حمید باقری درمنی در جلسه دادگاه: اتهامات را قبول ندارم/ از سر بی‌شعوری اعتماد کردم

گروه اجتماعی الف،   3970611081 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

محاکمه «ح.ب.د» صبح امروز در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب و به صورت علنی برگزار شد.

حمید باقری درمنی در جلسه دادگاه: اتهامات را قبول ندارم/ از سر بی‌شعوری اعتماد کردم

به گزارش فارس، ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اتهامات «ح.ب.د» صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار می‌شود.

***«ح.ب.د»: اتهامات را قبول ندارم

ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده «ح ب د» درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه، وکلای متهم و شاکی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از متهم ردیف اول درخواست کرد خود را به جایگاه معرفی کند. «ح ب د» بیان داشت: بنده متولد سال ۱۳۴۶، تولید کننده و متاهل هستم.

در ادامه قاضی صلواتی افزود: اتهامات شما براساس کیفرخواست صادره دایر بر فساد فی‌الارض، کلاهبرداری از طریق شرکت‌های نفتی به مبلغ ۳۲۲ میلیون دلار، مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چندنفری به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ۹ میلیارد تومان از حساب گردشگری، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون تومان، کلاهبرداری از صرافی اقتصاد نوین به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون تومان، توهین به کارمندان دولت و پرداخت ۱۵ هزار دلار رشوه به آنان دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم افزود: تمام اتهامات را قبول ندارم و دفاعیات خود را اعلام می‌کنم.

***مرا باید در دادگاه عمومی محاکمه کنید نه انقلاب/قراردادهایم قبل از سال ۹۲ بوده است!

«ح.ب.د» در ششمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد به قرائت دفاعیه خود پرداخت و گفت: بنده به اساس اتهامات وارده اعتراض خود را اعلام می‌کنم. یکی از اتهامات افساد فی‌الارض است که ایرادات کلی دارد درحالی‌که برخلاف آنچه در قانون افساد فی‌الارض تعریف شده است در پرونده من شاکی شرکت خصوصی که تضامین لازم را هم دارد و اتهامات اینجانب گسترده نیست.

وی افزود: علاوه بر این قانون مورد استناد در کیفرخواست مصوب سال ۹۲ است درحالی‌که قراردادهای اینجانب پیش از سال ۹۲ بوده و در اینجا قانون عطف به ماسبق نمی‌شود.

«ح.ب.د» اضافه کرد: بر اساس رای وحدت‌رویه ۵۷۱ دیوان عالی کشور اگر دادگاه تشخیص دهد اتهام اخلال در نظام به کسی وارد شده اما ارکان بزه و برهم زدن امنیت حادث نشده است، اتهام افساد فی‌الارض وارد نیست.

متهم ادامه داد: با توجه به موارد گفته‌شده مرجع رسیدگی‌کننده به اتهامات این جانب دادگاه عمومی است و نه دادگاه انقلاب درحالی‌که در قسمتی از اتهام افساد فی‌الارض که به بدهی‌های این جانب اشاره شده است که برخی از این بدهی‌ها پیش از این پرداخت شده و برای مثال در پرونده بانک ملی حکم اینجانب اجرا شده است.

«ح.ب.د» گفت: اتهام افساد فی‌الارض ارکان خاص خود را دارد درحالی‌که بدون در نظر گرفتن این ارکان بازپرس اقدام به صدور این اتهام کرده، بنده علیه بازپرس شکایت کردم و از دادگاه محترم درخواست رسیدگی عادلانه در خصوص افساد فی‌الارض را دارم.

وی با اشاره به اتهام خرید ۳۲۵ هزار تن قیر از شرکت نفت جی گفت: مقادیر اعلام‌شده مربوط به ۶ شرکت است و از این ۶ شرکت که به صورت اعتباری و نقدی قیر خریده‌اند تنها دو شرکت را می‌شناسم.

متهم اظهار داشت: بنده الباقی این شرکت‌ها را نه می‌شناسم و نه طرف حساب آنها بوده‌ام.

***جعلی صورت نگرفته است!

 «ح.ب.د» در ادامه دفاعیاتش مدعی شد: وثیقه ملکی ارائه‌شده در برخی معاملات ارائه شده است که می‌توانست بدون قید توسط طلبکار وصول شود درحالی‌که اقدامات لازم برای آن صورت نگرفته است.

