توخته جوان‌ترین بازیکن والیبال قهرمانی جهان/ صعود تمام اروپایی‌ها به دور دوم

گروه ورزشی الف،   3970631021

امیر حسین توخته سرعتی زن ارومیه ای تیم ملی والیبال ایران جوانترین بازیکن مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۸ به حساب می‌آید.

به گزارش ایسنا، دور نخست گروهی نوزدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که به میزبانی دو کشور ایتالیا و بلغارستان در حال انجام است روز سه شنبه در حالی به پایان رسید که چهار تیم برتر از چهار گروه جواز صعود به دور دوم را کسب کردند و دو تیم انتهای جدول گروه‌ها از دور مسابقات کنار رفتند.

 با توجه به برنامه اعلام شده از جمعه دیدارهای دور دوم هم با حضور شانزده تیم برتر در قالب چهار گروه چهار تیمی آغاز شد تا پس از سه روز رقابت چهار تیم صدرنشین از هر گروه به همراه دو تیم برتر دوم جواز صعود به دور حذفی را کسب کنند.

پس از پایان دور نخست گروهی هشت تیم ژاپن، چین، مصر، کامرون، تونس، دومینیکن، کوبا و پورتوریکو با ایستادن در جایگاه‌های پنجم و ششم گروه‌هایشان از دور رقابت‌ها کنار رفتند اما با حذف این‌تیم‌ها از قهرمانی جهان و صعود شانزده تیم به دور بعد، به صورت آماری به بررسی دور نخست و گروه بندی دور دوم پرداخته‌ایم.

* صعود تمام اروپایی‌ها به دور دوم/ قاره آفریقا بدون نماینده

در پایان دور نخست رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ هر سه نماینده قاره آفریقا یعنی تیم‌های مصر، تونس و کامرون با نمایشی ضعیف از صعود به دور دوم بازماندند تا یکی از بدترین حضورهای تیم‌های آفریقایی در قهرمانی جهان را شاهد باشیم چرا که در پانزده دیداری که در مجموع این سه تیم انجام دادند تنها یک برد برای مصر و یک پیروزی برای کامرون کسب شد و در ۱۳ دیدار برابر رقبایشان شکست خوردند.

در سوی مقابل همه ۱۰ تیم اروپایی حاضر در قهرمان جهان توانستند با ارائه عملکردی قابل قبول راهی دور دوم شوند. همچنین هر دو نماینده آمریکای جنوبی یعنی برزیل و آرژانتین هم گام به دور دوم گذاشتند. از آسیا و اقیانوسیه هم دو تیم چین و ژاپن حذف شدند و ایران و استرالیا راهی دور بعدی شدند. از چهار سهمیه آمریکای شمالی هم تنها آمریکا و کانادا جواز صعود گرفتند و دومینیکن و پورتوریکو از دور مسابقات کنار رفتند.

* لهستان وایتالیا مقتدرترین صعود کننده‌ها

پس از انجام دیدارهای دور گروهی تیم‌های ملی ایتالیا و لهستان که به ترتیب در گروه‌های A و D قرار داشتند موفق شدند در هر پنج بازی‌شان سه امتیاز کسب کنند و با ۱۵ امتیاز بهترین عملکرد را در بین ۲۴ تیم حاضر داشته باشند و همچنین به عنوان مقتدرترین تیم ها گام به دور دوم بگذارند.

اما در سوی مقابل دو تیم آرژانتین وفنلاند با دو برد و کسب تنها ۶ امتیاز از دور نخست توانستند جواز صعود به دور دوم را کسب کنند که در بین ۱۶ تیم کمترین امتیاز است. همچنین تیم‌های تونس، دومینیکن، چین و پورتوریکو با قبول پنج شکست متوالی ضعیف‌ترین تیم‌های قهرمانی جهان لقب  گرفتند.

*اسلوونی، اولین حضور و اولین صعود

تیم ملی والیبال اسلوونی که با هدایت اسلوبودان کواچ سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران توانست سال گذشته در قهرمانی اروپا دست به کار بزرگی بزند و با ایستادن بر سکوی نایب قهرمانی جواز صعود به قهرمانی جهان را برای نخستین بار کسب کند موفق شد در حالی که نخستین حضورش در قهرمانی جهان را تجربه می‌کرد در دور گروهی با سه پیروزی و دو شکست راهی دور دوم شود. این در حالی بود که تیم جوان شده کوبا که چندین عنوان سومی و همچنین نایب قهرمانی جهان را در کارنامه دارد از دور رقابت‌ها حذف شد.

