بغض استکبار رسانه‌ای از اجتماع پرشور حسینی

گروه فرهنگی الف،   3970809040 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

به عقیده بسیاری از ناظران و کارشناسان عرصه بین الملل، مراسم اربعین حسینی بزرگترین اجتماع انسانی با موضوعی مشترک به شمار می رود که در این سالها به پدیده ای بی مانند در جهان بدل شده که به رغم ژست ندیدن و نشنیدن آن از سوی امپریالیسم رسانه ای و ارتجاع عربی صدای آن رسا و تصویرش فراگیر و موثر است.

بغض استکبار رسانه‌ای از اجتماع پرشور حسینی

این حرکت عظیم مردمی که تمامی مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان و مذاهب را به خود معطوف کرده و بسیاری به دلیل شناخت مضاعف شخصیت و حرکت تاریخ ساز امام حسین (ع) با مراسم اربعین در این سالها همراه شده اند و هریک به عنوان سفیر این رویداد عمل و پیام آن را به اقصی نقاط جهان منتقل خواهند کرد.

حضور بیش از 15 میلیون تن در مقطع زمانی خاص با هدف مشترک و تمجید از حرکت تحول آفرین و تاریخ ساز امام حسین (ع) در برهه ای که جهان بیش از پیش به معنویت، تکریم جایگاه انسانی و آزادگی در مواجهه با ظلم و زیاده خواهی نیاز دارد، پایه گذار فرهنگی بوده که نهال آن در حال رشد و منشا تغییرات در سطح جهانی شده است.

رفتار غیرحرفه ای رسانه های استکباری و ایادی منطقه ای این جریان با پیش فرض عبور گذرا و بی تفاوت از این رویداد عظیم که از مناظر فرهنگی، سیاسی و مذهبی قابل تحلیل ژرف بوده، نه تنها از انعکاس وسیع و موثر آن نکاسته بلکه به اهرمی برای تزلزل انحصار رسانه ای و حساسیت مضاعف وجدان جهانی در جهت درک این واقعه بدل شده است.

تفسیر صرف سیاسی و یا مذهبی از مراسم عظیم اربعین در قاب رسانه های غربی و ارتجاع عربی با چاشنی ایجاد تفرقه و وارونه نمایی نیز در سالهای اخیر نتوانسته از برپایی این رویداد و تجمع بزرگ انسانی حول محور دوستی امام حسین و اهل بیت (ع) با هر فرقه و مذهب اسلامی بکاهد.

هرچند در ماه های اخیر سناریو ایجاد اختلاف میان دو ملت ایران و عراق به عنوان کانون برگزاری اجتماع جهانی اربعین با طرح موضوع های ساختگی و بهره گیری از فضای مجازی را نشانه رفته بود، اما با هوشیاری و تدبیر دو کشور، اهداف این جریان مشکوک که وابستگی آن به برخی رژیم های منطقه ای معاند و بدخواه را در خود داشت، نمایان ساخت.

میزبانی شایسته عراقی ها از زائران اربعین حسینی بخصوص ایرانی ها بیش از پیش هجمه تبلیغی - رسانه ای معاندان را خنثی و حامیان داعش و تکفیری ها را مایوس کرد.

به هر سوی، اکنون که این مراسم پایان یافته و همچون سنوات اخیر تاثیر خود را به همراه داشته و این موضوع که امپریالیسم رسانه ای که متاثر از افکار صهیونیست ها در منطقه به قصد اخاذی بیشتر سران استکبار از ارتجاع عربی است، قصد انحراف در هدف برپایی اجتماع جهانی اربعین را داشت. 

به عقیده کارشناسان، مراسم اربعین اکنون به دلیل گستردگی فراوان انسانی خود به عنوان رسانه ای فراگیر عمل کرده و مانعی را بر نمی تابد و همین امر هراس دستگاه تبلیغی - رسانه ای جریان یادشده را به قصد محصور سازی این رویداد و یا ارائه تفسیرهای وارونه در پی داشته است.