متهم بیان داشت: اختلافات ۶ شرکت خریدار با شرکت نفت جی جمعاً مبلغ ۵۲ میلیارد تومان اعلام شده است درحالی‌که کارشناسی آن توسط خود شرکت جی انجام شده و با کارشناسی زمان معامله اختلاف دارد و یک ملک در وردآورد و ملکی در نسیم‌شهر هم محاسبه نشده است درحالی‌که در سال ۹۰ این املاک در اختیار شرکت نفت جی قرار گرفته است.

«ح.ب.د» خاطرنشان کرد: از آنجا ک در زندان هستم نمی‌توانم نسبت به آزاد کردن اموال توقیف‌شده حتی با ورود ثالث اقدام کنم.

وی‌ ادامه داد: ملک نسیم‌شهر ۲۹ میلیارد تومان و قطعات ملک وردآورد ۴۰ میلیارد تومان ارزش دارد اما مشخص نیست شرکن نفت جی به غیر از وصول مطالبات به دنبال چه هدفی است.

متهم گفت: مبالغی از پول‌هایی که واریز شده به حساب مدیران شرکت رفته است و به حساب شرکت وصول نشده و در کنار آن تخفیفات بورس در معاملات قیر محاسبه نشده است.

«ح.ب.د» خاطرنشان کرد: قراردادهای ۶ شرکت قرارداد حقوقی بودند و تنها اختلاف حساب در آنها وجود داشته و هیچ گونه جعلی صورت نگرفته است.

وی در خصوص اتهام سردستگی افزود: سردستگی مجرمان به بنده قابل انتساب نیست و با توجه به اینکه عمل زمانی جرم است که پیش از آن قانون‌گذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد، این‌گونه اقدامات که در کیفرخواست بیان شد پیش از انجام جرم‌انگاری نشده و بدون ادله اتهام تنها به من اتهام زده شده است درحالی‌که اقدامات و عملیات تجاری بین شکاک قبل از سال ۹۰ و ۹۱ بوده است.

متهم گفت: از همه جالب‌تر اینکه اقدام تشکیل باند به عنوان مشارکت عنوان شده و در قسمتی از کیفرخواست به املاک آقایان نصیری و جزایری اشاره شده است درحالی‌که در زمان خرید قیرها این دو نفر در ایران حضور نداشتند و تمام مراحل قراردادهای ۶ شرکت به صورت حقوقی بوده است.

***ماجرای فرار جزایری و سرنوشت قیرها!

«ح.ب.د» متهم ردیف اول که توسط دادگاه متهم به فساد فی‌الارض، کلاهبرداری از طریق نفت و... بود با حضور در جایگاه گفت: در سال 90 پیشنهاد خرید پالایشگاهی در بوشهر با تولید روزانه هزار تن میعانات به جزایری داده شد.

وی با شرکت در جلسه‌ای در خیابان طالقانی 10 دقیقه با مدیران شرکت نفت جی برگزار کرد و پس از 10 دقیقه خارج شد.

بالاخره درخواست شرکت فجرگستر نوین با مبالغ کارشناسی با تحویل قیر به جزایری داده شد و با وکالت کاری شرکت جزایری اقدام به فروش قیرها کرد و بر اساس کارشناسی که انجام شد کل قیرهای تحویلی 84 هزار تن بوده است.

در آذر سال 90 که جزایری از ایران فرار کرد نیازمند به پیگیری از شرکت فجر شدیم که بنده به آن مراجعه کردم.

متهم بیان داشت: فیروزبخت اقدام به دریافت رشوه از آقای جزایری داشته ولی اعلام کرده که روحمم از این ماجرا خبر نداشت.

در تاریخ 22 تیر 92 اعلام شد ارزش هر متر زمین پالایشگاه 25 هزار تومان بود که مبالغ خیلی بیشتر از اینها بود.

متهم با بیان اینکه کل مبالغ قیرها 42 میلیارد تومان بود،‌گفت: دریافت این قیر از آقای جزایری ارتباطی به من ندارد.

در ادامه همچنین مخازن شرکت پرنده آبی جهان دارای ارزش‌های زیادی بود و حدود 850 هزار دلار بابت آن اجاره دریافت می‌کردند که به شرکت نفت جی واگذار می‌شد.

