داستان همیشگی و پیش‌فروش سایپا/ چه کسانی توانستند خودرو پیش خرید کنند؟؛ متقاضیان: نتوانستیم/ دستگاهای ناظر بررسی کنند

گروه اقتصادی الف،   3970614132 ۷۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

از امروز و پس از اینکه قیمت خودرو در بازار با افزایش شدید مواجه شد، قرار شد دو خودروساز کشور ۹۰ هزار خودور روانه بازار کنند که سایپا از امروز پیش فروش ۵۰ هزار دستگاه خودرو را آغاز کرد، اما چه کسی امروز موفق به پیش خرید خودرو شد؟

داستان همیشگی و پیش‌فروش سایپا/ چه کسانی توانستند خودرو پیش خرید کنند؟؛ متقاضیان: نتوانستیم/ دستگاهای ناظر بررسی کنند

به گزارش الف، پس از اینکه قیمت خودرو در بازار افزایش یافت و برخی خودروسازان عامل این افزایش می دانستند و پس از افشای انبار خودروسازان، دو خودروساز کشور که بازار در انحصار آنها است، بعد اعمال فشارها تصمیم گرفتند ۹۰ هزار خودرو را به بازار عرضه کنند و در همین حین مدیران این دو شرکت‌ به بهانه‌های مختلف مشغول لابی کردن با وزارت صنعت و سایر نهادهای ذی‌ربط بودند که مجوز افزایش قیمت را بگیرند که به نظر می‌رسد تاکنون موفق بودند و مجوز افزایش قیمت گرفتند.

براساس اعلام  قبلی خودروسازان، از امروز پیش‌فروش خودرو در کشور آغاز شد پیش بینی شده است که شرکت سایپا ۵۰ هزار  دستگاه ازامروز و ایران خودرو هم ۴۰ هزار دستگاه خودرو از هفته بعد اجرایی شود که دارای شرایط خاصی است و فرد خریدار تا یک تا یکسال اجازه فروش ندارند.

محسن جهرودی مدیر عامل سایپا گفته بو د از ۱۰صبح روز چهارشنبه ۵۰ هزار دستگاه خودرو پراید و انواع آن، تیبا و انواع آن و نیسان به صورت پیش فروش با قیمت مصوب و منطبق با زمان تحویل (قیمت روز در زمان تحویل) و به صورت اینترنتی توزیع خواهد شد، اما علیرغم اینکه سایت ثبت‌نام شرکت سایپا از ساعت ۱۰صبح باز و فروش اینترنتی برخی  خودرو‌های آغاز شد، اما متقاضیان موفق به ثبت نام نشدند.

هاشم یکه زارع  مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز گفته بود: برای هفته آینده ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش خواهیم کرد تا بتوانیم بحث سیاه بازار را بشکنیم.

بنابراین گزارش، نحوه پیش فروش به این صورت بود که سایت سایپا هر ۱۵ دقیقه ۱۰ ثانیه باز می‌شد تا متقاضیان ثبت نام پیدا کنند و این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. تعداد زیادی از کاربران اعلام کردند بلافاصله پس آغاز هر مرحله  در کمتر از چند ثانیه پیش فروش تکمیل شده و باید منتظر مرحله بعد باشیم و موفق نشدند درخواست خود را به ثبت کنند& یعنی همان اما داستان همیشگی در پیش‌فروش‌های خودرو باز هم تکرار شد.

مهر هم در خبری نوشت: صبح امروز بسیاری از افرادی که از دقایق ابتدایی آغاز پیش‌فروش‌ اینترنتی خودرو، برای ثبت نام تلاش کردند، موفق به ثبت نام نشدند؛ در عین حال،  بودند کسانی که کارت ملی‌های زیادی را اجاره کرده بودند بلکه بتوانند خودروی بیشتری پیش خرید کرده و سود بیشتری در آینده از آن خود کنند.

فارس هم در خبری نوشت: برخی نمایندگی‌های مجاز سایپا هم  اعلام کردند که علیرغم تلاش‌های‌ مکرر هنوز موفق به ثبت نام نشده‌اند و این در حالی که در هر نمایندگی تعداد زیادی متقاضی ثبت‌نام اینترنتی در انتظار باز شدن سایت و ثبت‌نام بودند.

