گزارش کامل الف از صحن علنی مجلس شورای اسلامی مجلس با «CFT» موافقت کرد/پاسخ دفتر رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF/ظریف: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه CFT مشکلات حل شود

گروه سیاسی الف،   3970715066 ۱۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

مجلس با «CFT» موافقت کرد/پاسخ دفتر رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF/ظریف: نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه CFT مشکلات حل شود

به گزارش الف، بررسی الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم «CFT» یکی از لوایح «FAFT» ساعت 8:30 امروز صبح (یکشنبه) با ریاست علی لاریجانی و با حضور سرپرست وزارت اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی آغاز شد. 

رای مثبت نمایندگان به مهمترین لایحه FATF/ مجلس CFT را تصویب کرد

کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

گفتنی است نمایندگان صبح امروز قبل از آغاز جلسه علنی به مدت یک ساعت و نیم جلسه غیرعلنی داشتند.

ثبت‌نام ۴۹ نماینده برای مخالفت و ۲۱ نفر برای موافقت با CFT

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۹ نماینده برای مخالفت با لایحه CFT و ۲۱ نماینده برای سخنرانی در موافقت با این لایحه ثبت‌نام کردند.

دهقان مخالف کلیات لایحه CFT: به نام مبارزه با تروریسم می‌خواهند اقتصاد کشور را قفل کنند

محمد دهقان نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصویب لایحه fatf گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و در این تردیدی وجود ندارد، تمام ملت ایران و مسئولین کشور می‌دانند که در شرایط جنگی قرار داریم، آمریکایی‌‌ها علی‌غم وعده‌هایی که دادند و با وجود همه خوشبینی‌هایی که در داخل کشور ابراز شد، تمام توان‌شان را قرار داده‌اند که از طریق فشار اقتصادی ملت را به ستوه بیاورند و زمینه ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند.

وی افزود: می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است هزاران حزب الله و غیر حزب الله فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب الله هم نیست. آنها ایران را هدف قرار دادند تا کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. همانطور که در دو سال گذشته هم با ساده اندیشی آقایان همین کار را کرده و کشور را در تنگنا قرار دادند. آنها شاگرد خوبی برای کلاس بودند اما از آن طرف کشور دچار بحران از نظر اقتصادی شد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: چرا سوال نمی‌کنید چطور دلار به ۱۹ هزار تومان رسید و یکشنبه گذشته ۱۲ هزار تومان شد. علت آن است که آقایان الزامات FATF را اجرا کردند. دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۱۹ هزار تومان رسید. دلیل آنکه دلار از این میزان به ۱۳ هزار تومان رسید هم آن بود که شورای هماهنگی سران قوا واردات دلار را آغاز کرد. این باعث شد که دلال‌ها دلارهایی که خریده بودند را در بازار عرضه کنند.


 
نعمتی در موافقت با CFT: بهانه‌ها را از دشمن بگیریم/لاریجانی: آقای نعمتی! اسم نبرید

بهروز نعمتی که به عنوان موافق تصویب CFT در صحن علنی مجلس در حال سخنرانی بود، خطاب به دهقان اظهار داشت: آقای دهقان! اشارات خلاف واقعی را گفتید که هیچ توجیهی برای آنها وجود ندارد، 

وی افزود: آقای دهقان! شما در همان حوزه انتخابی‌تان هم در گردش‌های مالی‌تان دچار مشکل شده‌اید، حال حرف از عدم ایجاد مشکل و گردش‌های کلان بانکی حرف می‌زنید. دهقان همچنین نیز با اعتراض‌هایی خطاب به لاریجانی گفت که باید به من هم فرصت بدهید که از خود دفاع کنم و لاریجانی خطاب به بهروز نعمتی گفت: لازم نیست اسم ببرید، نباید در پشت تریبون از کسی نام ببرید. 

نماینده مردم تهران گفت: باید بهانه ها را از دشمن بگیریم؛ ما تاکنون ۴۰ مورد از الزامات FATF را اجرا کرده‌ایم و اگر عضو CFT نشویم، یعنی عملا به هیچ کدام از این الزامات پایبند نبوده‌ایم.

