مدیریت بحران به سبک مسئولان خوزستانی؛ از دسترس خارج شو و راحت باش!

گروه سیاسی الف،   3970703048

در حالی که پس از حمله تروریستی همه رسانه‌ها و مردم به دنبال دریافت اخبار رسمی بودند، برخی مدیران خوزستانی و روابط عمومی‌هایشان ترجیح دادند که از دسترس خارج شوند. این موضوع سبب سردرگمی رسانه‌ها و انتشار اخبار مختلف از این حمله تروریستی شد.

به گزارش فارس، 31 شهریور دوباره برای خوزستانی‌ها روز تلخی شد؛ 38 سال پیش در روز دوشنبه 31 شهریور بعثی‌ها با حمله به خوزستان جنگی را به مدت 8 سال به ایران اسلامی تحمیل کردند و روز شنبه 31 شهریور 97 نیز 4 تروریست مسلح با حمله به رژه اهواز موجب به شهادت رسیدن 25 نفر از هم‌وطنان و مجروح شدن 60 نفر از مردم و سربازان بی‌گناه شدند.

رخ دادن این حادثه تروریستی در اهواز، یک ضعف قدیمی در خوزستان را دوباره نمایان ساخت و آنهم اطلاع رسانی غلط و دیر درباره حادثه رخ داده بود.

اخبار متناقض از حمله تروریستی

این حمله از ساعت 9 صبح آغاز شد و تا 12 ساعت پس از این حمله موج اخبار دروغ در رسانه‌ها ادامه داشت. اولین خبر پس از مخابره حمله به رژه، فرار تروریست‌ها بود که یک ساعت بعد با خبری دیگر تکذیب شد. در خبر جدید آمده بود 2 نفر از تروریست‌ها کشته شدند، یک نفر مجروح، یک نفر دستگیر و یک نفر دیگر فرار کرد.

خبر دوم درباره تروریست‌ها هم ساعتی بعد تکذیب شد و خبری جدید مبنی بر اینکه تروریست‌ها 4 نفر بودند که 3 نفر کشته و یک نفر دستگیر شد. این خبر هم ساعتی بعد تکذیب شد و خبر جدید این بود که هر 4 تروریست کشته شدند. اما در نهایت مشخص شد که تروریست‌ها 5 نفر بودند که جنازه آخرین نفر از تروریست‌های به هلاکت رسیده به اشتباه در میان پیکر مطهر شهدا بود.

اما آمار شهدا و مجروحان هم دستخوش این تغییرات بود. در حالی که معاون سیاسی استاندار خوزستان تعداد شهدا را 9 نفر و تعداد مجروحان را 21 نفر اعلام کردند اما در همین حین رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد مجروحان را 60 نفر اعلام کرد و یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تعداد شهدای این حمله تروریستی را 29 نفر و تعداد مجروحان را 60 نفر اعلام کرد. در نهایت آمار قطعی تعداد مجروحان 68 نفر اعلام شد.

شایعات درباره حادثه تروریستی اهواز

یکی از این شایعات ادعای سخنگوی گروهک تروریستی الاحوازیه بود که مدعی شد در این حمله شهروندان آسیبی ندیدند و حمله فقط به نظامی‌ها صورت گرفته بود. ادعایی که مسوولان حاضر در صحنه یادشان رفته آن را رد کنند و تصاویر ارسال شده از سوی عکاسان خبری حاضر در صحنه آن را رد کرد. در این تصاویر حمله به شهروندان و به شهادت رسیدن کودکان و مجروح شدن زنان به تصویر کشیده شده است.

دومین شایعه در این زمینه به شهادت رسیدن یکی از خبرنگاران خوزستانی فعال در یکی از رسانه‌های محلی بود که مدیرمسئول آن رسانه خبر را تکذیب کرد اما مسئولان هیچ موضعی در این زمینه نداشتند.

به شهادت رسیدن محافظ فرمانده سپاه خوزستان از دیگر شایعاتی بود که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد اما هیچ مرجعی برای تائید و یا تکذیب این خبر حرفی نزد و این خبر با پیگیری رسانه‌ها رد شد چرا که فرمانده سپاه خوزستان روز گذشته در اهواز حضور نداشت و برای شرکت در مراسم رژه بهبهان به این شهرستان سفر کرده بود.