«ح.ب.د» گفت: من 4 سال به دادگاه التماس کردم تا پالایشگاه را ارزیابی کنند ولی این مورد به درستی انجام نشد.

من تعجب می‌کنم چرا پرونده‌ام کیفری شده ، بنده با تمام مدارک درخواست رسیدگی به پرونده را داشتند که پرونده به دادگاه غیرمرتبط در یافت‌آباد که به این حوزه ارتباطی نداشت ارسال شد و دادگاه منع تعقیب و پیگیری نفت جی را صادر کرد.

***متهم: فقط ۸۴ تن قیر دریافت کردم!

 «ح.ب.د» در ششمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش خطاب به قاضی صلواتی در ادامه قرائت دفاعیه اظهار کرد: کارشناسی املاک توسط بازپرسی صورت گرفته است و حتی املاکی که در ید شرکت نفت جی بوده است توسط بازپرسی کارشناسی شده اما قیمت املاک کاملا موجود است و در صفحات قراردادها قابل رویت است.

وی افزود: من نمی‌دانم کیفری کردن موضوع بدهی چه سودی برای شرکت نفت جی دارد در حالی که شرکت نفت جی می‌توانست با یک درخواست عادی و با استفاده از وکالتنامه اسناد املاکی که در اختیار داشته است را به نام خود منتقل کند.

«ح.ب.د» »اضافه کرد: در زمانی که در زندان بودم برای یک چک یک میلیاردی که از آقای مسلمی وجود داشته و امضای آن مربوط به آقای مسلمی نیست یک ملک چند میلیاردی توقیف شده است.

متهم خاطرنشان کرد: شرکت نفت جی با وجود در دست داشتن اصل اسناد، وجود وکالتنامه و تحویل گرفتن املاک برای وصول مطالبات خود اقدام به اینگونه اقدامات کرده که برای من شوکه‌آور است.

وی با اشاره به ایرادات کیفرخواست گفت: 84 هزار تن قیر بیشتر دریافت نکردم که در اینجا قاضی‌ صلواتی از وی پرسید چند مرحله قیر تحویل گرفتید متهم پاسخ داد از تاریخ 20 مهرماه 1390 کلا 84 هزار تن قیر به شرکت فجرگستر تحویل داده شده که هزینه آن 42 میلیارد تومان است.

قاضی صلواتی گفت: 132هزار تن گرفتید و متهم پاسخ داد این میزان را آن 6 شرکت گرفتند، 6 شرکت 177 هزار تن قیر به صورت نقدی، ضمانتنامه بانکی و چکی که اسناد آن موجود است و ضمانتنامه‌ها هم مشکلی ندارد خریداری کرده‌اند.

قاضی صلواتی پرسید: جمعا و دقیقا میزان قیر تحویلی و میزان پرداختی شما چقدر بوده است؟متهم گفت در این رابطه نظر کارشناسی وجود دارد 177 هزار تن قیر تحویلی بوده است که طلب شرکت نفت جی بر اساس کارشناسی 52 میلیارد تومان است که البته اختلاف هم بر سر این مبلغ وجود دارد.

***ماجرای توقیف املاک ۴۰ میلیاردی به خاطر چک برگشتی یک میلیاردی

«ح.ب.د» گفت: 40 میلیارد تومان املاکی که در اختیار شرکت نفت جی است به دلیل اختلاف بین سال 90 تا 93 برای یک چک یک میلیاردی توقیف شده است.

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، در ادامه رسیدگی به پرونده «ح.ب.د» قاضی صلواتی گفت: اظهارات شما با اظهارات وکیل شرکت نفت جی تفاوت دارد.

متهم پاسخ داد من بدهکار این 6 شرکت نیستم من هم ملک بدهم و هم بدهی پرداخت کنم؟ براساس قیمتی که این املاک توسط خود شرکت دارند که 50 صفحه کارشناسی برای آن وجود دارد و وجود 108 میلیارد چک که در اختیار شرکت نفت جی قرار گرفته است این اتهامات وارد نیست.

وی ادامه داد: 40 میلیارد املاکی که در اختیار شرکت است به دلیل اختلاف بین سال 90 تا 93 برای یک چک یک میلیاردی توقیف شده است.

