گزارشی از آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده میرجاوه

گروه سیاسی الف،   3970801130

بیش از یک هفته از گروگان‌گیری مرزبانان میرجاوه می‌گذرد و پیگیری‌ها برای آزاد کردن فرزندان ایران‌زمین ادامه دارد. خبری از سلامت این مرزبانان در دست نبود تا اینکه گروهک تروریستی جیش‌الظلم با دو عکس مدعی شد که افراد حاضر در این تصاویر نیروهای ربوده‌شده در مرز میرجاوه به همراه تسلیحاتی‌اند که از آن منطقه غارت کرده‌اند.

گزارشی از آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده میرجاوه

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: 

مرزبانان میرجاوه ربوده شدند

بامداد سه‌شنبه 24‌ مهرماه خبرگزاری صدا و سیما مرکز سیستان‌وبلوچستان، به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که یک گروه تروریستی تعدادی از نیروهای هنگ مرزی را ربود. در ساعات اولیه انتشار این خبر از نحوه ربایش و سرنوشت این افراد اطلاعیه‌ای منتشر نشد اما از همان دقایق اولیه برخی منابع خبری این عملیات را تروریستی دانستند که حدود ساعت 4 تا 5 بامداد در منطقه صفر مرزی لولکدان انجام شده است و تعدادی مرزبان ربوده شده‌اند. پس از آن گروهک تروریستی جیش‌الظلم در کانال تلگرامی منتسب به این گروهک، مسوولیت ربوده شدن تعدادی از نیروهای هنگ مرزی میرجاوه را برعهده گرفت. بر اساس اعلام منابع رسمی، گروگان‌ها 11نفر شامل 6 نفر از بسیجیان، چهار نفر از سربازان وظیفه و یک کادر مرزبانی بوده‌اند. براساس گمانه‌زنی‌های اولیه این افراد براثر غذای آلوده مسموم شده و توسط این گروهک به داخل پاکستان منتقل شده‌اند.

ردپای عوامل نفوذی در حادثه تروریستی میرجاوه

ساعتی پس از انتشار خبر ربوده شدن تعدادی از نیروهای مرزی ایران، قرارگاه قدس سپاه در اطلاعیه‌ای رسمی «خیانت عامل یا عوامل نفوذی» را علت این حادثه معرفی کرد. به نوشته بیانیه سپاه «فریب و تطمیع» باعث شد که عامل یا عوامل نفوذی دست به «خیانت و تبانی» بزنند و این آدم‌ربایی صورت بگیرد. سپاه پاسداران همچنین از دولت پاکستان خواست تا «با اشرار و تروریست‌ها... برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند.»

هرچند خبرها درباره پیگیری وضعیت مرزبانان ایرانی ربوده شده در رسانه‌های داخلی چندان منتشر نمی‌شد و مسوولان از اعلام جزییات اقدامات خود سر باز می‌زدند اما «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در 26‌مهرماه ضمن محکومیت ربوده شدن مرزبانان ایرانی گفت: گشت‌زنی هوایی در مرز میرجاوه آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری به مرز مشترک اعزام شده‌اند. «محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هم اعلام کرد که «مقامات نظامی دو کشور در حال یافتن مخفیگاه تروریست‌هایی هستند که مرزبانان را ربوده‌اند.» وی افزود: مدیران کل دو وزارت خارجه ایران و پاکستان در حال انجام هماهنگی در خصوص ربوده شدن مرزبانان ایرانی‌اند. پیگیری‌ها همچنان ادامه داشت و نیروهای مردمی هم دست‌به‌کار شدند به‌گونه‌ای که آقای علی کُرد، نماینده مردم میرجاوه در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی، در 27‌مهرماه گفت: هم‌اکنون دو، سه گروه مردمی (سران طوایف) در آن سوی مرز حضور دارند و در حال رایزنی با معتمدان و سران طوایف آن‌ها هستند تا این موضوع ختم به خیر شود. همچنین تا کنون پیگیری‌های زیادی از سوی دولت و دستگاه دیپلماسی کشور صورت گرفته که در این رابطه می‌توان به احضار سفیر و حضور فرمانده مرزبانی پاکستان در تهران اشاره کرد.

پیگیری‌ها درباره گروگان‌های میرجاوه نباید رسانه‌ای شود

آقای سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» خبرها درباره عدم تلاش‌های شبانه‌روزی گروگان‌گیری مرزبانان میرجاوه را رد کرد و گفت: بعضی از گروگان‌گیری‌ها باید به شکلی مدیریت شود که رسانه‌ای نشود و تا جایی که من در جریان هستم همه مراکز تلاش می‌کنند و به‌دنبال کم‌کاری نیستند. وی افزود: ما تجربه گروگان‌گیری‌های این‌گونه را در مرزهای شرق و جنوب‌شرقی داشتیم چراکه دولت پاکستان اشرافی بر مرزهای خودش ندارد. افراد برنامه‌ریزی می‌کنند و عملیات انجام می‌دهند و دوباره به مرز پاکستان برمی‌گردند‌. ما توافقنامه‌هایی داریم در این زمینه اما دولت پاکستان باید در این زمینه اقدام لازم را انجام دهد.

