آیا «ناتوی عربی» اعلام موجودیت می‌کند؟

گروه جهان الف،   3970621164

نشست روسای ستاد مشترک ارتش کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، اردن و فرمانده ستاد مرکزی آمریکا صبح امروز در کویت آغاز شد.

به گزارش فارس، نشست روسای ستاد مشترک ارتش کشور‌های عضو شورای همکاری به اضافه مصر، اردن و فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا صبح امروز چهارشنبه با هدف بررسی راهکار‌های تقویت همکاری نظامی و دفاع مشترک، در کویت آغاز شد.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که روز دوشنبه نیز روسای ستاد مشترک ارتش کشور‌های عربی نشستی را برگزار کردند و قطر نیز برای نخستین بار از زمان بروز بحران در روابط این کشور با چهار کشور عربی (عربستان، مصر، بحرین و امارات) در این نشست مشارکت داشت.

ارتش کویت نیز اعلام کرد که در این نشست امور امنیتی در منطقه، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و دیگر موضوعات مربوط به تقویت اقدامات مشترک برای مقابله با چالش‌های مختلف با هدف تضمین ثبات و امنیت کشور‌های منطقه، بررسی خواهد شد.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، «محمد الخضر» رئیس ستاد مشترک ارتش کویت در افتتاحیه این نشست گفت که چالش‌های امنیتی خطرناک در منطقه طی چند سال اخیر، باعث شده که ما اهمیت تشریک مساعی و اقدام جمعی برای مقابله با آن از طریق همکاری مشترک و هماهنگی نظامی را درک کنیم.

الخضر ابراز امیدواری کرد که گام‌های اولیه این هماهنگی مشترک برای رسیدن به شراکت و تکامل دفاعی بین همه طرف‌ها با هدف توسعه توان نظامی و مقابله با چالش‌های کنونی و آینده، آغاز شود.

آیا ناتوی عربی اعلام موجودیت می‌کند

صبح امروز همچنین روزنامه‌های کویت به اهمیت برگزاری این نشست نظامی پرداخته و روزنامه «الرای» در خبری نوشت که «آیا کویت شاهد اعلام موجودیت ناتوی عربی خواهد بود.»

این روزنامه به نقل از برخی منابع وزارت دفاع آمریکا نوشت که هدف از این نشست تقویت همکاری نظامی بین فرماندهان کشور‌های شرکت‌کننده و توافق بر سر طرح‌های مربوط به مواجهه با شرایط اضطراری و یا هر گونه جنگ احتمالی در منطقه است.

به نوشته این روزنامه «ممکن است افسرانی به منظور پیگیری طرح‌های نظامی مشترک و به روز کردن دوره‌ای این طرح‌ها تعیین شوند که هسته فرماندهی نظامی مشترک را تشکیل خواهند داد و تعامل با هر گونه تحولات نظامی در آینده را ممکن می‌سازد.»

برخی منابع نظامی آمریکایی نیز در این باره که آیا نشست کویت مقدمه‌ای برای اعلام موجودیت «ناتوی عربی» است؟ گفتند: «مهم نیست که اسم آن ناتوی عربی یا چیزی غیر از آن باشد، این نام‌گذاری‌ها بر عهده سیاستمداران است، اما در سطح نظامی ماموریت آن‌ها آمادگی برای هر گونه وضعیت اضطراری جهت دفاع از وطنشان است.»