نعمتی اظهار داشت: وضعیت کشور ما در موضوع FATF، وضعیت در حال تعلیق است و پس از ما فقط کره شمالی است که در لیست سیاه قرار دارد؛ بنابراین همه کشورها موظف هستند که در CFT حضور داشته باشند.

نقوی حسینی: رئیس‌جمهور تعهد بدهد با عضویت در CFT مشکلات پولی حل می‌شود همه به آن رای می‌دهیم/ مگر برای برجام مورد اتهام ملت نیستید؟

عضو کمیسیون امنیت ملی خطاب به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور بیا یک خط برای نمایندگان بنویس و در این مجلس تعهد بده که اگر عضو کنوانسیون شدید همه مشکلات پولی و مالی ما حل می‌شود و نظام مالی و پولی دنیا با ما کار می‌کند. در این صورت ما همه رای می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در زمان تصویب برجام هم گفته می‌شد اگر این اتفاق بیفتد مشکل مالی حل و گرفتاریهای مردم حل می‌شود مگر در 20 دقیقه برجام تصویب نشد و همچنان هم مجلس مورد اتهام ملت ایران است.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در واکنش به این اظهار نقوی گفت: برجام در 20 دقیقه تصویب نشد ما 4 جلسه درباره آن صحبت کردیم.

نقوی حسینی در پاسخ به لاریجانی گفت: اینگونه نبود و تنها در 20 دقیقه تصویب شد

علی لاریجانی بار دیگر در پاسخ به وی گفت: شما خلاف می‌گویید و اگر این موضوع را قبول ندارید به مشروح مذاکرات مراجعه کنید.

لاریجانی در پاسخ به نقوی حسینی: فحاشی‌ها وجه سیاسی دارد و مهم نیست

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار نقوی حسینی نماینده ورامین در جلسه امروز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم ( cft) گفت: آقای نقوی چون شما اسم از مقام معظم رهبری بردید بنده این توضیحات را مطرح می‌کنم. خوب نیست طوری در جامعه مطرح کنید که مقام معظم رهبری نظری داشته و مجلس قبول نکرده است.

وی افزود: وقتی نظری از سوی رهبری به ما می‌رسد با همان ترتیباتی که ایشان فرمودند امر ایشان را مطاع می‌کنیم  در موارد متعددی نظر داشتند و عمل کردیم. بنده در جلسه غیر علنی توضیح دادم، فکر نمی‌کردم که دیگر این موضوع را مطرح کنید.

پاسخ دفتر رهبری به نامه لاریجانی درباره‌ لوایح FATF+ فیلم

رئیس مجلس شورای اسلامی نامه دفتر مقام معظم رهبری درباره بررسی لوایح چهارگانه (FATF) را در صحن پارلمان قرائت کرد.

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت؛

در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند" آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود".

لاریجانی پس از قرائت این نامه اعلام کرد که این نامه از سوی آقای حجازی رئیس دفتر مقام معظم رهبری به وی(لاریجانی) ابلاغ شده است.

ظریف در مجلس: تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران حتما شکست خواهد خورد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز(یکشنبه) در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما بارها با مقاومت مردم و با تدبیر، آمریکایی ها را شکست دادیم این بار هم با درایت و با همدلی و همراهی شکست خواهیم داد.

ظریف در مورد برجام خاطرنشان کرد: برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا منزوی کند، برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند در حدی که اتهامات نتانیاهو در جلسات مختلف به استهزاء کشیده شد. اینها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران و از توفیقات شما نمایندگان مجلس برای رسیدگی به خواست‌های مردم است. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: امروز هم مجلس در برابر یک تصمیم تاریخی قرار گرفته است. ما با برجام توانستیم یک رشته از بهانه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را از آنها بگیریم، اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌شد. اگر برجام به نفع ایران نبود نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌کرد که من یک تنه و تنها در برابر برجام ایستاده‌ام. برجام توفیق این ملت بود. توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم. 

ظریف افزود: از قول من برخی دوستان مطلبی را مطرح کردند، نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد.
 