«ح.ب.د» افزود: به طور کلی اختلافات سه منشاء دارد 1- اختلاف در ارزش‌گذاری املاک؛ 2- عدم درنظر گرفتن تخفیفات بورسی؛ 3- مبلغی از سودهایی که در دفتر شرکت نفت جی پرداخت شده است به حساب اعضای هیات مدیره رفته و به حساب شرکت واریز نشده است در حالی که در چک‌ها عنوان خرید قیر وجود دارد.

وی بیان داشت: هیچ ملک مشکل‌داری به شرکت نفت جی داده نشده و هیچ تخلفی هم صورت نگرفته است اگر کلاهبرداری است باید ارکان آن وجود داشته باشد و ماده 130 درمورد سردستگی نیز پس از زمان معاملات تصویب شده است.

متهم گفت: اگر قراردادی درمورد املاک آقای نصیری وجود دارد و می‌گویند به امضای مدیرعامل این قراردادها منعقد شده است آن را نشان دهند؛ مسائل داخلی شرکت نفت جی به ما ارتباط ندارد و اگر قراردادی در این شرکت منعقد شده و شرکت‌ها امضا کرده‌اند و داور هم برای آن تعیین شده و پول پرداخت شده است ارتباطی به ما ندارد چگونه می‌توانیم بگوییم یک قسمت درست است و قسمت دیگر قرارداد نادرست است.

«ح.ب.د» اظهار داشت: بدهی شرکت‌ها چگونه کلاهبرداری محسوب شده است در حالی که تضمین کافی برای آن وجود دارد و برای من سوال است که چگونه می‌توان به این بدهی جنبه کیفری داد خاطرنشان کرد: خرید کالاها از طریق بورس به قیمت روز بوده و پول‌های نقدی به صورت نقدی پرداخت شده است و براساس گفته مدیرعامل شرکت نفت جی در آگاهی این شرکت کالا را با چک هم می‌توانسته به فروش برساند. 

***چرا نفت جی برای 76 هزار تن قیر واگذار شده به جزایری رسیدی ندارد

 «ح.ب.د» در ششمین جلسه محاکمه خود که در شعبه پانزده دادگاه انقلاب استان تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، اظهار کرد: دو قرارداد وجود دارد که یکی درخصوص آن 6 شرکت بود و دیگری درخصوص شرکت فجر گستر نوین اما به بنده اتهام مشارکت زده شده در حالی که این اتهام برایم نامفهوم است. مشارکت یعنی رد مال در حالی که رد مال‌ها مشخص نشده است.

وی ادامه داد: باید در کیفرخواست به صورت کامل مشخص می‌شد که این 6 شرکت چند تن قیر دریافت کرده و چه میزان باید پرداخت کنند و چه میزان از این 322 هزار تن مربوط به شرکت فجر گستر نوین است. این کلی‌گویی و ابهام در کیفرخواست وجود دارد.

«ح.ب.د» ادامه داد: مشخص نیست 322 هزار تن مربوط به کدام قراردادها است؟ آیا پرونده شرکت آریا برج و شکوه آبیدر مربوط به این قراردادها است؟ که اگر اینگونه باشد و محاسباتی صورت گیرد این رقم 322 هزار تن ممکن است بیشتر هم شود.

وی بیان کرد: این تجمیع کردن 322 هزار تن و اتهام مشارکت زدن واقعا نامفهوم است. اتهام در دادگاه باید صریح و دقیق باشد و بدهی داشتن جرم کیفری محسوب نمی‌شود.

«ح.ب.د» گفت: خرید 181 هزار تن قیر توسط شرکت‌ها و160 هزار تن توسط پالایشگاه عنوان شده است اما این مسائل دقیق نیست و ابهام دارد و در این مدت 4 سال که بنده دستگیر بودم به این ابهامات رسیدگی کارشناسی نشد.

وی ادامه داد: تمام شرکت‌های که با شرکت نفت جی طرف قرارداد بودند گرفتار بدهی مالیاتی شدند زیرا خرید و فروش شرکت نفت جی بدین گونه است که ابتدا باید از بورس خرید کنی و بعد به خود شرکت نفت جی بدهیم و برگه صادراتی را برای فروش صادرکنند در حالی که این برگه و سایر مدارک به شرکت‌ها ارائه هم نمی‌شود.

