جزئیات جدید از حمله تروریستی اهواز از زبان استاندار و فرماندار اهواز

گروه سیاسی الف،   3970702025 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقام‌های استان خوزستان اعلام کرده‌اند که هویت تروریست‌های عامل حمله شنبه گذشته به مراسم رژه اهواز شناسایی شده است. آنان ضمن تاکید بر اینکه سرنخ‌های خوبی از عاملان و جوانب حمله به دست آمده است، اعلام نتایج قطعی را به بررسی‌های بیشتر موکول می‌کنند.

جزئیات جدید از حمله تروریستی اهواز از زبان استاندار و فرماندار اهواز

روزنامه ایران در ادامه نوشت: غلامرضا شریعتی استاندار، علی حسین زاده معاون سیاسی استاندار و جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز متفقاً بر این نکته هم تاکید دارند که باوجود تلاش‌های رسانه‌های خارجی، این حمله تروریستی نمی‌تواند هیچ ارتباطی به قومیت‌های استان داشته باشد. حتی برخی همچون استاندار و معاون او، با گذشت دو روز از حادثه، گفتند که هنوز نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد این حمله تروریستی کار کدام گروهک بوده است و این امر نیازمند بررسی‌های بیشتر است، هرچند فرماندار آن را کار همان گروهک مدعی، یعنی «جبهه النضال الاحوازیه» می‌داند. اظهارات این مقام‌ها را بخوانید.

استاندار: تعداد شهدا افزایش نخواهد یافت

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در پاسخ به اینکه آیا هویت تروریست‌ها شناسایی شده است، به بیان این نکته اکتفا کرد که در بررسی هویت عاملان این حادثه تروریستی، نباید به مسائل اجتماعی استان دامن زده شده یا برخی مسائل تشدید شود. وی اضافه کرد که علی رغم این موضوع، هماهنگی نیروهای امنیتی استان بسیار خوب است، بسیار خوب کار می‌کنند و به سرنخ‌های خوبی هم دست پیدا کردند.

شریعتی درباره وضعیت خوزستان و مردم بعد از این حمله تروریستی نیز گفت: امروز (یکشنبه) وضع آرام و امنیت به طور کامل برقرار است، مردم هم شنبه بویژه در اهدای خون، ثابت کردند که همبستگی کاملی میان مردم استان خوزستان در بخش‌های مختلف وجود دارد. استاندار خوزستان درباره وضعیت مجروحان نیز اظهار کرد: بعید است که تعداد شهدا افزایش یابد و مجروحان وضعیت ثابتی پیدا کرده‌اند.
 
معاون سیاسی استاندار: محل حمله قبلاً چک شده بود

برخی اظهار نظرها حاکی است محلی که از آن حمله آغاز شد، روز قبل از مراسم رژه چک و خنثی سازی نشده بود که علی حسین زاده، معاون سیاسی استاندار خوزستان این امر را رد کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا پارک محل آغاز حمله، سال گذشته مسدود بود و امسال باز بود، گفت: این پارک حفاظ یا مسائلی از این دست ندارد، بلکه پارکی معمولی مانند سایر پارک‌هاست که عبور و مرور در آن انجام می‌شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه اگر رژه جای دیگری بود، چه بسا تروریست‌ها از محل دیگری حمله می‌کردند، اضافه کرد: بنابراین، بازبودن پارک مساله چندان مهمی نیست که بتوان نسبت به آن تمرکز کرد. یا اینکه در این حمله تروریست‌ها از یک ساختمان بلند هم استفاده کردند که چنین ساختمان‌هایی در جاهای دیگر هم وجود دارد. بنابراین نمی‌شود مسائلی مانند باز بودن پارک یا وجود ساختمان بلندمرتبه را برجسته کرد. ضمن اینکه مراسم رژه هر سال در همین مکان برگزار می‌شود و تغییری در محل برگزاری این مراسم داده نشده است. وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود که تروریست‌ها از قبل تجهیزات خود را در منطقه پنهان کرده بودند نیز گفت: این طور اعلام شد و ما هم همین را می‌گوییم. اما مطمئناً تروریست‌ها برای چنین حمله‌ای از قبل برنامه‌ریزی و شناسایی کرده بودند، زیرا انجام اقدام تروریستی در این حد بدون بررسی‌ها ممکن نیست، اما اینکه اسلحه را چطور مخفی کردند یا به چه ترتیبی وارد منطقه شده است، نیازمند بررسی است.

معاون استاندار با بیان اینکه هویت تروریست‌های عامل حمله شناسایی شده است، افزود: گروه 4 نفره مهاجمان تروریست قطعاً پشتیبانی هم داشتند. اکنون مسئولان امنیتی-اطلاعاتی درحال بررسی این مساله هستند تا سرنخ این مساله هم مشخص شود. 