منبع:ایرنا

شبکه تلویزیونی فرانس 24 به موضوع'پیاده روی اربعین' پرداخت و گفت: این مراسم در چند سال گذشته بیش از آنکه مذهبی باشد، رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی به خود گرفته و به بمب تبلیغاتی تبدیل شده است.

این رسانه غربی تاکید کرد که اربعین پر مخاطره ترین زیارت مذهبی جهان به شمار می رود.

روزنامه سعودی 'العرب' چاپ لندن نیز از پیاده روی اربعین و این مراسم با عنوان پایگاه های ثابت و متحرک ایران در عراق یاد کرد.

گزارش نویس این روزنامه عربستانی بدون اشاره به جمعیت عظیم حاضر در این رویداد مدعی شد که تعدادی از زائران ایرانی در عراق می مانند.

دیگر رسانه های مرتجع عربی بازتاب کمرنگ و در حد خبر برگرفته از خبرگزاری فرانسه یا رویترز بوده و اشاره ای به حضور 15میلیونی شرکت کنندگان در آن نمی شود به طوری که بیشترین آمار اعلامی از سوی این سایت ها چند میلیون زائر است. 

در این میان سایت یورو نیوز عربی با یادآوری اینکه صدها هزار نفر از شیعیان عرب و خارجی برای احیای اربعین امام حسین به سمت کربلا سرازیر شده اند.

این رسانه به نقل از مقام های عراقی نوشت: پیش بینی می شود امسال 15میلیون زائر از جمله 3 میلیون خارجی در کربلا حضور داشته باشند. 

یورو نیوز نوشت: اغلب زائران مسافت های طولانی را که به 500 کیلومتری می رسد پیاده طی کرده اند در حالیکه پرچم های سبز،سیاه و قرمز و اسامی شهدای در روز عاشور را در دست گرفته و نوحه های حسینی سر می دادند. 

شبکه 'سی ان ان ' عربی نیز تصاویری از مراسم اربعین را در کربلا منتشر کرد و به نقل از وزیر حمل ونقل عراق بر ضرورت فراهم سازی همه امکانات ضروری برای خدمت رسانی به زائرانی که وارد فرودگاه بغداد می شوند و قصد سفر به کربلا را دارند تاکید کرد. 

خبرگزاری آلمان 'د. ب . ا' در گزارشی بدون اشاره به تعداد زائران اربعین حسینی نوشت: شمار زیادی از شیعیان عراق و دیگر کشورها از جمله ایران، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و جمهوری آذربایجان تحت شدیدترین تدابیر امنیتی مراسم اربعین امام حسین را در کربلا برگزار کردند. 

این خبرگزاری افزود که اغلب مردان زنان و کودکان زائربه صورت پیاده خود را به ضریح امام حسین رساندند در حالیکه نیروهای عراقی وداوطلبان الحشد الشعبی امنیت خیابان ها را بر عهده داشتند. 

به نوشته د. ب . ا احیای مراسم اربعین امام حسین در عراق پس از سرنگونی صدام حسین در سال 2003 هر ساله شاهد حضور گسترده تر مردمی است. 

پایگاه الشرق الاوسط مصر نیز نوشت: چهار میلیون عراقی و خارجی از جمله بیش از یک میلیون ایرانی در مراسم اربعین امام حسین در کربلا شرکت کردند. 

الشرق الاوسط افزود: زیارت اربعین پس از سرنگونی رژیم سابق عراق که مانع از برگزاری مراسم شیعیان می شد به یک مراسم سنتی سالانه تبدیل شده است. 

سایت 'سوریتی' نیز مدعی شد که کاروان های شیعیان، دمشق را برای برگزاری مراسم اربعین قرق کردند و همزمان این شهر واطراف آن شاهد حضور گسترده شبه نظامیان شیعه و نیروهای حزب الله در اطراف قلعه دمشق و مسیر حرم حضرت رقیه بود. 

مراسم اربعین حسینی در رسانه های کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخصوص عربستان بازتابی نداشت.