هشدار مرکز ماهر در خصوص حملات شدید اینترنتی

گروه فناوری الف،   3970621218

طی چند روز اخیر حملات اینترنتی بر روی پورت ۵۴۳۱ با افزایش شدیدی مواجه بوده است. این پورت در اکثر مواقع بر روی سرویس Universal Plug and Play مورد استفاده قرار می گیرد.

 هشدار مرکز ماهر در خصوص حملات شدید اینترنتی

به گزارش الف به نقل از مرکز ماهر، رصد فضای سایبری کشور و گزارش های حاصله نشان داده است که طی چند روز اخیر حملات اینترنتی بر روی پورت ۵۴۳۱ با افزایش شدیدی مواجه بوده است. این پورت در اکثر مواقع بر روی سرویس Universal Plug and Play که به اختصار UPnP نامیده می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی آدرس های مهاجم نشان دهنده تنوع زیاد مهاجمین نسبت به حملات شناسایی شده است که بیانگر فراگیری آلودگی تجهیزات در سطح کشور می باشد. بیشترین حملات شناسایی شده از شش کشور هند، چین، آمریکا، کلمبیا، ایران و برزیل هستند. این مسئله می تواند بیانگر در معرض حمله قرار گرفتن تجهیزات دارای سرویس UPnP در سطح کشور باشد که لازم است اقدامات پیشگیرانه در اسرع وقت بر روی آنها صورت پذیرد.

سرویس UPnP، امکان اتصال و ارائه سرویس را در اختیار سایر ابزارهای شبکه محلی قرار می دهد. یکی از خصوصیات UPnP امکان مذاکره خودکار و پیکره بندی باز کردن با هدایت کردن پورت ها در شبکه از طریق NAT است. این خصوصیت به دستگاه اجازه می دهد تا برخی پورت ها را باز کرده و جریان ترافیک را هدایت کند. مهاجمین به سرویس UPnP معمولا اطلاعات لازم برای اتصال به فرایند UPnP را بدست آورده و اقدام به اتصال به این فرایند می کنند. یکی از مشکلات در حملات به UPnP این است که تعداد زیادی از ابزارها حاوی این سرویس به راحتی در معرض اسکن از طریق اینترنت قرار دارند. همچنین تاکنون تعداد زیادی آسیب پذیری در سرویس UPnP و یا برنامه هایی که از آن استفاده می کنند، شناسایی شده است. معمولا از این آسیب پذیری ها برای ایجاد حمله و انتقال بدافزار از طریق روترهای خانگی استفاده می شود.
راهکار مقابله به منظور پیشگیری از آلودگی مجموعه ای از اقدامات قابل انجام است که عبارتند از:

۱- غیر فعال کردن UPnP در تجهیزات لبه شبکه نظیر مودم ها در صورت عدم استفاده

۲- پیکره بندی مجدد کلیه دستگاه هایی که سرویس UPnP آنها از طریق اینترنت قابل مشاهده است، به گونه ای که این سرویس از اینترنت قابل مشاهده نباشد.

۳- بروزرسانی مداوم firmware دستگاه به منظور نصب آخرین وصله های امنیتی بر روی آن.