«ح.ب.د» اضافه کرد: شرکت نفت جی ادعا می‌کند 76 هزار تن قیر قبل از قرارداد به آقای جزایری پرداخت شده است در حالی که ما در تاریخ 20 شهریور 90 تقاضای رهن دادیم و این درخواست 13 مهرماه 90 به صورت قرارداده رهنی به نام شرکت جی تنظیم شد. چگونه در این 23 روز 76 هزار تن قیر به آقای جزایری تحویل داده شده است. در حالی که انتقال قیر گاه تا چند ماه طول می‌کشد و چگونه است که حین قرارداد به ما نگفتند که این 76 هزار تن قیر انتقال داده شده است.

وی تصریح کرد: شرکت فجرگستر نوین 11 میلیارد چک با رسید برای 18 هزار تن قیر پرداخت کرده است اما چگونه است برای 76 هزار تن قیر مورد ادعای شرکت نفت جی هیچ رسیدی وجود ندارد و چرا بعد از فرار جزایری از کشور جلوی انتقال قیرها گرفته نشد.

باقری درمنی بیان داشت: شکایت از شرکت فجر گستر نوین چه بوده است ما پالایشگاهی را در رهن گذاشتیم و 84 هزار تن قیر تحویل گرفتیم و زیان فجرگستر نوین بیشتر از سایر شرکت‌ها بوده و تخلفات در شرکت نفت جی صورت گرفت است.  

***افشای قرارداد بیمه‌ای که تضمینی بود اما پول نمی شد!

«ح.ب.د» در ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات خود با حضور در جایگاه متهم بیان داشت: آیا ممکن است در مدت 23 روز به مقدار 84 هزار تن از شرکت نفت جی قیر دریافت کرد؟ همچنین ما هیچ زیانی به نفت جی نرساندیم و آن را با مشکل مالی روبرو نکردیم.

وی ادامه داد: پالایشگاهی با چنین امکاناتی در اختیار نفت جی قرار دارد که با اقدامات ما دچار مشکل مالی نمی‌شود. جزایری پولی به ما نداد و امضاهای ما را جعل کرد. وی به مدت 5 سال با شرکت نفت جی و 24 شرکت دیگر کار می‌کرد که تمامی آنان با جزایری مشکل داشتند.

وی درخصوص آخرین قراردادی که شرکت بیمه با جزایری تامین کرده است گفت: طبق قراردادی از سوی جزایری که با بیمه امضا شد قرار بود تضمینی توسط بیمه ارائه شود. شرکت نفت جی در سررسید هیچ اقدامی نکرد و جزایری گفت که حساب‌ها را تسویه کرده است.

متهم گفت: براساس قرارداد امکان وصول از بیمه امکانپذیر نبود و با وجود اینکه همه فکر می‌کنند چون سندها در دفترخانه تنظیم شده امکان خطایی ندارد نیز اینطور نبود.

کلیه پرداختی‌های شرکت آریا برج هرم به آقای نصیری به دلیل املاکی بود که وی از آنان خریداری کرده بود. ما در بازپرسی به پرونده دسترسی نداشتیم و بنده هیچ مراوده‌ای در هیچ زمینه‌ای با نصیری نداشتم و همچنان هیچگونه ارتباطی با این فرد ندارم.

«ح.ب.د» گفت:87 میلیارد تومان از ضمانتنامه‌ها و وثیقه‌های نصیری در سال 90 به دلایلی باطل شد که یکی از زیان‌دیده‌ها بنده بودم. بنده در نوشهر و چند مکان دیگر از وی زمین خریداری کردم که آن نیز از دست ما در آورده شد و شرکت نفت جی تمام اموال را مصادره کرد.  

***22 سندی که توسط برادر «ح.ب.د» به بیمه ارائه شد جعلی بودند

 «ح.ب.د» متهم به افساد فی الارض در ادامه جلسه رسیدگی به اتهاماتش گفت: بنده ریالی بابت نفت جی و شرکت آبیدر دریافت نکردم و جزایری را از طریق نصیری شناختم همچنین دخالتی در صدور ضمانتنامه‌ها و ... از طریق بنده وجود نداشت. حال باید مشخص شود چه اقدامی دلیل اتهام بنده است. اگر خریداران مبلغی به حساب شرکت‌ها واریز کردند مدرک ارائه کنند.

