آیت‌الله مکارم: نقاط مبهم FATF شفاف شود

گروه سیاسی الف،   3970621213 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: نقاط مبهمی در FATF وجود دارد که شفاف نیست و باید دقیق بررسی شود.

به گزارش خانه ملت، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرف اول در هر کشوری مسئله امنیت است، اگر امنیت نباشد اقتصاد، فرهنگ و امور اخلاقی نیز مختل می‌شود.

وی بیان کرد: تضمین امنیت در گرو پایبندی مردم به اعتقادات مذهبی است، شما اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بر کارهای فرهنگی نیز متمرکز باشید و امنیت را به صورت مسائل معنوی نیز دنبال کنید زیرا تاثیر این روش دائمی خواهد بود.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: در شرایط فعلی کاری کنید که در داخل همه انسجام داشته باشند، در روابط با خارج نیز منسجم باشد زیرا این مسیر منجر به امنیت می‌شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های امنیت را باید بشناسیم، افزود: همه آسیب‌ها خارجی نیستند و برخی ریشه در داخل دارند، یکی از آسیب‌هایی که هنوز حل نشده و به آسانی نیز حل نخواهد شد فضای مجازی است؛ برای مثال ۳۵۰ هزار کامیون دار تصمیم به اعتصاب گرفتند که فضای مجازی وسیله‌ای شد تا این افراد متعهد شوند، فضای مجازی امنیت را شکننده می‌کند. باید از دبستان، دبیرستان و دانشگاه برنامه‌ریزی کنیم تا مردم آگاه شوند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفت: در اینکه باید منابع تامین مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست اما اینکه چه کسی تروریسم است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهند؛ ابهام وجود دارد، آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریسم می‌دانند ولی معلوم نیست که داعش جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریسم بدانند.


وی افزود: دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است، اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود. ما خودمان که نظارت می‌کنیم تا تخلفی صورت نگیرد، این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه سوال اینجاست که آیا مسئله نظارت یک طرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم.


هیچ عجله‌ای برای تصویب لوایح مرتبط با FATF نداریم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این دیدار با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس، کمیته‌ای را به نام فضای مجازی ایجاد کرده و در شورای عالی فضای مجازی نیز رئیس این کمیته عضویت دارد، همچنین اخیراً وزیر ارتباطات را برای اولین بار به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردیم، به طور کلی در هر موضوعی که به امنیت مرتبط شود کمیته‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل می‌شود، برای مثال در اقتصاد و فضای مجازی این کمیته‌ها تشکیل شده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه بیان کرد: FATF گروه ویژه اقدام مالی است که بر کارهای بانکی نظارت دارد؛ ظاهر این موضوع خوب است ولی کشور آمریکا که بانی اصلی FATF است ۵۰ درصد جرائم پولشویی جهان را انجام می‌دهد و از این موضوع به عنوان کنترل استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه FATF توصیه‌هایی را برای کشورها دارد، افزود: ابتدا FATF ، ۶۰ توصیه به ایران داشت و پس از انجام اقداماتی ایران از لیست سیاه FATF خارج شده و اصطلاحاً در لیست کدر قرار گرفت و ۴۴ توصیه دیگر باقی مانده بود.

فلاحت پیشه ادامه داد: از کل توصیه‌های FATF تنها دو توصیه در قالب کنوانسیون بین‌المللی مطرح شده و مابقی توصیه‌های FATF مربوط به قوانین داخلی است. دو کنوانسیون پالرمو و CFT کشورهای دیگر نیز امضا کردند و ایران نیز آنها را امضا کرده و اکنون موضوع آنها در مجلس مطرح است. دو قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم داخلی هستند که قبلاً در مجلس تصویب شده‌اند و اکنون اصلاحات ایرانی محوری شده‌اند. قانون داخلی مبارزه با تامین مالی تروریسم نهایی شده اما قانون مبارزه با پولشویی بنا به نظر مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام با سیاست‌های کی مغایرت‌هایی دارد که البته این نظر مشورتی مجمع به معنای رد این قانون نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه CFT مسکوت مانده و موضوع کنوانسیون پالرمو نیز در مجمع مطرح است، گفت: هیچ عجله‌ای برای تصویب لوایح مرتبط با FATF نداریم همچنان که در گفت‌وگو با سفرای اتریش و آلمان اذعان داشتند که چندین سال برای مهیا کردن زمینه پیوستن به FATF زمان داشته‌اند.