سناتور آمریکایی، عربستان را به مواجه شدن با «سونامی فراحزبی» تهدید کرد

گروه جهان الف،   3970719150

نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه هشدار داد در صورتی که مقام‌های سعودی دخالتی در قتل روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود داشته باشند با «سونامی فراحزبی» آمریکایی‌ها مواجه خواهند شد.

به گزارش فارس، «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا که از حامیان سیاست‌های رژیم سعودی به شمار می‌رود امروز پنجشنبه در پرونده «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود، ریاض را تهدید کرد.

به نوشته خبرنگار «ان‌بی‌سی»، گراهام در جمع خبرنگاران هشدار داد در صورتی که «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی یا هر کدام از دیگر مرئوسان او دخالتی در قتل خاشقچی داشته باشند با «سونامی فراحزبی» مواجه خواهند شد که تبعاتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

گراهام علاوه بر این گفته نمایندگان مجلس سنا در حال تهیه طرحی برای تحریم عاملان قتل خاشقچی هستند.

چهارشنبه شب گزارش شده بود ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس سنا در نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته بودند عاملان قتل خاشقچی را شناسایی و تحریم‌هایی را علیه آنها معرفی کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه هفته گذشته (۱۰ مهرماه/۲اکتبر) ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی معتقدند او ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود به فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.