یوسف نژاد در گفتگو با الف مطرح کرد؛ مقاومت وزارت نفت برای فروش نفت و گاز در بورس

گروه سیاسی الف،   3970613007 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از مقاومت وزارت نفت برای فروش نفت و گاز در بورس گفت: به دلیل همین مقاومت و بی انگیزه بودن مسئولین وزارتخانه این سیاست در گذشته موفق نبود.

مقاومت وزارت نفت برای فروش نفت و گاز در بورس

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به وجود برخی مشکلات ناشی از تحریم در فروش نفت گفت:با توجه به شرایط فعلی فروش نفت و استفاده از نظام بانکی بین المللی برای انتقال درآمد ارزی حاصل از فروش نفت، بهترین شیوه استفاده از بورس نفتی است.

وی افزود: بر اساس بند 13 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی برای مقابله با ضربه پذیری درآمد از حاصل از صادرت و فروش نفت، استفاده از بورس نفتی برای فروش نفت و گاز به مصلت و منفعت عمومی است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه فروش نفت در ایران با روش سنتی و توسط دولت انجام می شود، تصریح کرد: در حالی که می توان با توجه به سیاست اقتصاد مقاومتی، دریافت وجوه ریالی و فارغ از نظام بانکی بین المللی عمل کرد.

یوسف نژاد تاکید کرد: بورس بدون رانت و بر اساس رقابت و شفافیت می تواند به این مساله کمک کند ولی شرکت نفت نسبت به این قضیه بی انگیزه است و در قبال این مساله مقاومت می کند.

وی تصریح کرد: در همین راستا در سال 90 برای صادرات و در سال 93 برای فروش داخلی، استفاده از بورس بصورت مقطعی عمل شده ولی به دلیل بی انگیزه بودن وزارت نفت، این سیاست ناموفق بود.

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شرکت نفت باید از فروش نفت با این شیوه دست بردارد و اجازه ورود به بخش خصوصی را بدهد و زمینه فعالیت بخش خصوصی را را فراهم نماید.

یوسف نژاد با بیان اینکه سیاست فروش نفت باید از روش سنتی به روش غیر سنتی بر مبنای ریال، تغییر کند، افزود: متنوع سازی روشهای فروش نفت و استفاده از خریداران نامحدود بجای خریداران محدود و فروش نفت بصورت متوسط و کوچک و بصورت ریالی در بورس می تواند قیمت بهینه، منطقی و واقعی به نفت بدهد.

وی افزود: این سیاست می تواند از هر گونه رانت و هزینه های غیر واقعی جلوگیری کند و قیمت گذاری شفاف، واقعی و بر منبنای رقابت خواهد بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه حتی می توان با استفاده از اوراق پیش فروش انجام داد، تصریح کرد: شروع این کار می تواند درصدی از فروش نفت را توسط بخش خصوصی تسهیل نماید .

یوسف نژاد گفت: اگر این کار انجام شود، در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم و مشکل انتقال پول، می تواند گره گشا باشد.

وی افزود: شیوه مناسب قیمت گذاری و انعطاف پذیر بودن آن می تواند زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم نماید.