ارکستر سمفونیک در جبهه‌ موسیقی اجرا می‌کرد

گروه فرهنگی الف،   3970704081

رشید وطن‌دوست خواننده موسیقی کلاسیک از روزهایی تعریف می کند که ارکستر سمفونیک تهران در جبهه ها حضور می یافت و به اجرای قطعات حماسی برای رزمندگان می پرداخت.

ارکستر سمفونیک در جبهه‌ موسیقی اجرا می‌کرد

رشید وطن دوست خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان در گفتگو با خبرنگار مهر با مروری بر روند فعالیت خود به عنوان خواننده و خاطراتی از روزهای جنگ عراق علیه ایران و دفاع مقدس مردم کشورمان توضیح داد: من پیش از انقلاب هم در حوزه اپرا و خوانندگی موسیقی کلاسیک کار می کردم، اما با پیروزی انقلاب اسلامی شرایط کاری ما وارد مرحله جدیدی شد و بعد از انحلال اپرا، این ارکستر سمفونیک تهران بود که بار زیادی از برنامه های مناسبتی و مجلسی موسیقی کشور را به دوش کشید. در آن سال ها زنده یاد حشمت سنجری رهبر ارکستر سمفونیک تهران بود و ما در این مدت با سرپرستی این هنرمند اجراهای متعددی را اجرا کردیم که بخشی از این برنامه به اجرای رپرتوارهای حماسی و انقلابی اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: با شروع جنگ تحمیلی تصمیم گرفته شد چند برنامه توسط تعدادی از نوازندگان و هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در جبهه ها اجرا شود و به همین منظور به همراه تعدادی از همکارانم تصمیم گرفتیم به صورت داوطلبانه در این برنامه حضور پیدا کنیم. در آن زمان گرچه تجربه چندانی برای اجرای زنده در شرایط خاص را نداشتم و عمده فعالیت هایم روی صحنه و اجرای آثار کلاسیک بود اما با افتخار پذیرفتم که در این شرایط سخت برای رزمندگان عزیزمان برنامه هایی را اجرا کنیم.

وطن دوست مناطقی که برای اجرا در آنها حضورداشته است اینگونه نام برد: در جبهه های «حاج عمران»، «فاو»، «شلمچه» و چند منطقه دیگر به رهبری ارکستر نادر مرتضی پور برنامه داشتیم و قطعاتی حماسی را برای رزمندگان اجرا کردیم که اتفاقا این شیوه اجرا برای آنها جالب توجه بود.

این خواننده موسیقی کلاسیک افزود: حضور مجموعه نوازندگان و هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران در جبهه ها آن هم در پادگانی که هزار رزمنده به تماشای برنامه نشسته اند برای همه ما تجربه ارزشمندی بود و هیچ گاه آن را فراموش نمی کنیم. اجرای رپرتوار حماسی در کنار نوحه سرایی ها و مداحی هایی که طبق روال برنامه ها در آنجا اجرا می شد شرایط متفاوتی را برای رزمندگان خلق کرده بود و برای ما هم خیلی با اجرای صحنه ای تالار وحدت تفاوت داشت.

وی با ذکر خاطره ای گفت: ما در کنار رزمندگانی که صندلی خاصی برای نشستن داشتند، می خواندیم و پس از آن با آنها در چادرها غذا می خوردیم. همین شیوه زندگی به قدری برای من جالب توجه بود که هنوز با گذشت ۳۰ سال از دوران دفاع مقدس آنها را به یاد دارم.

وطن دوست در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: اگرچه در آن دوران برخی از اعضای خانواده هایمان با رفتن مان به جبهه مخالف بودند و از این هراس داشتند که اتفاقاتی بیفتد اما همه ما با افتخار پذیرفتیم که به جبهه برویم زیرا این تنها کاری بود که می توانستیم برای حفظ روحیه رزمندگان انجام دهیم؛ کما اینکه رزمندگان هم بعد از اجرای موسیقی انرژی بیشتر داشتند و از ما برای اجرای چنین برنامه هایی تشکر می کردند.

این خواننده اپرا در پایان عنوان کرد: من یک خاطره جالب دیگر هم درباره دوران دفاع مقدس دارم. یادم می آید برنامه ای در تالار وحدت برگزار شد که در آن مرحوم هاشمی رفسنجانی و بسیاری دیگر از مدیران و مسئولان نظام حضور داشتند. پس از اجرا، در پشت صحنه تالار وحدت با چهره ای آشنا شدم که همیشه صدایش برایم شنیدنی بود. آن شب مردی با محاسنی متفاوت در یکی از اتاق های پشت صحنه تالار وحدت را زد و من با صادق آهنگران مواجه شدم که گفت کارهای مرا دوست دارد. آن شب حس و حال خوبی داشتم و آن لحظه برایم تبدیل به خاطره خوب و ماندگاری شد.