تصویر 15 سعودی مشکوک به حضور در پرونده مفقودشدن «خاشقچی» منتشر شد

گروه جهان الف،   3970718009 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که هنوز اطلاع قطعی از سرنوشت روزنامه‌نگار سعودی در دست نیست اما رسانه‌های ترکیه‌ای ضمن انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در قتل خاشقچی، جزئیات حیرت‌آوری از این ماجرا نقل می‌کنند.

به گزارش فارس، رسانه‌های ترکیه‌ای تصاویر و نام‌های 15 شهروند سعودی که گفته می‌شود در ماجرای ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار معارض سعودی نقش داشتند را منتشر کردند.

روزنامه «دیلی صاباح» چاپ ترکیه با انتشار تصاویر 15 شخص که گفته می‌شود از اتباع عربستان سعودی هستند، گزارش داد که این افراد پیش از ورود خاشقچی به کنسولگری ریاض در استانبول، وارد این ساختمان شده و یک ساعت پس از ورود وی، از آن خارج شدند.

بر اساس گزارش منابع امنیتی ترکیه، این 15 نفر که در بین آنها مقامات سعودی نیز دیده می‌شود، در تاریخ سوم اکتبر با دو هواپیمای جت خصوصی وارد استانبول شده و بعد از ناپدید شدن خاشقچی، ضمن تقسیم شدن به دو گروه، به دبی و قاهره پرواز کردند.

دیلی صاباح ضمن دخیل دانستن این 15 نفر در شکنجه و سپس به قتل رساندن روزنامه‌نگار سعودی در ساختمان کنسولگری در استانبول، نام آنها را به شرح ذیل عنوان کرد:

مشعل سعد البوستانی، صالح محمد الدبیخی، نایف حسن العریفی، محمد سعد الزهرانی، خالد عیضه العتیبی، منصور عثمان باحسین، عبد العزیز محمد الحساوی، ولید عبد الله الشهری، ترکی مسرف الشهری، ثائر غالب الحربی، ماهر عبد العزیز مترب، فهد شبیب البلوی، بدر لافی العتیبی، مصطفی محمد المدنی، سیف سعد القحطانی

نام و تصویر «صلاح محمد الطبیقی» به عنوان یکی از این 15 نفر، با نام و چهره مدیر بخش پزشکی قانونی در اداره‌کل مدارک جنایی در سازمان امنیت عمومی عربستان سعودی تطابق کامل دارد.

یک مقام ترکیه‌ای نیز بامداد چهارشنبه به روزنامه «نیویورک تایمز» گفت که این 15 مظنون همگی عضو رژیم سعودی و سرویس‌های امنیتی بوده‌اند. وی تایید کرد که یکی از آنها متخصص کالبدشکافی بوده که به احتمال زیاد برای قطعه قطعه کردن بدن خاشقچی به کنسولگری ریاض در استانبول رفته بود.


صالح محمد الطبیقی

 

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه هفته قبل (یازدهم مهر – سوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است.  سه روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن احضار دو مرتبه‌ای سفیر عربستان سعودی در آنکارا، خواستار تفتیش کامل ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول شد.  «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز با هشدار به مقامات سعودی، تاکید کرد که آنها باید ثابت کنند خاشقچی سالم از کنسولگری خارج شده است.

بعد از گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری مقامات غربی و کشورهایی که ریاض اغلب آنها را متحد نزدیک خود می‌داند، این حادثه را جدی گرفته و ضمن ابراز نگرانی، از عربستان سعودی خواستند که هرچه سریع‌تر به ابهامات در این‌باره پاسخ شفافی بدهد.