یوسف نژاد در گفتگو با الف: آئین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سوال از رئیس جمهور اصلاح می‌شود

گروه سیاسی الف،   3970620156 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: سوال از رئیس جمهور به قوه قضائیه ارسال نمی شود و در واقع این سوالات بایگانی شد.

آئین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سوال از رئیس جمهور اصلاح می‌شود

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به تکلیف نهایی طرح سوال از رئیس جمهور گفت: با انصراف نمایندگان سوال کننده از ادامه پیگیری و بررسی سوال از رئیس جمهور، عملا سوال بایگانی شد.

وی افزود: بدین ترتیب سوال به قوه قضائیه ارسال نمی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس از اصلاح آئین نامه داخلی مجلس در خصوص سوال از رئیس جمهور خبر داد و گفت: تصمیم داریم تا آئین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سوال از رئیس جمهور و رسیدگی به آن و بخصوص در مواردی که در آئین نامه سکوت شده، اصلاحاتی انجام شود.

یوسف نژاد اضافه کرد: در همین راستا هفته گذشته درجلسه کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس، موضوع اصلاح برخی از مواد مربوط به سوال از رئیس جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلسه سوال از رئیس جمهور روز سه شنبه ششم شهریور در صحن مجلس برگزار شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از چهار پاسخ رئیس‌جمهور به سوالاتشان، قانع نشدند.

با پایان یافتن جلسه بررسی سوالات پنج گانه نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهور و دریافت پاسخ‌های حسن روحانی، رئیس مجلس پنج سوال مطرح شده و پاسخ های رئیس‌جمهور را به صورت جداگانه به رای گذاشت که نمایندگان از مجموع پنج سوال، تنها یک پاسخ رئیس‌جمهور را قانع کننده تشخیص دادند و چهار پاسخ دیگر را قانع کننده ندانستند.

سوال اول نمایندگان در خصوص علت ضعف عملکرد دولت در کنترل پدیده قاچاق و واردات بی رویه بود که نمایندگان با ۱۲۳ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن، پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده تشخیص ندادند.

سوال دوم در خصوص علت استمرار تحریم های بانکی با وجود گذشت بیش از دوسال از آغاز اجرای برجام بود که نمایندگان در این بخش با ۱۳۷ رای موافق، ۱۳۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۷۱ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص دادند.

سوال سوم نمایندگان مردم در مجلس در خصوص علت افزایش بیکاری بود که در این بخش نیز نمایندگان با ۷۴ رای موافق، ۱۹۰ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده ندانستند.

سوال چهارم وکلای ملت از رئیس‌جمهور در خصوص علت استمرار رکود با وجود اعلام مکرر اخبار خروج از رکود و وعده های مکرر بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۱۱۶ رای موافق، ۱۵۰ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن پاسخ های حسن روحانی را قانع کننده تشخیص ندادند.

و در نهایت سوال پنجم در خصوص علت افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی به ویژه دلار و کاهش ارزش پول ملی بود که در این رابطه نیز نمایندگان با ۶۸ رای موافق، ۱۹۶ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۷۲ نماینده حاضر در صحن، پاسخ های رئیس جمهور را قانع کننده ندانستند.