وی درباره اینکه سرانجام چه گروهکی این حمله را ترتیب داد، اضافه کرد: با توجه به اینکه داعش هم مسئولیت این حمله را قبول کرده است، همچنان درحال بررسی امنیتی-اطلاعاتی هستیم تا به طور دقیق این مساله بررسی و اعلام شود.

فرماندار اهواز: جبهه النضال، مسئول حمله شنبه

جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز اما با بیان اینکه هویت تروریست‌های عامل این حمله و اینکه چه کسانی بودند و نام و نشان‌شان چیست، شناسایی شده است؟ گفت: گروهک «جبهه النضال الاحوازیه» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. امیدواریم سربازان گمنام امام زمان(عج) با استفاده از این اطلاعات و نیز سرنخ‌هایی که دارند، بزودی نتایج دقیق بررسی‌های خود را اعلام کنند.

وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی هستند اگر چک و خنثی سازی محوطه پارک، پیش از آغاز رژه جدی‌تر گرفته می‌شد، ما شاهد این اتفاق نبودیم، تصریح کرد: شب قبل از رژه تا صبح، کل منطقه چک و خنثی شده بود، اما تروریست‌ها با استفاده از پوشش لباس نظامی توانستند خود را به محوطه برسانند. زیرا اساساً مراسم رژه نظامی بود و حضور در چنین محیطی با استفاده از لباس نظامی، کار چندان پیچیده‌ای نبود.

عالمی نیسی با اشاره به اینکه تروریست‌ها هم با استفاده از پوشش نظامی خود را به نزدیک جایگاه رساندند و به روی مردم رگبار گشودند، ادامه داد: اینکه کسی با استفاده از سلاح کلاشنیکف همه جا را به رگبار ببندد، کار سخت، پیچیده و شاقی نیست و هر کسی می‌تواند این کار کور را انجام دهد، مضافاً اینکه همان طور که اشاره شد، پشت محوطه رژه خانه‌های مردم و پارک و بنابراین یک فضای عمومی بود که دسترسی به آن هم کار سختی نبود آن هم وقتی لباس نظامی هم باشد.

نماینده عالی دولت در شهر اهواز نیز اعلام جزئیات دیگر این رویداد را به بررسی‌های بیشتر از سوی نهادهای امنیتی-اطلاعاتی موکول کرد و درباره اظهارات برخی مقام‌های منطقه‌ای که حمله شنبه را، حمله به یک هدف نظامی دانسته بودند، تصریح کرد: این ادعا خنده‌دار است. زیرا نه فقط یک کودک 4 ساله در میان شهدا است، بلکه یک جانباز هم جان خود را از دست داد و شهروند عادی، زنان و خبرنگاران هم مجروح شدند که همه اینها، فاقد سلاح یا ویژگی‌های نظامی بودند. بنابراین، اگر حمله فقط به جایگاه یا نظامی‌ها بوده است، پس چرا زنان، کودکان و شهروندان عادی هدف قرار گرفتند؟

وی با بیان اینکه حتی رژه روندگان هم که اسلحه داشتند، اما سلاح آنان مسلح نبود، اضافه کرد: ضمن اینکه این حمله هم کاملاً کور بود، زیرا وقتی چند ستون از نظامی‌ها درحال رژه هستند، وقتی بی هدف شلیک شود، معلوم است که گلوله به کسی برخورد می‌کند. اما افراد نظامی درحال رژه بودند و جایگاه هم در ارتفاع 4 متری است، حتی اگر مقام‌ها هدف بودند، باز هم نباید مردم عادی شهید می‌شدند که همه این شواهد نشانه کور و تروریستی بودن این حمله است.

عالمی نیسی در پاسخ به اینکه برخی می‌خواهند این حادثه را به مسائل قومیتی استان مرتبط کنند، گفت: به هیچ وجه نمی‌توان این حملات را به مسائل قومیتی ارتباط داد. بویژه اینکه امروز نیمی از جمعیت استان عرب‌ها هستند که نه فقط ایرانی هستند، بلکه از گذشته‌های دور خود را جزو جدایی ناپذیر ایران می‌دانستند. این مساله هم مربوط به امروز نیست. در تاریخ وقتی انگلستان وارد ایران شد، همین عرب‌ها جلوی آنان ایستادند. یا در جنگ تحمیلی هم از 23 هزار شهید استان، 12 هزار شهید از قومیت عرب بودند که این نشان می‌دهد مردم استان پای نظام ایستاده‌اند و اقدام این 4 نفر را که سرسپرده اربابان خارجی خود هستند، نمی‌توان به اقوام حاضر در استان یا ایران مرتبط کرد.

فرماندار اهواز در پایان تاکید کرد کشورهایی مانند عربستان که با کشور ما عناد دارند، پشتیبان این نیروها هستند و این گروهک‌ها در این کشورها مستقر بوده و حمایت مالی و تدارکاتی می‌شوند و با حمایت آنان این حملات کور صورت می‌گیرد که نظام جمهوری اسلامی هم جواب محکمی به این کشورها خواهد داد.