همکاری مرموز برای پنهان نگاه داشتن نقش سعودی‌ها در ۱۱ سپتامبر

گروه جهان الف،   3970607198

دو نویسنده در کتابی که جدیداً درباره ۱۱ سپتامبر منتشر کرده‌اند تلاش کرده‌اند توجه عمومی را به پنهان‌کاری‌ها درباره حوادث آن روز معمابرانگیز تاریخ دنیا متمرکز کنند.

فارس- دفن کردن حقایق ناخوشایند، ساده‌تر از مواجه شدن با آنها است. ۱۱ سپتامبر سال جاری (۲۰ شهریورماه) مراسم گرامی‌داشت حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در حالی در منطقه «منهتن جنوبی» نیویورک برگزار خواهد شد که پرسش‌های ناگفته و معماهای حل نشده کماکان بر حادثه سال ۲۰۰۱ سایه افکنده‌اند و تلاش‌ها برای دفن حقایق ناخوشایند درباره آن کماکان ادامه دارد. 

برای خانواده‌های ۲۶۰۶ نفر از کسانی که خانواده‌هایشان بر اثر اصابت دو هواپیمای مسافربری در ساعت‌های ۰۹:۰۳ دقیقه و ۰۹:۳۷ دقیقه صبح ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برج‌های شمالی و جنوبی ساختمان‌های تجارت جهانی جان باختند، پنهان‌کاری‌هایی که به ویژه مقام‌های بلندپایه آمریکایی و سعودی درباره این حوادث می‌کنند، اما حاوی معانی دیگری است. 

از میان ۱۹ هواپیماربای ۱۱ سپتامبر، ۱۵ نفر شهروند عربستان بوده‌اند

از میان ۱۹ هواپیماربای حوادث ۱۱ سپتامبر، پانزده نفر اهل عربستان بوده‌اند و روایت‌های رسمی دولت آمریکا از مسائل مختلف مرتبط با این حادثه با تردیدهای جدی مهندسان و معماران، کارشناسان علوم تخریب، فیزیکدانان و خلبانانی مواجه شده که تحقیقات مستقلی را از زوایای گوناگون علمی درباره آن انجام داده‌اند. 

دو نویسنده در کتابی که جدیداً درباره ۱۱ سپتامبر منتشر کرده‌اند تلاش کرده‌اند توجه عمومی را به پنهان‌کاری‌ها درباره حوادث آن روز معمابرانگیز تاریخ دنیا متمرکز کنند. 

مجله نیوزویک گزارش داده این دو نویسنده به نام‌های «جان دوفی» و «ری ناوسیلسکی» به شرح تناقض‌ها و ناراستی‌هایی پرداخته‌اند که در روایت‌های رسمی نهادهای حاکمیتی آمریکا از حادثه ۱۱ سپتامبر وجود دارد. 

با آنکه شهرت و اعتبار این دو نویسنده هرگز به اندازه سایر محققان و پژوهشگرانی که روایت‌های رسمی ۱۱ سپتامبر را به چالش کشیده‌اند نیست، آنها هم در سال‌های گذشته برای خودشان اعتباری دست و پا کرده‌اند. 

به نوشته نیوزویک آنها در سال ۲۰۰۹ مصاحبه‌ جالبی با «ریچارد کلارک»، مشاور امور ضدتروریسم در کاخ سفید در دولت‌های جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون انجام دادند. کلارک در آن مصاحبه گفت مقام‌های بلندپایه سیا، از جمله «جورج تنت»، رئیس این سازمان، اطلاعات اساسی درباره توطئه‌ها و تحرکات القاعده را از او پنهان کرده بودند. 

کلارک همچنین تصریح کرد که از جمله اطلاعاتی که از او پنهان شده بود، ورود دو شهروند عربستان به نام‌های «خالد المحضار» و «نواف الحازمی»، دو نفر از هواپیماربایان به داخل آمریکا بوده است. 

 «جان دوفی» و «ری ناوسیلسکی» در کتاب تازه‌شان که «سکوت دیده‌بان‌ها: سیا، ان‌اس‌ای و جرائم جنگ با ترور» نام گرفته، شواهد قانع‌کننده‌ای درباره پنهان‌کاری‌های سعودی‌ها در حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ارائه کرده‌اند. 

سال ۲۰۰۲، تنت در یک جلسه استماع در کنگره سوگند یاد کرد که از تهدیدهای قریب‌الوقوع آگاهی نداشته است، چون روی پیامی که برای او فرستاده شده بود عنوان اضطراری درج نشده بود و به همین دلیل «کسی آن پیام را نخوانده بود.»