اما برخی کاربران در پیام ارسالی خود در بخش نظرات سایت الف، اعلام کردند نتواستند در خواست خود را ثبت و خودرو پیش خرید کنند. یکی از کاربران گفته بود وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات  آماری از مراجعات به وب سایت سایپا و آی پی های مراجعه کننده به آن سایت اعلام کند. کاربری دیگر نوشته بود: همچنان در صف انتظارم؛ مرحله هفتم هم تمام شد، الان ساعت ۱۲:۰۰:۱۰ ثانیه است به نظر می‌رسد شفاف نیست و اتفاقاتی رخ می‌دهد.

فردی نوشته بود: چرا هیچ نظارتی بر این پیش فروش وجود ندارد، و حمایت بدون ضابطه در جهت حمایت از دو شرکت خودروسازی نتیجه‌اش همین نابسامانی‌ها است. مخاطبی دیگر نوشته بود هر بار وارد سایت می‌شوم، بلافصله تمام شده و نوشته شد 15 دقیقه دیگر و سر ساعتی هم که گفته شد هم اصلاً باز نمیشه!!!

کاربری عنوان کرد: بهتر بود ثبت نام خودرو به یک شرکت واسط مطمئن سپرده می‌شد تا اینجوری مردم را فریب ندهند. به نظرم نمایندگان مجلس باید پیگیر لیست افراد ثبت نام شده و آمار تعداد آنها از شهرهای مختلف باشند تا مشخص شود واقعا چک کسی ثبت نام کرده است! علاوه بر این بهتر بود به استان‌های مختلف سهمیه داده شود تا این اوضاع پیش شکل نگیرد. فردی هم با تاکید بر اینکه سایت باز نمی‌شود و تا ساعت دوازده ظهر که مرحله نهم بود، اصلا سایت حتی با اینترنت سرعت بالا باز نمی‌شدو بعد از چند ثانیه پیام تکمیل شد داده می‌شد.

خبرنگار الف نیز در ساعت ۱۲ وارد سامانه ثب نام شد اما نه تنها بخش تکمیل و وارد کردند اطلاعات باز نشد بلکه در کمتر از ۵ ثانیه نوشت پیش فروش این مرحله هم تمام شد و منتظر مرحله باشید.

براساس این گزارش، صبح امروز شش میلیون نفر به سایت سایپا مراجعه کردند بتوانند خودرو خریداری کنند که طبق اعلام این خودروساز،  ۷۰۰ هزار درخواست صبح امروز در سایت پیش فروش، ثبت شده و برای مدیریت ثبت نام متقاضیان، فروش به صورت مرحله‌ای شده است. براین اساس، تا ساعت ۱۲:۰۲ دقیقه، بیش از ۴۳۰۰ نفر موفق به تکمیل ثبت نام خود شده اند .در پی طرح پیش فروش خودروها، این شرکت با تجهیزات گسترده و تهیه زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در حال ثبت نام از متقاضیان خودرو از سراسر کشور است؛ این روند تا پایان ثبت نام ۵۰ هزار دستگاه خودرو وعده داده شده در طرح ادامه خواهد داشت.

به گزارش الف؛ پیش فروش ۹۰ هزار خودرو در حالی قرار بود از امروز  آغاز شود که متقاضیان خوردهای سایپا موفق نشد، ثبت نام کنند و باید دستگاه‌های نظارتی بر این روند نظارت کرده و به مردم گزارش دهد.

در عکس پایین قرار بود که مرحله هشتم ثبت نام در راس ساعت ۱۲ انجام شود، اما نه تنها صفحه ورود اطلاعات باز نشد، بلکه در کمتر از ۱۰ ثانیه پیام مرحله هستم انجام شد و مرحله بعد در راس ساعت ۱۲:۱۵ انجام خواهد شد. این موضوع برای مراحل دیگر هم رخ داده است.

در این عکس نیز مرحله بیست و یکم ثبت نام در راس ساعت ۱۷ قرار بود انجام شود، اما نه تنها صفحه ورود اطلاعات باز نشد، بلکه در کمتر از ۳۰ ثانیه پیام مرحله هشتم انجام شد و مرحله بعد در راس ساعت ۱۷:۱۵ انجام خواهد شد.