتظارات طرفهای ایرانی را مطرح و پیگیری کند.

گفتنی است کشور دانمارک میزبان تعدادی از اعضای گروهک های تروریستی ضد ایران است که بارها خودشان به نقش داشتن در ترورها و عملیات خرابکارانه اعتراف کرده اند. چنان چه یکی از اعضای گروهک تروریستی الاحوازیه در مصاحبه ای که با تلویزیون ایران اینترنشنال داشت به صراحت از دست داشتن در حمله تروریستی به رژه اهواز سخن گفته بود. شاید اگر همان موقع ایران به صورت جدی این مسائل را پیگیری می کرد اینک کپنهاگ بر اساس یک سناریوی صهیونیستی توپ را به زمین کشورمان نمی انداخت و طلبکار نمی شد.

همچنین وقوع چنین اتفاقاتی می تواند موجب شود اروپایی ها از تعهدات خود که قرار بوده تا قبل از 13 آبان اجرایی شود شانه خالی کنند و یا اینکه ایران را به کوتاه آمدن بیشتر از خواسته هایش مجبور سازد.

این احتمال نیز مطرح است علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی، یکی از کشورهای منطقه نیز که اخیراً در تنگنای جدی بدلیل اقدامات تروریستی قرار گرفته در سازماندهی چنین توطئه هایی دست داشته باشد. هدف نیز به حاشیه بردن اقدامات تروریستی خود و معرفی ایران به عنوان یک تهدید جهانی است تا با ایجاد اجماع، زمینه تحریم های جدید و اقدامات ضد ایرانی فراهم شود.