الف گزارش می دهد؛ مقایسه 2 استیضاح و رفتار تبعیض آمیز هیئت رئیسه مجلس

گروه سیاسی الف،   3970716003

مقایسه روند بررسی و اعلام وصول استیضاح 2 وزیر تعاون و صنعت در مجلس نشان می دهد که هیئت رئیسه مجلس، عدالت را رعایت نمی کند چرا که استیضاح ربیعی قبل از بررسی در کمیسیون در صحن مجلس اعلام وصول شد اما با آنکه وزیر صنعت یک بار در جلسه کمیسیون حاضر نشد، استیضاح وی بجای اعلام وصول در صحن، مجددا در دستور کار کمیسیون قرار گرفت.

مقایسه 2 استیضاح و رفتار تبعیض آمیز هیئت رئیسه مجلس

به گزارش خبرنگار الف، استیضاح علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی قبل از بررسی در کمیسیون اجتماعی و دفاع وزیر از محورهای استیضاح، روز چهارشنبه 10 مرداد، از سوی هیئت رئیسه در صحن مجلس اعلام وصول شد.

این اقدام هیئت رئیسه مجلس خلاف آئین نامه داخلی مجلس بود و نشان از عجله هیئت رئیسه در بررسی این استیضاح داشت.

استیضاح وزیر سابق تعاون روز یکشنبه 31 تیر به کمیسیون عمران ارجاع شد و در دستور کار روز یکشنبه چهاردهم مرداد این کمیسیون قرار داشت. اما به‌یک‌باره در جلسه روز چهارشنبه دهم مرداد در اقدامی تعجب‌برانگیز، هیئت‌رئیسه این استیضاح را اعلام وصول کرد.

بعد از اعلام وصول استیضاح در صحن مجلس، رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه ای خطاب به رئیس مجلس اعتراض کردند که استیضاح باید روند طبیعی خود را در مجلس طی کند در حالی که به کمیسیون اصلا فرصت بررسی استیضاح داده نشد تا نشست مشترک میان وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح برگزار شود.

طبق آئین‌نامه داخلی مجلس بعد از ارجاع یک استیضاح به کمیسیون مربوطه، ظرف یک هفته کمیسیون باید آن را بررسی کند و گزارش خود را به هیئت رئیسه مجلس بدهد. البته در برخی از استیضاح‌ها، هم به دلیل تراکم کاری کمیسیون و نداشتن فرصت لازم و هم به دلیل محورهای زیاد استیضاح، بجای یک هفته، نشست مشترک وزیر و نمایندگان چند هفته طول می کشد و حتی این نشست در 2 جلسه مجزا برگزار می شود. این اتفاق تا کنون درباره استیضاح چند وزیر از جمله وزیر اقتصاد و دارایی افتاد و استیضاح کرباسیان بعد از 2 ماه معطلی در کمیسیون اقتصادی، سرانجام چهارم شهریور در صحن مجلس مطرح شد.

قیاس عملکرد هیئت رئیسه مجلس با روند استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت گویای حقیقتی است.

استیضاح این وزیر سه شنبه ششم شهریور تحویل هیئت رئیسه شد و هیئت رئیسه آنرا به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داد.

کمیسیون نیز برگزاری نشست مشترک نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر را در دستور کار بعدازظهر سه شنبه سوم مهر قرار داد.

اما وزیر در این جلسه حضور نیافت و اعلام شد که چون شریعتمداری از سمت خود استعفاء داده، بررسی استیضاح وی در مجلس معنی ندارد.

در همان زمان اعلام شد که استعفای شریعتمداری بزودی رسما اعلام می شود اما با گذشت چندین روز هنوز استعفای وی اعلام نشد.

بعد از غیبت وزیر در جلسه استیضاح، نمایندگان متقاضی استیضاح از کمیسیون درخواست کردند تا گزارش عدم حضور وزیر را به هیئت رئیسه اعلام کند و هیئت رئیسه طبق قانون استیضاح را در دستور کار قرار دهد اما نه تنها هیئت رئیسه این کار را نکرد بلکه کمیسیون صنایع و معادن برای دومین بار این استیضاح را در دستور خود قرار داد و قرار است تا این استیضاح امروز در کمیسیون بررسی شود.

حال سوال این است که چرا هیئت رئیسه مجلس به بهانه فرصت یک هفته ای قید شده در آئین نامه داخلی، استیضاح یک وزیر را بدون بررسی در کمیسیون، در صحن مجلس اعلام وصول می کند اما استیضاح یک وزیر دیگر که در جلسه کمیسیون غیبت می کند و نمایندگان بر اعلام وصول آن اصرار دارند، مقاومت می کند و بیش از 40 روز این استیضاح را معطل نگه می دارد.

این دوگانگی رفتار در دو استیضاح چگونه قابل توجیه است ؟