پژمانفر: آیا واقعا مشکلات اقتصادی مردم با این لایحه حل می‌شود یا می‌خواهند سفره مردم را تنگ‌تر کنند؟ + پاسخ لاریجانی

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در تذکری مستند به مواد ۱۸، ۲۲ و ۱۹۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت: در ماده ۲۲ صراحتا اداره مجلس از وظایف رئیس مجلس عنوان شده. همچنین قطع کردن صحبت ناطق خلاف است و خلاف از رئیس بدتر است.

وی افزود: امروز جلسه غیرعلنی تشکیل دادید و خیلی از مسائل را مطرح کردید در حالی که حق مردم دانستن است و باید بدانند چه تصمیماتی گرفته می‌شود. مسئولین در جلسه پنهانی چیزهایی گفتند که اگر مردم بدانند مسائل برایشان روشن‌تر می‌شود.

نماینده مجلس افزود: مردم نگران هستند. چند هزار نفر جلوی مجلس جمع شدند و این حاکی از نگرانی مردم است. چرا دو ساعت جلسه غیرعلنی برگزار می‌شود. تمام ادبیات این جلسه هم این بود که بترسانید و نگرانی ایجاد کنید. این در شرایطی است که کشور با مشکلات و سختی‌هایی روبرو است، کار درستی نیست.

فیضی موافق لایحه CFT: در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟

محمد فیضی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه CFT، در واکنش به داد و فریاد محمد دهقان هنگام نطق موافق اول، گفت: مجلس در جلسه علنی و غیرعلنی تا این لحظه با آرامش جلسه داشته اما عده‌ای در صحن علنی و در فضای مجازی با دروغ پردازی علیه موافقان و قرار دادن موافقان در صف یزیدیان و قرار دادن مخالفان در صف حسینیان این آرامش را به هم می‌ریزند.

وی با اشاره‌ای سر بسته به نامه مقام معظم رهبری به رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: لاریجانی محتوای نامه حضرت آقا را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند. ایشان در این جلسه گفتند که موضوع این نامه مربوط به همه کنوانسیون‌ها بود و محدود به CFT نبود.

فیضی ادامه داد: چرا به مردم دروغ می‌گویید و موافقان کلیات این لایحه را متهم به دروغ‌پردازی و آنان را تهدید می‌کنید؟ این چه اخلاقی است؟ همه کشورهای جهان قوانین‌شان را با استانداردها و قوانین بین‌المللی مطابقت می‌دهند به جز ایران و کره شمالی. اجرای استانداردهای بین‌المللی نیازمند تصویب قوانین منطبق با استانداردهای بانکی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: مخالفان عزیز توجه کنید، در شرایط سختی قرار داریم و چرا می‌خواهید شرایط کشور را سخت‌تر کنید؟ بانک‌های ایرانی اگر استاندارد CFT را رعایت کنند بانک‌های طرف مقابل با بانک‌های خارجی این استانداردهای را رعایت می‌کنند و خودمان با دست خودمان کانال‌های مالی کشور را مسدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: FATF یعنی رعایت حداقل‌های مبارزه با تروریسم. این استانداردها دولتی نیست بلکه بنگاهی است که دولت‌های کشورها نمی‌توانند در آن هیچ دخالتی داشته باشند حالا اگر ما به این استانداردها بی‌توجه باشیم نمی‌توانیم با نظامات بانکی جهان ارتباط عالی داشته باشیم. پذیرش شروط FATF یعنی پذیرش استانداردهای جهانی برای مقابله با تروریسم.

مجلس با لایحه CFT موافقت کرد

کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

۷ شرط ایران برای الحاق به CFT + جزئیات

متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم که در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس تصویب شد به شرح زیر است:

ماده واحده – به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (مصوب ۱۳۷۸/۹/۱۸ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۹ مجمع عمومی سازمان ملل) مشتمل بر یک مقدمه، ۲۸ ماده و یک پیوست با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند زیربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد توجیه کند. دولت موظف است به محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

۱- دولت جمهوری اسلامی ایران به موجب جز الف بند ۲ ماده ۲ کنوانسیون، اعلام می‌نمایند که مفاد آن دسته از کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مندرج در پیوست کنوانسیون که به عضویت آنها درنیامده است را به عنوان بخشی از کنوانسیون تلقی نمی‌کند و الزام آور شدن مفاد ماده ۲۳ در پاسخ به اصلاح فهرست موافقتنامه‌های منضم به کنوانسیون برای جمهوری اسلامی ایران منوط به رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی است.

