پیش‌بینی و نظر شما از آینده بازار دلار و قیمت ارز چیست؟ + نظر کارشناسان

گروه اقتصادی الف،   3970711024 ۱۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

طی روزهای اخیر بازار ارز با نوسانات قابل توجه‌ای شاده بوده و در این بین نرخ دلار به شدت کاهش داشته است. پیش‌بینی کاهش قیمت دلار چیزی است که این‌ روزها در بازار، بر خلاف روند افزایش قیمت ارز شنیده می‌شود. در مورد روند قیمت دلار کارشناسان نظرهای مختلفی دارند و هر یک به نحوی این موضوع را نقد می‌کنند..

پیش‌بینی و نظر شما از آینده بازار دلار و قیمت ارز چیست؟ + نظر کارشناسان

به گزارش الف، از نخستین ساعات روز گذشته، بازار ارز و سکه شاهد اتفاقات قابل‌توجهی بود؛ قیمت سکه و ارز که در اواخر هفته گذشته افزایش بی‌سابقه‌ای داشت، از روز شنبه، با شیب نسبتا ملایمی روند نزولی به خود گرفت  و رفته رفته این شیب قیمت بیشتر شد و حتی برخی از این کاهش قیمت با تعبیر «سقوط دلار» نام برده‌اند. به‌دنبال کاهش قیمت سکه و ارز، بازار غیررسمی ارز به‌ناگهان با ازدحام دارندگان ارز مواجه شد و ۲۰ میلیارد دلار خانگی که تا پیش از این در دست مردم و خانه‌ها ذخیره شده بود، در کمتر از چند ساعت وارد بازار شد.

در مورد قیمت سکه و ارز و موضوعات حول آن در ادامه نظر چند کارشناس مسائل اقتصادی را نیز می‌خوانیم:

** یک اقتصاددان بیان اینکه دلار در بازار ایران بیشتر جنبه دارایی دارد تا پولی، پیش‌بینی کرد: شواهد نشان می‌دهد تا دهه اول آبان قیمت دلار تقریبا ثابت می‌ماند و ممکن است به آرامی، شاهد تغییرات اندکی در قیمت دلار باشیم.

** مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با پیش بینی کاهش نرخ دلار تا ۸-۹ هزار تومان گفت: در همه دولت‌ها از جمله دولت‌های آقایان هاشمی و احمدی نژاد نرخ ارز سه یا چهار برابر شده و تصور من این است که در شرایط فعلی هم نرخ دلار تا ۸-۹ هزار تومان کاهش می‌یابد و در بدبینانه‌ترین حالت روی ۱۰ هزار تومان متوقف می‌شود.

** یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار، پیش بینی کرد روند کاهشی فعلا ادامه داشته باشد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای دلار قیمت منطقی باشد. روند کاهش قیمت "دلار" ادامه دارد.

** سید یاسر جبرائیلی تحلیلگر و کارشناس اقتصادی در توییتی با اعلام دلایل کاهش نرخ دلار در بازار نوشت: درباره کاهش نرخ دلار تحیلی های تخیلی نکنیم.  از ۲۱ فروردین تزریق ارز دولتی به صرافی‌ها متوقف شد، اما دولت اقتدار لازم را برای عرضه ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به بازار به خرج نداد و بازار متلاطم شد. از ۷ مهر مجددا تصمیم به تزریق ارز دولتی به صرافی‌ها گرفته و قیمت پایین آمده است.

** یک کارشناس دیگر برخورد جدی با اخلال‌گران اقتصادی را از عوامل موثر بر کاهش نرخ دلار در بازار دانست و اظهار کرد: عامل دیگری که بر کاهش نرخ دلار اثر دارد لایحه FATF (مبارزه با پولشویی) است که دوباره بحث آن داغ شده و احتمال تصویب آن زیاد است.

** صرافان بازار ارز نیز در این مورد می‌گویند: نرخ دلار تا در این چند روز در صرافی ها روند نزولی را طی می‌کند چرا که قیمت دلار هم اکنون در شیراز و مشهد به پایین ترین رقم رسیده و در محدوده ۹ تا ۱۰ هزار تومان هم معامله می شود.

** تحلیلگر دیگری از تاثیر قابل توجه جو روانی هم بر کاهش قیمت دلار یاد کرد و با بیان اینکه با شروع کاهش قیمت دلار مردم ارزهایی که داشتند را وارد بازار کرده‌اند، گفت: این روند عرضه دلار در بازار می‌تواند بر تداوم کاهش قیمت دلار اثر داشته باشد.

** یک فعال رسانه ای نیز نوشته: سقوط دلار در حالیکه نه FATF به تصویب رسیده و نه ترامپ و اتحادیه اروپا اقدامی کردند، اثبات این ادعاست که نابسامانی‌های اقتصادی عامل داخلی داشته است. 

** رئیس سابق شورای عالی کانون صرافان معتقد است چند دلیل برای کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر وجود دارد که مهم‌ترین آن، اشباع خریداران ارز است. وی می‌گوید: در روزهای اخیر و به‌ویژه روز گذشته، تمام کسانی که تا چندی‌پیش خریدار ارز بودند، به‌دنبال روند کاهشی نرخ ارز وارد بازار شده و از ترس از بین رفتن ارزش پول خود، ارز خود را عرضه کردند. همین امر بر افت قیمت‌ها تاثیر بسزایی داشت.

** یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز در این زمینه می‌گوید: افزایش نرخ ارز با هیچ‌یک از واقعیت‌های اقتصادی ایران هماهنگی نداشت؛ دولت خودش اجازه داد نرخ ارز بالا برود و حالا تلاش می‌کند نرخ ارز را پایین آورده تا مردم را از نظر اقتصادی راضی نگه دارد.

** یک کارشناس اقتصادی در یزد با متعدد خواندن دلایل افت قیمت دلار در روزهای اخیر، تفویض اختیار ساماندهی بازار ارز به بانک مرکزی را از مهمترین این علل خواند. وی همچنین اعلام اسامی مفسدان بازار طلا و ارز از سوی قوه قضائیه را از دیگر عوامل موثر در سقوط نرخ دلار برشمرد.

**

به نظر شما، قیمت واقعی دلار چقدر است؟ آیا این قیمتی که در بازار خرید و فروش می‌شود باز هم حباب دارد و می‌ترکد؟

یا نه این قیمت تحت تاثیر جو بوده و بعد از مدتی دوباره روند صعودی به خود می‌گیرد؟! پیش‌بینی شما از آینده بازار دلار چیست؟!