* روسیه مسن‌ترین تیم دور دوم/ هلند و فنلاند جوانترین‌ها

با مشخص شدن ۱۶ تیم دور دوم تیم ملی والیبال روسیه که با شش عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها پرافتخارترین تیم جهان به حساب می‌آید با میانگین سنی ۲۸.۷ سال مسن ترین تیم حاضر در دوم به حساب می‌آید و تیم‌های بلغارستان و ایتالیا هم با میانگین ۲۸.۵ سال در رده‌های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که تیم ملی هلند که در دور نخست با شکست برزیل و فرانسه بزرگترین شگفتی‌های قهرمانی جهان را تا به این جای کار رقم زده است در کنار فنلاند با ۲۴.۵ سال جوانترین تیم‌های دور دوم به حساب می‌آیند.

*ایتالیا کوتاهترین و روسیه بلند قامت‌ترین تیم‌های دور دوم

تیم ملی والیبال ایتالیا که با توجه به شرایط خوب میزبانی و با حضور تمامی ستارهایش امید زیادی به گرفتن جشن چهارمین قهرمانی‌اش در رقابت‌های قهرمانی جهان در برابر دیدگان هوادارانش دارد، توانست قاطعانه راهی دور دوم شود اما لاجوردی پوشان با میانگین قدی ۱۹۰ سانتیمتر کوتاه‌ترین تیم دور دوم هستند و شاید همین مسئله در دیدارهای حساس برای آتزوری دردسر ساز شود. همچنین آرژانتین هم با ۱۹۱ سانتی‌متر در رده دوم این رده بندی قرار دارد.

در سوی دیگر روس‌ها که همواره به داشتن نفرات بلند قامت شهرت دارند به لطف حضور دیمیتری موزارسکی ۲۱۸ سانتی متری در ترکیبش و با میانگین قدی ۲۰۰ سانتیمتر بلندترین تیم قهرمانی جهان است و کانادا هم با هدایت استفان آنتیگا که در گروه ایران قرار دارد با ۱۹۹.۵ سانتیمتر در رده دوم بند قامت ترین تیم‌ها قرار دارد. میانگین قدی تیم ایران هم ۱۹۶.۷ است.

* نبرد تمام اروپایی در گروه E

با مشخص شدن تیم‌های برتر، گروه ‌های چهارگانه دور دوم هم مشخص شد که با توجه به صعود هر ۱۰ نماینده قاره اروپا شاهد حضور حداقل یک تیم اروپایی در هر یک از گروه‌ها هستیم.

اما یکی از نکات جالب حضور چهار تیم از قاره اروپا در گروه E است به این ترتیب که تیم‌های ایتالیا، هلند، روسیه و فنلاند در یک گروه قرار گرفتند تا شاهد نبردی تمام اروپایی در این گروه باشیم. هم چنین در گروه H سه تیم، در گروه F دو تیم و در گروه G یک تیم از اروپا حاضر هستند.

هم چنین هر دو تیم آمریکا و کانادا که نمایندگان آمریکای شمالی هستند هر دو در گروه G  و با تیم ایران هم گروه شدند.

* گروه مرگ: لهستان، صربستان، فرانسه و آرژانتین

با توجه به جایگاه تیم‌ها در رده بندی فدراسیون جهانی والیبال و با مشخص شدن چهار گروه دور دوم تیم‌های لهستان مدافع عنوان قهرمانی و تیم سوم رنکینگ جهانی در کنار آرژانتین، فرانسه و صربستان که در رده‌های هفتم، نهم و یازدهم رده بندی جهانی هستند در گروه H  کنار هم قرار گرفتند تا لقب گروه مرگ را به خود اختصاص دهند.

هم چنین به گروه F که برزیل قهرمان المپیک با اسلوونی، بلژیک و استرالیا هم گروه است می‌توان عنوان آسانترین گروه را داد.

* توخته جوانترین بازیکنان دور دوم

امیر حسین توخته سرعتی زن ارومیه ای تیم ملی والیبال ایران با ۱۷ سال و چهار ماه سن جوانترین بازیکن قهرمانی جهان ۲۰۱۸ به حساب می‌آید.