آلمان: با آمریکا اهداف مشترکی درباره ایران داریم

گروه جهان الف،   3970712009

هایکو ماس در دیدار با پمپئو، ضمن تاکید بر حفظ برجام، گفت آلمان و آمریکا اهداف مشترکی درباره ایران دارند، اما مسیرهای متفاوتی را بری تحقق این اهداف دنبال می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با مایک پمپئو، همتای آمریکایی اش در واشنگتن، ضمن تاکید بر حفظ برجام، گفت آلمان و آمریکا اهداف مشترکی درباره ایران دارند، اما مسیرهای متفاوتی را بری تحقق این اهداف دنبال می‌کنند.

پمپئو پیش تر خشم خود را بابت برنامه کشورهای اروپایی برای حفظ روابط تجاری با ایران ابراز کرده بود. هایکو ماس پس از دیدار با پمپئو در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد علی رغم اصرار کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای ایران که به دلیل تحریم های آمریکا به خطر افتاده است، آلمان و آمریکا درباره ایران اهداف مشترکی دارند، اما قصد دارند مسیرهای متفاوتی را برای دستیابی به این اهداف دنبال کنند.

وزیر خارجه آلمان مدعی شد: برلین درباره برنامه موشک های بالستیک ایران، نگرانی های مشترکی با آمریکا دارد و معتقد است ایران باید از سوریه خارج شود. هایکو ماس همچنین مدعی شد لغو توافق هسته ای سال 2015 میلادی، باعث خواهد شد که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته ای برود و در این صورت خطر درگیری نظامی در منطقه افزایش خواهد یافت.

آمریکا سال 2015 میلادی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، توافق هسته ای را با ایران، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه امضا کرد. بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند ایران به تعهدات خود در قبال این توافق پایبند بوده است. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه مه (اردیبهشت) سال جاری، این کشور را از برجام خارج و اعلام کرد قصد دارد تحریم های ضدایرانی آمریکا را که به سبب توافق هسته ای لغو شده بود، بازگرداند.

اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی اعلام کرد در حال تدوین طرحی قانونی برای انجام مبادلات مالی با ایران و اجتناب از تحریم های واشنگتن علیه تهران است.