قیمت‌ها و سالم سازی اقتصاد ایران

اسماعیل هداوندی*، گروه تعاملی الف،   3970618099
قیمت‌ها و سالم سازی اقتصاد ایران

بسته ارزی بانک مرکزی هم کاری نکرد و قیمت ها همچنان بالا می رود. علت چیست؟ چالز هندی در مقاله "کسب و کار برای چیست؟" می گوید"بازارها به قوانین و مقررات متکی اند، اما خود این قوانین و مقررات به صداقت و اعتماد اتکا دارند و اگر صداقت و اعتماد نباشد بازی چنان آشفته می شود که هیچ کس نمی خواهد بازی کند چون آدم های معمولی جاهای دیگری برای گذاشتن پول خود پیدا می کنند"

نکته اصلی همین است، از بین رفتن صداقت و اعتماد در بازارها آن هم به جهت سیاست های اشتباه دولتی همچون پیش فروش سکه و در این شرایط که به جهت این قیمت ها نظام تولید کشور نفس هایش به شماره افتاده است و موضوع تعدیل نیرو در بسیاری از صنایع جدی است، مسئول دولتی خبر از سیاست های توزیع یارانه ای و اختصاص بودجه 30 هزار میلیاردی برای این کار می دهد! باید به او گفت بدون تولید اثربخش، بدون یک اقتصاد سالم که در آن تولید توجیه پذیر باشد و ثروت از تولید و کارآفرینی بوجود آید (نه از بالا رفتن نرخ ارز و تورم و چندبرابر شدن ارزش دارایی های افراد) هرگز نمی توان یک سیستم توزیع ثروت اثربخش را ایجاد کرد!

دل مشغولی به بهتر کردن اوضاع معیشتی آن هم از طریق چندبرابر کردن یارانه ها و اموری از این دست، بدون توجه به موضوع تولید و سالم سازی اقتصاد و از بین بردن تورم و رانت جز توزیع عادلانه فقر و بدبختی نتیجه دیگری ندارد. بدتر از این موضوع نیست که مردم برای خلق ثروت صرفا به دولت چشم بدوزند، چیزی که دولت ها اصلا در آن سربلند نبوده اند.

*استاد دانشگاه