سردرگمی مردم و عدم پاسخگویی مسئولان به افکار عمومی

در حالی که مسئولان روز شنبه در دسترس نبودند و روابط‌عمومی‌های سازمان متبوع می‌بایستی در غیاب مسئولان خود، پاسخگوی افکار عمومی می‌بودند اما روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اورژانس اهواز، بیمارستان‌هایی که مجروحان به آن منتقل شده بودند، روابط عمومی پزشکی قانونی، روابط عمومی فرمانداری اهواز و حتی روابط عمومی استانداری خوزستان اطلاعی از آمار نداشتند و یا اجازه تایید و تکذیب اخبار را هم نداشتند. البته برخی از روابط عمومی‌ها مانند روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ترجیح دادند که پاسخگوی تلفن خود نباشند تا در روز التهاب اهواز، آرام باشند. طبیعی است این سوال بهوجود می‌آید روابط عمومی که باید در مواقع بحران با اطلاع رسانی صحیح و به موقع جلوی گسترش بحران را بگیرد اگر پاسخگو نباشد چه نیازی به فعالیتش وجود دارد؟.

اهمیت مخابره پیام‌های درست

مقام معظم رهبری اظهار می‌کنند: امروز دنیا بر مدارِ جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای و درواقع بر مدارِ جنگ جبهه‌های خبری و دستگاه‌های تولیدکننده‌ پیام میگردد. نه این‌که در گذشته، جهانگیران و جهانخواهان و جهانخواران از نقش پیام و تبلیغ غافل بودند؛ آن وقت هم توجّه بود و اقدام می‌شد؛ اما امروز امکانات فراوان شده و پیشرفتِ دانش در این زمینه کارهای شگفت‌آور و حیرت‌انگیزی انجام می‌دهد.

ایشان می‌افزایند: لذا شما می‌بینید مراکز استکباری و قدرت‌طلب دنیا بر روی نقش پیام کار می‌کنند؛ یعنی حقیقتاً سرمایه‌گذاری می‌کنند و درواقع به جای این‌که برای تصرّف یک صحنه پول خرج کنند یا نیروی نظامی بسیج کنند، کاری می‌کنند که عوامل موجود در آن صحنه به سود آنها کار کنند.

در روز وقوع حمله تروریستی به دلیل نبود سخنگوی رسمی برای انتشار اخبار، همه رسانه‌ها با اولویت جذب مخاطب به خبررسانی پرداختند در حالی که حجم زیادی از اخبار و تصاویر منتشر شده علاوه بر زیرسوال بردن اقتدار نیروهای نظامی موجب افزایش دلهره و نگرانی بین شهروندان شدند.

انتشار تصاویر از پیکرهای خونین بر زمین افتاده و سایر تصویرهای مشابه در حالی رخ داد که اکثر این اتفاقات مربوط به 5 دقیقه اول حمله بود و پس از پناه گرفتن مردم و افراد غیرمسلح، نیروهای نظامی به سرعت وارد درگیری با تروریست‌ها شدند و آنها را از پای درآوردند.

این در حالی است که اگر شورای تامین خوزستان یک سخنگو برای خود انتخاب می‌کرد، می‌شد حجم زیادی از این پیام‌ها را ساماندهی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در چندسال اخیر چند حمله تروریستی کوچک در خوزستان منجر به شهادت برخی از شهروندان شده بود و حتی حوادث رخ داده در ورزشگاه‌های غدیر و تختی اهواز در سال‌های گذشته از جمله موضوعاتی بودند که کار پوشش رسانه‌ای وقایع را دشوار می‌کرد و نبود یک منبع آگاه و پاسخگو سبب انتشار اخبار کذب و شایعات می‌شد که دستمایه هجوم رسانه‌ای دشمنان به جمهوری اسلامی می‌شد.

حالا با گذشت 48 ساعت از حادثه تروریستی اهواز و انتشار اخباری مبنی بر به شهادت 25 و 29 نفر از شهروندان در این حمله تروریستی، تعداد قطعی شهدا 24 نفر اعلام شد.

بهتر است که شورای تامین خوزستان با انتخاب یک سخنگوی رسمی برای خود در مواقع بحران، اخبار بحران‌ها را به‌صورت دقیق و رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا اخبار به‌صورت صحیح به دست مخاطبان برسد. گرچه شاید رسانه‌ها خواهان خبر اول و اختصاصی باشند اما انتشار اخبار دقیق و رسمی منجر می‌شود که رسانه‌ها برای جذب مخاطب خود با در اختیار داشتن اطلاعات و اخبار صحیح به تحلیل و رصد اخبار بپردازند.

خبر، خمیرمایه اصلی کار رسانه‌ای است و در صورتی که اخبار سالم به دست رسانه‌ها نرسد ما شاهد تحلیل‌های غلط و سطحی خواهیم بود که فقط منجر به افزایش التهاب در جامعه و گسترش اخبار کذب می‌شود.