۲- جمهوری اسلامی ایران با نظر به اصول و هنجارهای حقوق بین‌الملل تا حین پذیرش کنوانسیون از جمله کنوانسیون ۱۹۹۹ سازمان کنفرانس اسلامی و قطعنامه‌های مرتبط ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۶۲۵ و ۱۵۱۴، تعریف عمل تروریستی را مشتمل بر مبارزات مشروع مردمی علیه از جمله توسعه استعماری و اشغال خارجی نمی‌داند و نسبت به اطراف متعاهدی که قلمرو عمل تروریستی را مستند به زیر بند ب بند یک ماده ۲ کنوانسیون مشتمل بر این مبارزات می‌دانند، تنها در حدود پیش گفته، متعهد می‌دانند و اعلام می‌دارد ماده ۶ کنوانسیون ارتباطی به این حق ندارد. این مبارزات فارغ از انگیزه آن مجاز و مشروع است که اعمال تروریستی به هر انگیزه‌ای ممنوع است.

۳- موضوع بند یک ماده ۲۴ کنوانسیون درخصوص جمهوری اسلامی منوط به رعایت اصل ۱۳۹ قانون اساسی است و بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون و موضوع ماده ۱۷ کنوانسیون در چارچوب قوانین داخلی اعمال خواهد شد.

۴- صلاحیت مقرر در بند ۵ ماده ۹ کنوانسیون برای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشردوستانه لازم الاجراست برای جمهوری اسلامی ایران پذیرفته می‌شود.

۵- مفاد کنوانسیون در موارد تعارض با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران لازم الرعایه نمی‌باشد.

۶- الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون به معنای شناسایی و برقراری ارتباط با رژیم‌ اشغالگر صهیونیستی نیست.

۷- دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای بند ۴ ماده ۱۱ کنوانسیون تنها صلاحیت کشور محل وقوع جرم را به منظور استرداد مجرمین محرض تلقی می‌کنند.

تبصره – دولت صرفا پس از خارج شدن جمهوری اسلامی ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می‌تواند سند الحاق را نزد امین اسناد توزیع کند.

لایحه CFT در ۲۹ مرداد و ۳ مهر در کمیسیون امنیت ملی بررسی و تصویب شد. مجلس پیش از این در خردادماه بررسی این لایحه را به مدت دو ماه به تاخیر انداخته و امروز در نهایت لایحه CFT را تصویب کردند.

لایحه CFT یکی از لوایح چهارگانه گروه اقدام ویژه مالی است که کمتر از ۱۰ روز به پایان مهلت FATF برای عمل به ۴۱ توصیه باقی مانده است. اکنون ایران در لیست خاکستری این گروه قرار دارد.

معترضان لایحه CFT را در مجلس پاره کردند

این گزارش حاکیست لحظاتی قبل از برگزاری رای‌گیری برای تصویب یا عدم تصویب CFT جمعی از نمایندگان مجلس و مخالفان لایحه CFT با در دست داشتن دست نوشته‌هایی در جایگاه تریبون مجلی قرار گرفتند و نسبت به این لایحه اعتراض کردند.

در این میان سید محمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در حالیکه متن لایحه CFT را در دست داشت در جایگاه تریبون مجلس و مقابل لاریجانی قرار گرفت و در حالیکه با فریاد نسبت به CFT اعتراض می‌کرد لایحه را در همان جایگاه هیات رئیسه پاره کرد و به زمین انداخت و با اعتراض به سمت صندلی خود حرکت کرد.

در همین حال جمعی از نمایندگان با احسنت گفتن اعتراض خود را مجدد نسبت به تصویب لایحه CFT اعلام کردند.