متهم خاطرنشان کرد: بهتر است مبالغ بدون هیچ تعارفی اعلام شود و بنده درخواست پیگیری‌های کارشناسان را دارم. قرارداد با شرکت جی را نمی‌توانم کلاهبرداری دانست چرا که تعهدات مشخص است و مربوط به شرکت فجرگستر نوین است. سوال اینجا است که پالایشگاه با وجود درآمدها چطور می‌تواند توسط بنده و شرکت فجرگستر نوین با مشکل روبرو شده باشد.

در ادامه این جلسه وکیل شرکت نفت جی حضور یافت و گفت: جریان مسائل شرکت نفت جی از اواخر سال 89 شروع شد که آقای جزایری ارتباط با شرکت آریا برج هرم با مدیریت محمدرضا نصیری را قبول دارد.

وی ادامه داد: امیر شیری واسطه، آقای محمدی با «ح.ب.د» بودند، شیری در جلسه پنجم می‌گوید به همراه سیروس محمدی به دفتر باقری رفتند.

شرکت آبیدر 22 هزار تن قیر از ما خرید کردند که بعدا مشخص شد ضمانتنامه‌های آنان دچار مشکل است. همچنین محمدرضا نصیری نیز قیر خریداری کرد که ضمانتنامه‌های وی نیز دچار مشکل بودند.

وی افزود: «ح.ب.د» قبول دارد که در هیات مدیره فجرگستر نوین حضور داشتند که برادر ایشان مدیرعامل شرکت بوده‌اند. در سال 90 جزایری وارد شد که بحث ضمانتنامه‌ها از آنجا بوجود آمد. 22 سندی که برای بیمه توسط برادر «ح.ب.د» ارائه شد جعلی بودند. همچنین چک‌هایی که توسط صاحب حساب ارائه شد بدون اعتبار بودند.

***ساماندهی ۶ شرکت برخلاف ادعای متهم با خود وی بوده است

در ادامه ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات «ح.ب.د» که به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد، وکیل شرکت نفت جی‌ اظهار کرد: شرکت با توجه به اینکه بیمه‌نامه‌های ارائه شده قابل وصول است آنها را پذیرفته اما شرکت فرش‌گستر فردی به نام جزایری را وکیل خود می‌کند که وارد مذاکرات می‌شود و قیر تحویل می‌گیرد و در کنار این قضیه موضوع شش شرکت مطرح می‌شود.

وی به ارتباط مستمر با علیرضا مسلمی اشاره کرد و گفت: دوستی این افراد از سال‌ها قبل وجود داشته است و اینکه متهم می‌گوید این افراد را نمی‌شناخته درست نیست.

وکیل شرکت نفت جی ادامه داد: شرکت نفت جی به ناچار پالایشگاهی را به عنوان رهن پذیرفته که هزینه خرید آن از قیمت قیرهایی بوده که قبلاً توسط متهم خریداری شده بودند.

وی بیان کرد: خریداران قیر در واحد متهم حضور پیدا می‌کردند و اینکه وی می‌گوید از این شش شرکت بی‌اطلاع بوده است، درست نیست زیرا مسلمی اقرار می‌کند که ما هیچ کاره بودیم و ساماندهی شرکت‌ها با مدیریت متهم صورت می‌گرفته است.

وکیل شرکت نفت جی به اظهارات خانم عطایی منشی دفتر متهم اشاره کرد و گفت: از پاییز سال 90 مدیران شرکت‌ها اعلام کردند که آقای نصیری از اسناد آنها سوءاستفاده کرده و مسلمی هم از دوستان نصیری و باقری است که اکنون متواری شده است.

وی بیان داشت: متهم می‌گوید که املاک داده‌ایم و این املاک با قیمت کارشناسی ارائه شده است در حالی که کارشناسان رسمی قیمت پالایشگاه بوشهر را 42 میلیارد تومان عنوان کردند در حالی که 93 میلیارد تومان قیر در سال 90 برداشته شده است و حتی بعد از 2 سال و نیم قیمت‌گذاری پالایشگاه 59 میلیارد تومان بوده است.

وکیل شرکت نفت جی ادامه داد: میزان قیری که توسط شش شرکت برده شد 128 هزار تن بوده که هنوز هم تسویه نشده است و میزان قیری که جزایری با وکالت شرکت فرش‌گستر نوین دریافت کرده است 68 هزار و 400 تن قیر بوده است که پولش هم پرداخت نشده و هیچ گونه ضمانت‌نامه و سندی هم ارائه نشده است.

