عمران خان: خواستار روابط خوب با ایران هستیم/ آماده میانجگیری برای حل مسائل یمن و خاورمیانه هستیم

گروه جهان الف،   3970630122

نخست وزیر پاکستان حین سفر به ریاض در گفت و گو با شبکه العربیه گفت: اسلام آباد خواستار روابط خوب با همه همسایگان خود از جمله ایران، هند و افغانستان است.

عمران خان: خواستار روابط خوب با ایران هستیم/ آماده میانجگیری برای حل مسائل یمن و خاورمیانه هستیم

این نخستین مصاحبه عمران خان پس از تصدی پست نخست وزیری با یک رسانه خارجی است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر پاکستان تصریح کرد: پاکستان خواهان روابط خوب با همه همسایگان خود از جمله ایران است. ما نیاز به روابط خوب با افغانستان و هند نیز داریم؛ روابطی که مبتنی بر اعتماد دوجانبه است. متاسفانه این (اعتماد دو جانبه) از دست رفته است. وی افزود: پاکستان، هند و افغانستان نقطه نظرات متفاوتی درباره موضوع های مختلف دارند. روابط میان این کشورها نیازمند اعتماد متقابل است و به همین دلیل پاکستان خواستار روابطی مبتنی بر اعتماد دوجانبه با هند و افغانستان است.

عمران خان با تاکید بر اینکه کشورش از عربستان حمایت می کند، گفت: بسیار مهم است که نزاع ها در جهان اسلام نباشد. به آنچه در لیبی، سومالی، سوریه و افغانستان می گذرد نگاه کنیم؛ این نزاع ها همه ما را تضعیف می کند. پاکستان سعی دارد تا نقش مثبتی در توقف این نزاع ها داشته باشد.

** آماده میانجگیری برای حل مسائل یمن و خاورمیانه هستیم
نخست وزیر پاکستان با اشاره به اینکه «بحران های خاورمیانه همه ما را ضعیف می کند» گفت: در خاورمیانه، مایل به میانجیگری و ایفای نقش آشتی جویانه برای متحد کردن جهان اسلام هستیم. این تلاش اصلی ما خواهد بود. در یمن نیز اگر از ما خواسته شود، نقش مثبتی را برای پایان دادن به بحران خواهیم داشت.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به جنگ، خشونت و تنش در برخی از کشورهای خاورمیانه گفت:پاکستان از صلح حمایت می کند و آماده است در این زمینه نقش ایفا کند. نواز شریف نخست وزیر دولت پیشین پاکستان نیز در دوران نخست وزیر خود تلاش هایی برای میانجیگری بین ایران و عربستان انجام داد اما به نتیجه نرسید.

** جنگ، جنگ راه حل نیست
عمران خان درخصوص مسئله یمن و جنگی که عربستان علیه یمن آغاز کرده است گفت: اعتقاد دارم که جنگ و روش های نظامی راه حل بحران یمن نیست. معتقدم که هر مسئله و بحرانی، حتما راه های سیاسی دارد. عمران خان در سفر به عربستان، مصاحبه ای هم با رسانه عربستانی 'سعودی گازت' Saudi Gazzete انجام داد و مسائل مشابهی را در آن مصاحبه مطرح کرد.