ارجاع نامه دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره سوابق تحصیلی در کنکور توسط واعظی

گروه اجتماعی الف،   3970801093 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، مانعی برای دانش آموزان باهوش و سخت‌کوش است.

ارجاع نامه دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره سوابق تحصیلی در کنکور توسط واعظی

به گزارش الف، هفته گذشته رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به رئیس محترم دفتر رئیس‌جمهور نسبت به پیامدهای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری هشدار داده بود و اعلام نموده بود دیده‌بان در این چند ماهِ پس از تصویب تاثیر قطعی معدل در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تلاش کرده دانش آموزان معترض را به سوی راه‌های مدنی برای اعتراض راهنمایی کند. پیرو آن دکتر واعظی این نامه را برای آقایان دکتر غلامی، دکتر قاضی‌زاده هاشمی و دکتر مخبر دزفولی با دستور بررسی ارسال نموده است.

در این نامه دیده‌بان شفافیت و عدالت و کارگروه تخصصی آموزش آن، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در نتایج آزمون سراسری را موضوعی حساس و پر عارضه تشخیص داده است و یادآور شده که این موضوع را بارها در دیدارهای حضوری، مکاتبات، بیانه‌ها و مصاحبه‌های متعدد به مسئولان امر اعلام نموده تا از پیامدهای آموزشی، اجتماعی و امنیتی ناشی از اجرای این مصوبه پیشگیری شود.

دلایل دیده‌بان برای ابطال این مصوبه موارد زیر عنوان شده است:

1. سوابق تحصیلی فعلاً فقط محدود به یک سال تحصیلی است که به همین دلیل ضریب تفکیکی بسیار پایینی دارد و از این رو مانع رتبه‌بندی عادلانه دانش‌آموزان سخت‌کوش و باهوش برای ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر کشور می‌شود.

2. حدوداً نیمی از داوطلبان فعلی ورود به دانشگاه‌ها، دیپلمه‌های سال‌های قبل هستند که:

الف: از تاثیر قطعی نمرات نهایی خود در آزمون سراسری آگاه نبوده‌اند.

ب: به اذعان وزارت آموزش‌وپرورش و نهادهای ناظر، تقلبات بسیاری در امتحانات نهایی آن‌ها رخ داده است و سوابق آن‌ها قابل استناد نیست.

3. سادگیِ بیش از حد سوالات امتحانات نهایی و دشواری ضروری سوالات کنکور باعث می‌شود که نمره تراز نفرات برتر در این دو آزمونِ ناهمگن اختلافات فاحشی داشته باشد؛ تا آنجا که در صورت اعمالِ تاثیر قطعی نمرات نهایی ـ با هر میزانی ـ امکان ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های معتبر برای دارندگان معدل‌های پایین 19 بسیار بعید و حدوداً محال است.

4. کاستی‌های یادشده موجب پیامدهای زیر خواهد شد که برخی در همین چند ماه به وقوع پیوسته است:

الف- بروز نارضایتی گسترده در میان نوجوانان و خانواده‌های ایشان که جمعیتی بالغ بر پانزده میلیون نفر را شامل می‌شوند.

ب‌. ناامیدی جوانان از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل و رو آوردن آن‌ها به دانشگاه‌های خارج از کشور از جمله ترکیه و روسیه.

ج. ایجاد بازار جدیدی برای تاجران و سودجویان آموزشی با عنوان کتاب‌ها و محصولات ارتقا نمره یا ترمیم معدل.

د. گسترش فرهنگ نمره‌گرایی و تقلب در میان مدارس و دانش‌آموزان کشور

تصویر نامه دکتر واعظی که امروز به دست ما رسیده در ادامه آمده است.