وی گفت: مکاتبه مجید باقری با جزایری هم در پرونده موجود است که به وی دستور می‌دهد قیرها را 30 درصد قیمت روز بفروشد و آنها از همین پول‌ها شرکت پرنده آبی را خریدند که البته مالک پالایشگاه پرنده آبی است.

وکیل شرکت نفت جی  خاطرنشان کرد: بنا بر تحقیقات «ح.ب.د» دفتری برای فیروزبخت یکی از مدیران شرکت نفت جی در یک برج خریداری کرده است و مدیران این شرکت شرکای متهم در تخلفات بودند.

وی بیان داشت: قیمت شرکت پرنده آبی 123 میلیارد تومان کارشناسی می‌شود در حالی که این شرکت غیر از پالایشگاهی که 42 میلیارد تومان ارزش دارد مالک نبوده و 2 سال بعد هم تنها 67 میلیارد تومان کارشناسی شده است.

وکیل شرکت نفت جی  با بیان اینکه در تمامی مذاکرات معاملات قیر متهم شخصاً حضور داشته است، گفت: اینکه می‌گویند پالایشگاه 85 هزار تن ظرفیت دارد به این معنی نیست که این پالایشگاه خوراکی برای تولید داشته است و هیچ فعالیت سودآوری از این پالایشگاه برای شرکت نفت جی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: این پالایشگاه صد میلیارد تومان در سند رهنی قید می‌شود در حالی که ارزش آن 42 میلیارد تومان بوده و بعد از این رهن 106 هزار تن قیر برمبنای همین سند برداشت می‌شود.

وکیل شرکت نفت جی  اظهار کرد: زمانی که بحث شکایت متهم مطرح شد مکرراً با او وارد بحث شدیم که مبلغ بدهی را بپردازد و ما فقط توانستیم 38 میلیارد تومان زمین‌های وردآورد و ملک 16 میلیاردی نسیم‌شهر را بگیریم که البته 5 میلیارد تومان آن بابت بدهی مسلمی توسط فرد ثالث دریافت شده بود و این املاک هم بلااستفاده ماند و نتوانستیم کاری با آن انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مقدار طلب ما 322 هزار تن قیر است که به قیمت روز آن زمان 145 میلیون دلار بوده است.

وکیل شرکت نفت جی  بیان داشت: در رابطه با بحث افساد و اتهام با استناد به ماده 4 قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء که صریحاً در آن برای تشکیل شبکه برای اختلاس و ارتشاء جرم انگاری شده و تشخیص مفسد فی‌الارض بودن هم با دادگاه است.

***متهم: کارشناسی ها دقیق نیست اعتراض دارم!

 در جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده «ح.ب.د» متهم بیان داشت: کارشناسی انجام‌شده در فروردین ۹۲ و همچنین کارشناسی پالایشگاه اصلاً درست نبود و قیمت‌ها تخصصی محاسبه نشدند. نمونه این پالایشگاه در کشور وجود ندارد و این مدرن‌ترین پالایشگاه ایران است.

وکیل نفت جی همچنین بیان داشت: به ما می‌گفتند که شما پروانه بهره‌برداری دارید و باید شما خود خوراک پیدا کنید.

نماینده دادستان نیز گفت: نماینده نفت جی می‌نویسد که نشان می‌دهد هر قدر قیمت پالایشگاه بیشتر باشد به ضرر متهم پرونده است و این مورد به آقای پیروز بخت ارتباط پیدا می‌کند.

متهم اظهار داشت: این پالایشگاه به صورت اجاره در اختیار ما قرار گرفت. ارزشی که باید برای اجاره مخازن ارائه می‌شد توسط قیرهای فروخته‌شده تامین می‌شدند. بنده خوراک را تعیین نکردم، لجبازی مدیران قبلی ارتباطی به ما ندارد و اینکه بگوییم شرکت فجرگستر با فروش قیر کلاهبرداری انجام داده درست نیست. در حال حاضر که به دلیل تورم قیر گران شده دلیلی بر موارد سال‌های گذشته نیست.

قاضی صلواتی پایان جلسه را اعلام کردند و جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات را فردا مورخ ۹۷/۶/۱۲ ساعت ۱۰ صبح اعلام کردند.