دولت اعتبار ویژه‌ای برای تجهیز مرزها تخصیص دهد

آقای مرتضی صفاری نطنزی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: پیگیری‌ها درباره آزادی مرزبانان میرجاوه در حال انجام است اما به‌دلیل تکرار چنین عملیات‌های تروریستی در مرزهای شرقی و جنوب‌شرقی باید تدابیر امنیت ویژه‌ای را مدنظر قرار داد، کشور ما دارای امنیت مستحکمی است و نباید از این روزنه‌های کوچک ضربه بخوریم. وی تاکید کرد: دولت باید اعتبارات ویژه‌ای را برای ایجاد استحکامات در مرزهای شرقی و جنوب‌شرقی تخصیص داده و مناطق مرزی را تجهیز کند تا دیگر شاهد تکرار چنین عملیات‌های تروریستی نباشیم.

اقدامات دیپلماتیک صورت‌گرفته برای آزادی مرزبانان

در 25 مهرماه، آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به تشریح اقدامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی ربایش تعدادی از مرزبانان ایرانی در میرجاوه پرداخت و گفت که ایران نشان داده که اقدام هیچ گروه تروریستی را در مرزهای خود تحمل نمی‌کند و این ربایندگان به زودی تاوان سنگینی خواهند پرداخت. بنابر گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، بعد از انتشار خبرها درباره ربایش مرزبانان ایرانی، بلافاصله سفیر پاکستان در وزارت خارجه حاضر شد و با مدیرکل غرب آسیا ملاقات کرد. به موازات این دیدار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد نیز با مقامات کشور پاکستان دیدارهایی را انجام و این موضوع را مورد پیگیری قرار داد و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر نیروهای مرزبانی ایران شد. همچنین در 25‌مهرماه آقای ظریف در تماس تلفنی با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان خواستار شناسایی و آزادی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران شد.

نامه وزیر کشور به همتای پاکستانی برای آغاز فوری عملیات مشترک

در 26 تیرماه نیز‌ آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نامه‌ای به همتای پاکستانی خود خواستار انجام تعهدات امنیتی این کشور در مقابله با تروریست‌ها و به‌کارگیری تمام تلاش‌ها برای آزادسازی مرزبانان ایرانی شد. وی در این نامه خطاب به شهریار آفریدی، وزیر کشورپاکستان افزود: درچارچوب روابط دوجانبه و اصل حسن همجواری و همچنین تعهدات امنیتی میان دو کشور، انجام عملیات مشترک تا حصول نتیجه با قید فوریت ضروری است.

در 27 مهرماه هم سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگوی تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان بر ضرورت تعقیب تروریست‌ها و آزادی مرزبانان ایرانی تاکید کرد. سرلشکر باقری بر ضرورت حضور و استقرار هرچه بیشتر نیروهای نظامی و مرزبانی پاکستان در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و تثبیت امنیت در این مناطق و ممانعت از تحرکات اشرار و تروریست‌ها تاکید کرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه به پاکستان سفر کرد

روز دوشنبه 30‌مهرماه، سردار رمضان شریف از سفر فرمانده نیروی زمینی سپاه برای رایزنی و پیگیری موضوع آزاد سازی مرزبانان ربوده‌شده ایرانی به پاکستان خبر داد و گفت: سپاه از همان ابتدای وقوع حادثه ربایش، تلاش‌های ویژه و فوری برای آزاد‌سازی مرزبانان بومی ایرانی و برخورد با تروریست‌های تحت حمایت سازمان‌های جاسوسی بیگانه را در دستور کار قرار داد و در تداوم این تلاش‌ها، صبح دیروز (دوشنبه‌) سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه را در راس هیاتی برای پیگیری موضوع به پاکستان اعزام کرد.

توضیحات ظریف درباره جزئیات ربوده‌شدن مرزبانان در میرجاوه

همچنین آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در توضیح آخرین اقدامات صورت گرفته برای مرزبانان ربوده شده در میرجاوه، گفت: سفارت ایران در پاکستان، سفارت پاکستان در تهران، وزیر کشور و وزیر دفاع پیگیر وضعیت این مرزبانان ربوده‌شده هستند.

وزیر امور خارجه، تصریح کرد: به همراه سردار باقری و در سطوح دیگر با دولتمردان و مسوولان کشور پاکستان صحبت کردیم تا حضورشان در مرز مشترک با ایران را افزایش دهند، البته جمهوری اسلامی ایران حضور خوبی در مرز مشترک خود با پاکستان دارد.

آنطور که خانه ملت گزارش داده، وزیر امور خارجه‌ گفت: به نظر مرزهای مشترک پاکستان با افغانستان و هند برای آن‌ها از اهمیت بیشتری نسبت به مرز مشترک با ایران برخوردار است اما به ما وعده افزایش در شرایط مناسب دادند. هرچند بعد از اتفاق قبلی در بخش‌هایی از مرز حاکمیت‌شان افزایش پیدا کرده است. این پیگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی معتقدند ‌دولت چندان هم ماجرای مرزبانان میرجاوه را پیگیری نمی‌کند و از تلاش شبانه‌روزی برای آزادی آنان خبری نیست، هرچند نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند.