جت اختصاصی اردوغان جنجال‌آفرین شد+ عکس

گروه جهان الف،   3970622024 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

اضافه شدن یک فروند جت اختصاصی 400 میلیون دلاری VIP 747-8 به جمع وسایل نقلیه ریاست‌جمهوری ترکیه، آنهم در بحران اقتصادی فعلی، باعث انتقاد حزب جمهوری‌خواه خلق از اردوغان شد.

جت اختصاصی اردوغان جنجال‌آفرین شد+ عکس

به گزارش فارس، منابع مطلع می‌گویند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به تازگی یک هواپیمای جت خصوصی بسیار لوکس و گران‌قیمت از دولت قطر دریافت کرده است.

به نوشته وبگاه «احوال» (از سایت‌های معارض دولت ترکیه) جت وی. آی. پی جدید مدل 747-8  ساخت شرکت بوئینگ، که ارزشی معادل 400 میلیون دلار دارد، روز چهارشنبه در فرودگاه استانبول به زمین نشست. این مسئله انتقادات شدید «غمزه تشچیر» معاون حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) را درپی داشت. وی این جت لوکس چند صد میلیون دلاری را که دارای هفت اتاق خواب، دو هال پذیرایی بزرگ است، به «کاخ پرنده» تشبیه کرد.

تشچیر در نامه‌ای اعتراضی به «فواد اوکتای» معاون اردوغان نوشت: «کاخ ریاست جمهوری از مردم ترکیه می‌خواهد که روزانه (مبلغ زیادی) صرفه‌جویی کنند. اما همان افراد که خواستار اقدامات ریاضتی هستند، نمی‌توانند از لوکس‌گرایی و خودنمایی دست بردارند».

اضافه شدن این جت به اموال ریاست‌جمهوری ترکیه در حالی است که درپی اعمال تحریم‌های آمریکا، ارزش واحد پول این کشور (لیر) در برابر دلار افت کرده و ترکیه با بحران اقتصادی مواجه است. پس از آن بود که «برات آلبایراک» وزیر دارایی و خزانه‌داری این کشور دستور اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی را صادر کرد.

طی روزهای اخیر هم درپی اعمال تحریم از سوی آمریکا علیه ترکیه و مخالفت آنکارا با آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، تنش‌ها بین دو کشور شدیدا افزایش یافته است.

ایالات متحده چهارشنبه (۱۰ مرداد) «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت برانسون تحریم کرد. درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفت.

طی دو هفته اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جایی که «رجب طیب ادروغان» از مردم ترکیه خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیر تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد. هم‌اکنون هر ۶.۴ لیر ترکیه معادل با یک دلار آمریکا است.

اردوغان نیز روز ۲۳ مرداد، با بیان اینکه آمریکا از اقتصاد به عنوان یک سلاح استفاده می‌کند، گفت که تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهند کرد.