***ماجرای وکلاتنامه‌ای که برای متهم دردسر ساز شد

حمید باقری درمنی در ادامه ششمین جلسه رسیدگی به اتهاماتش که در شعبه 15 دادگاه انقلاب استان تهران برگزار شد، اظهار کرد: وکیل شرکت جی بدون سند تنها اتهام می‌زند و به سخنان افرادی استناد می‌کند که خود متهم هستند.

وی افزود: من هیچ کجا نگفتم با نصیری آشنا نیستم اما من نصیری را به شرکت نفت جی معرفی نکردم، تمام قراردادها با چک و وثیقه بود.

باقری درمنی اضافه کرد: بازی با کلمات وکیل درست نیست و من در لایحه‌ای که خواندم نگفتم نصیری را نمی‌شناسم اما این آشنایی آیا دلیل مجرم بودن من است. شناخت دلیل بر مجرم بودن من نیست و من نسبت به کارهایی که افرادی که می‌شناسم انجام دادند مسئولیت ندارم.

وی ادامه داد: عددی که وکیل شرکت نفت جی می‌گوید یعنی 142 میلیون دلار درست نیست و بدهی شش شرکت 50 میلیارد تومان است که در اینجا یکی از وکلای شرکت نفت جی اظهار کرد باقری درمنی 241 میلیون تومان پول کارشناسی را هم پرداخت نکرده است. ایشان 177 هزار تن قیر تحویل گرفته و پول 28 هزار تن را پرداخت نکرده است.

باقری درمنی در پاسخ به وکیل شرکت نفت جی گفت: هیات سه نفره با داوری یک نفر از شرکت نفت جی بدهکاری شرکت‌ها را 50 میلیارد تومان اعلام کرده است، شما نمی‌توانید یک بار از من ملک بگیرید و یک بار هم بدهی.

وکیل شرکت نفت جی خطاب به متهم گفت: تمام اسناد شرکت نفت جی که توسط مدیران سابق این شرکت منعقد شده است تخلف بوده و متهم پاسخ داد شما تمام اقدامات مدیران قبلی را تخلف می‌دانید اما من نباید در خصوص اقدامات مدیران قبلی سخن بگویم یا از آنها دفاع کنم آنها خود بیایند و بگویند این قراردادها چه بوده است اما من به این قراردادها استناد می‌کنم، شما می‌گویید مشکل دارند اما این مساله شدنی نیست.

در ادامه جلسه، قاضی صلواتی در خصوص ادعای وکیل شرکت نفت جی در مورد قیمت پالایشگاه پرنده آبی بوشهر از متهم توضیح خواست و باقری درمنی در پاسخ گفت: آقای جزایری وکالت داشته تا با ضمانت‌نامه بانکی قیر بخرد شما چطور بدون ضمانت‌نامه به وی قیر داده‌اید.

متهم ادامه داد: بابت خرید آقای جزایری چه پولی به من داده شده که باید جواب آن را بدهم. با یک وکالت‌نامه که نباید علیه من صحبت کرد.

قاضی صلواتی در خصوص نبود خوراک و پالایشگاه از متهم توضیح خواست و وی اظهار کرد: بحث خوراک و مخازن متفاوت است، مخازن خالی این پالایشگاه ارزش دارد من آن زمان در این پالایشگاه تولید می‌کردم و قرارداد خرید و فروش گازوئیل آن هم موجود است اما از زمانی که پالایشگاه در اختیار شرکت نفت جی قرار گرفته است آن را خوابانده‌اند، شما باید توضیح دهید چرا بعد از اجاره و رهن این پالایشگاه دیگر فعالیتی ندارد.

وی ادامه داد: ارزش پالایشگاه همان زمان 140 تا 150 میلیارد تومان بوده و بزرگترین مخازن ایران را داراست. مگر می‌شود 20 میلیارد تومان پول مخازن آن باشد.

وکیل شرکت نفت جی از متهم پرسید شما چطور این پالایشگاه را 42 میلیارد تومان خریده‌اید و باقری درمنی پاسخ داد: من کارخانه دارم و اکنون در زندان هستم شاید بخواهم کارخانه‌ام را به نصف قیمت بفروشم این چه استدلالی است که شما نسبت به مبلغ خرید پالایشگاه انجام می‌دهید.