 

اما این سخنان تنت ۵ سال بعد به شدت زیر سوال رفت. سال ۲۰۰۷ دو سناتور امریکایی سیا را مجبور کردند خلاصه تحقیقات داخلی این سازمان درباره ۱۱ سپتامبر را منتشر کند. در آن خلاصه آمده بود: «بین ۵۰ تا ۶۰ نفر در سیا ۶ پیامی که حاوی اطلاعاتی درباره اطلاعات سفر این تروریست‌ها بود را خوانده بودند.»

نیوزویک می‌نویسد: این موضوع کلارک را خشمگین کرد. او تا آن زمان به تنت که دوست نزدیک و همکارش بود، اعتماد کرده بود. در سال ۲۰۰۹، کلارک که از عدم توجه رسانه‌ها به زوایای موضوع ناامید شده بود کتابی در همین باره نوشت که نادیده گرفته شد. بنابراین، وقتی که دوفی و ناوسیلسکی برای مصاحبه سراغش آمدند، از آنها استقبال کرد.

کلارک در آن مصاحبه گفت: «من مدت‌ها فکر می‌کردم که یک یا دو نفر از ماموران دفتری و سطح پایه اطلاعاتی درباره حازمی و محضار در اختیار داشتند و به همین دلیل اهمیت موضوع را درک نمی‌کردم. اما ۵۰ نفر از ماموران سیا این را می‌دانستند و تنت و همه مقام‌های دیگری که به طور منظم با من صحبت می‌کردند هم جزو آنها بودند. اگر بگویم حالم را گرفتند، نمی‌توانم وضعیتم را توصیف کنم.»

در تمام این سال‌ها هنوز مشخص نشده چرا سیا اطلاعاتی تا این حد مهم  درباره تحرکات اعضای القاعده را از اف‌بی‌آی پنهان کرده است. 

 

موضوع تازه‌ای که دو نویسنده در کتاب جدید به آن پرداخته‌اند، معماهای ادامه‌دار درباره همدست بودن دولت سعودی با هواپیماربایان است. 

به نوشته نیوزویک، جان دوفی و ری ناوسیلسکی اطلاعات به‌روزشده‌ای درباره اطلاعات به دست‌آمده در خصوص حمایت‌های رژیم سعودی از القاعده در سال‌های اخیر کرده‌اند.

سال ۲۰۰۴، در گزارش رسمی دولت آمریکا از حادثه ۱۱ سپتامبر ادعا شده بود که هیچ شواهدی «درباره حمایت دولت عربستان یا مقام‌های ارشد این کشور از القاعده یافت نشده است.»  

یک سال بعد، گزارشی از بازرس کل سیا که بخش‌های زیادی از آن لاک گرفته شده بود، دریچه‌ جدیدی به روی جزئیات این حادثه و پنهان‌کاری‌ها در خصوص آن باز کرد.

در آن گزارش اینطور آمده بود که «برخی عوامل همسو با مخالفان در داخل دولت سعودی» ممکن است از اسامه بن لادن، رهبر القاعده حمایت کرده باشند.تحقیقات بعدی آشکار کرده‌اند مقام‌هایی در وزارت امور اسلامی سعودی فعالانه به هواپیماربایان برای اسکان در کالیفرنیا کمک کرده‌اند. 

افشای همین اطلاعات بود که سال گذشته صدها نفر از خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را ترغیب کرد در دادگاهی در نیویورک از دولت سعودی بابت نقش‌آفرینی در این حملات شکایت کنند. 

«آندرو مالونی»، وکیل یکی از این خانواده‌ها به نیوزویک گفت: «همان‌روزی که این هواپیمارباها وارد لس‌آنجلس شدند، آنها (سعودی‌ها) می‌دانستند که اینها عضو القاعده هستند. بنابراین، هر نوع بیانیه‌ای از جانب سعودی‌ها مبنی بر اینکه "اوه، ما به همه سعودی‌ها در آمریکا کمک می‌کنیم"، کاملاً غلط است. آنها می‌دانستند و سیا هم می‌دانست.»

این وکیل، صحبت‌هایی هم درباره نقش «فهد الثمیری» در سازمان‌دهی حملات ۱۱ سپتامبر کرده؛ الثمیری، یکی از اعضای «مسجدی» به نام «ملک فهد» در «کالور سیتی» ایالت کالیفرنیا است که هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر در آنجا حضور یافته‌اند. 

در گزارش محرمانه ۲۸ صفحه‌ای کنگره آمریکا که سال پیش منتشر شد به نقش وی و مسجد «ملک فهد» در سازمان‌دهی حملات ۱۱ سپتامبر به طور مبسوط اشاره شده است. 

مالونی می‌گوید الثمیری سال ۲۰۰۳ که از پروازی از آلمان وارد لس‌آنجلس شد به دلیل ارتباطاتی که با گروه‌های تروریستی داشت، ردگیری شد. او گفت: «ولی او هنوز هم برای دولت ریاض کار می‌کند؛ باورتان می‌شود؟»