بیانیه وزارت امور خارجه هند در خصوص نشست شورای موافقت‌نامه چابهار

گروه جهان الف،   3970801186

وزارت امور خارجه هند پس از برگزاری اولین نشست شورای هماهنگی موافقت‌نامه تاسیس دالان حمل و نقل میان کشورهای ایران، هندوستان و افغانستان بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بیانیه وزارت امور خارجه هند به شرح زیر است:

اولین نشست سه‌جانبه شورای هماهنگی موسوم به موافقت‌نامه چابهار در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۸، میان هند، افغانستان و ایران، در تهران برگزار شد. هیئت نمایدگان هند توسط تیرو مورتی هدایت شد. هیئت نمایندگان ایرانی‌ها و افغان‌ها توسط معاونان وزرای راه و شهرسازی خودشان هدایت شدند.

بحث و گفت‌وگوهای مفصلی میان سه طرف به منظور عملی کردن تمام و کمال موافقت‌نامه سه‌جانبه برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار صورت گرفت. همه طرفین اتفاق‌نظر داشتند که عملی شدن ابتکار سه‌جانبه چابهار موجب ارتقای اتصال و پیشرفت اقتصادی افغانستان و منطقه خواهد شد.

تصمیم گرفته شد کمیته تکمیلی تشکیل شود و اولین جلسه‌اش را در عرض دو ماه در بندر چابهار ایران برگزار کند. این کمیته در کنار دیگر مسائل، پروتکلی را به منظور هماهنگ‌سازی ترانزیت، جاده‌ها، گمرک و مسائل کنسولی به بحث می‌گذارد و نهایی می‌سازد. این مسائل توسط طرف هندی به منظور جذاب‌تر کردن جاده‌ها، کاهش هزینه‌های لجستیک و فراهم کردن بستری برای اجرای راحتتر توافق سه‌جانله چابهار مطرح شد.

تصمیم گرفته شد که جلسه آتی شورای همکاری در نیمه اول سال ۲۰۱۹ در هند برگزار شود.