صدور ویزای ۲۴ ساعته امکان ندارد/ صف خرید برای ویزای ۶۰۰ هزار تومانی! + عکس و فیلم

گروه اجتماعی الف،   3970728097 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مردمی که اخبار را از رسانه‌ها دنبال می‌کنند با این اخبار مواجه می‌شوند که صدور ویزا ۲۴ الی ۴۸ ساعت به طول می انجامد. این درحالیست که ویزای بسیاری از زائران پس از گذشت ۵ روز هنوز صادر نشده است.

صدور ویزای ۲۴ ساعته امکان ندارد/ صف خرید برای ویزای ۶۰۰ هزار تومانی! + عکس و فیلم

مشرق نوشت: هرساله با نزدیک شدن به ایام اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و اشتیاق زائران ایرانی برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین، دفاتر صدور ویزا در سراسر کشور به شلوغ‌ترین مکان ارائه خدمات تبدیل می‌شود.

با توجه به حضور بیش از ۲ میلیون ایرانی در کشور عراق، هرساله سازمان حج و زیارت با تدابیر ویژه و ایجاد پایگاه های موقت صدور ویزا، سعی کرده مراحل صدور ویزا را سرعت بخشده تا زائران بیشتری سعادت حضور در این راهپیمایی عظیم پیدا کنند.

سال‌های گذشته مراکز مختلفی که از سازمان حج و زیارت مجوز داشتند، گذرنامه ها را تحویل گرفته و روزانه اطلاعات را به سفارت عراق می‌دادند و سفارت عراق نیز به نماینده مرکز صدور ویزا، مجوزهای خروج را می داد.

اما امسال باتوجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینه‌های سفر به کشور عراق، دولت تصمیم گرفت، برای زائران اربعین ارز ثانویه تخصیص دهد.

این اقدام مثبت و قابل تحسین موجب شد تمامی صدور ویزا از کانال حج و زیارت رد شود و مراکزی که مجوز صدور ویزا داشتند گذرنامه ها را به جای ارائه به سفارت مجبور شدند به نمایندگی‌های سازمان حج و زیارت تحویل دهند. این امر موجب شد، تاخیر در روند صدور ویزا بیش از سال‌ها گذشته باشد.

اما نکته عجیب این ماجرا تبلیغات تلویزیونی و صحبت‌های مقامات رسمی و دبیر ستاد اربعین است.

مردمی که اخبار را از رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی دنبال می‌کنند با این اخبار مواجه می‌شوند که صدور ویزا ۲۴ الی ۷۲ ساعت و یا در نهایت ۳ الی ۴ روز به طول می انجامد.

مجتبی کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه : صدور ویزا یک روزه است اما روند رفت و برگشت آن سه تا چهار روز طول می کشد که مردم باید این مدت زمان را محاسبه کنند.

دبیر ستاد اربعین با بیان اینکه ویزای زائران حداکثر تا ۲ روز پس از تحویل به مراکز حج و زیارت تحویل زائران داده می‌شود، گفت: تاکنون ویزای افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، صادر شده است.

این درحالیست که با سر زدن به مراکز صدور ویزا بسیاری از افراد را می بینید که پس از گذشت ۵ یا ۶ روز هنوز برای آنان ویزا صادر نشده است.

مشکل آنجا بیشتر می‌شود که بسیاری از مردم بر اساس اینکه دو الی سه روزه ویزا صادر می‌شود اقدام به خرید بلیت هواپیما و یا قطار کرده اند و در حال حاضر نه گذرنامه‌ای دست آنان است نه ویزایی!

این مشکل باعث شده بسیاری از مراکز صدور ویزا هنگام تحویل گذرنامه به زائران اربعین گوش زد می کنند که امکان دارد یک هفته و یا بیشتر صدور ویزا طول بکشد که برای دفتر مشکلی ایجاد نشود.

از همین رو خیلی از مردم که بلیت را خریده اند مجبور شده به مراکز صدور ویزا مراجعه کنند و به جای ۲۳۵ هزار تومان، بیش از ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند تا ظرف یک روز مجوز خروج آنان خارج از سامانه سماح و به صورت آزاد تایید شود.