روزنامه البناء لبنان مطرح کرد؛ نه به عادی سازی...حتی اگر عمان باشد/ مسقط جایگاه منطقه ای خود را از دست می دهد؟

مریم نصراللهی، گروه جهان الف،   3970805209 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سفر نتانیاهو به مسقط و موضع گیری مقامات عمان مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل، موجب جنجال رسانه ای شده است. روزنامه البناء در تحلیلی نوشت: عمان اقدامی کرد که کسانی که خود فرهنگ عادی سازی را مطرح کردند و هماهنگی امنیتی با اسرائیل را پیشنهاد داده و ثروت های زیادی به آن بخشیدند، جرات چنین اقدامی نداشتند، اما این مساله را طوری برای عمان جلوه دادند تا با عادی سازی با صهیونیست ها، جایگاه سابق خود را از دست بدهد.

نه به عادی سازی...حتی اگر عمان باشد/ مسقط جایگاه منطقه ای خود را از دست می دهد؟

به گزارش الف، بسیاری از کسانی که محور مقاومت را دشمن خود می دانند، منتظرند تا ببیند ما در مورد استقبال پادشاه عمان از نخست وزیر دولت اشغالگر، بنیامین نتانیاهو، چه می گوییم و چه می نویسیم. ایشان گمان می کنند که مواضع عمان در مورد جنگ سوریه که مورد توجه ما قرار گرفت، یا نقش معتدل آن در مورد بحران یمن و تجاوز به آن، که از نظر ما مستحق تقدیر است، یا تمایل عمان برای حفظ روابط نزدیک با ایران، با وجود زبان عداوت آمیزی که عربستان علیه ایران به کار می برد، می تواند ما را در برابر مساله حضور نتانیاهو در مسقط، به لکنت انداخته و وادار به سکوتمان کند.

روزنامه البناء در ادامه می نویسد: مهم نیست که مسقط می گوید دولت اشغالگر، خواننده کتاب آمریکایی در مورد حوادث منطقه است و یقین دارد که معامله قرن سقوط کرده است، از این رو، نیاز به بازگشت به مذاکرات است و روابط آمریکا و روسیه برای بازگشت به مسیر گذشته، به دنبال حوادثی که در عربستان اتفاق افتاده و اتفاق خواهد افتاد، سرعت گرفته است. تمام این صحبتها شد تا زمینه ای برای سفر نتانیاهو به عمان ایجاد شود و مسقط نقشی مهم را در این رابطه ایفا کند. بنابراین، همه چیز مربوط به زبان منافع سیاسی نیست و استراتژی ها به زبان تاکتیک نزدیک نیستند.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه عمان: سفر نتانیاهو به مسقط به درخواست اسرائیل صورت گرفت

واکنش ایران به سفر نتانیاهو به عمان

مساله اساسی آن است که رژیم اشغالگر از فرصت رایگانی که برای عادی سازی روابط با عمان برایش ایجاد شده است، نهایت بهره را برده و با وجود تنگنای استراتژیکی که درگیر آن است، همچنان می تواند از اوراق مربوط به منطقه، به دلیل محاسبات اشتباهی که فرصت ظهور آن بعنوان یک قدرت منطقه ای را می دهد، استفاده کند، این در حالی است که در واقع اسرائیل در اوج ضعف به سر می برد. استراتژی رژیم اشغالگر آن است که در مورد مساله فلسطین هیچ اقدام علنی یا عملی نکند که می تواند از آثار عادی سازی با دولتهای عربی بکاهد.

پادشاه عمان باید بداند که اقدامش در مورد استقبال از نتانیاهو، به فلسطینی ها ضربه زده و به صهیونیستها سود رایگانی از حساب اعراب بخشید. مومنین به حق فلسطین، کسانی که خطر طرح صهیونیستها را درک می کنند و افراد پایبند به گزینه مقاومت، موضع عمان را سقوطی ناپسند و بدون توجیه می دانند و از ضربه ای که این اشتباه عمان به آبروی آن زد، ناراحتند. عمان اقدامی کرد که کسانی که خود فرهنگ عادی سازی را مطرح کردند و هماهنگی امنیتی با اسرائیل را پیشنهاد داده و ثروت های زیادی به آن بخشیدند، خود جرات چنین اقدامی نداشتند، اما این مساله را طوری برای عمان جلوه دادند تا با عادی سازی با صهیونیستها، جایگاه سابق خود در منطقه را از دست بدهد.

نخبه های ملی و قومی در عمان، قصد دارند به رهبری خود بگویند که از دیدن نتانیاهو در پایتخت خود، احساس شرم می کنند. این در حالی است عربستانی که در معامله قرن حضور دارد، چنین نکرد. حال عمان باید در این اندیشه باشد که اثار این اشتباهش را پاک کند، اما گویا رهبری عمان تصمیم گرفته است از جبهه برندگان در جنگ های منطقه، به جبهه بازندگان منتقل شود؛ چرا که تصور می کند به این شکل می تواند نقشی در روند ایجاد صلح هایی داشته باشدکه جز خیال و اوهام، چیز دیگری نیست...

نویسنده: ناصر قندیل/ مترجم: مریم نصرالهی